شناسهٔ خبر: 67308567 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با هدف کنترل آفت

افزون بر ۱۱ هزار زنبور براکون در مزارع نخود شهرستان ارومیه رهاسازی شد

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: توزیع و رهاسازی بیش از ۱۱ هزار زنبورهای براکون با هدف کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس یا پیله خوار در مزارع نخود استان اغاز شد.

صاحب‌خبر -

علی دیانتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای دستیابی به این هدف و تولید محصولات سالم، مدیریت حفظ نباتات استان در نخستین مرحله بیش از ۱۱ هزار عدد زنبور براکون در ۱۱ هکتار از مزارع نخود دیم شهرستان ارومیه رهاسازی کرد.

وی اضافه کرد: مبارزه بیولوژیک یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه‌ها است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه زنبور براکون برای مقابله با آفات کرم پیله خوار نخود، کرم میوه گوجه فرنگی(هلیوتیس) و کرم ذرت(سزامیا) کاربرد دارد، اظهارکرد: توزیع و رهاسازی این زنبورها به منظور کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس یا پیله خوار نخود با تراکم هر هکتار هزار عدد زنبور در شهرستان ارومیه انجام شده است.

دیانتی بیان کرد: استفاده از زنبورهای پارازیتوئید از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته‌های این محصولات جلوگیری می‌کند؛ آفت مینوز در صورت کنترل نشدن، خسارت جبران ناپذیری به مزارع وارد می‌کند .

وی ادامه داد: زنبورهای براکون با فلج کردن سیستم عصبی لاروها و تخم ریزی در درون آنها به طور طبیعی لارو آفات را پارازیته کرده و از بین می برند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر کاهش مصرف سموم شیمیایی و پرخطر از روند تولید محصولات کشاورزی و جایگزین کردن آن با روش‌های نوین مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی است.

دیانتی افزود: استفاده از زنبور براکون در عین حال که هزینه کمتری نسبت به مبارزه شیمیایی دارد، از ورود سموم شیمیایی به داخل مزارع هم جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه لازم است کشاورزان را به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات سوق داد، گفت: با فرهنگ سازی و معرفی روشهای جایگزین مبارزه شیمیایی میزان مصرف سموم کاهش خواهد یافت و محصول تولیدی از سلامت بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر کاهش مصرف سم باعث می شود محیط زیست سالمی داشته باشیم و از منابع آب و خاک نیز بیشتر حفاظت می شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۸۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۲۳۵ هزار بهره بردار است.

نظر شما