شناسهٔ خبر: 67313825 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اینترنت ماهواره‌ای اسپِیس ایکس قابل حمل‌تر می‌شود

تهران- ایرنا- استارتاپی که برای اینترنت استارلینک شناخته می‌شود، یک آنتن کوچک قابل حمل را رونمایی کرده است که به اندازه یک کوله‌پشتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه زی‌دی نِت، استارلینک مینی اسپِیس‌ایکس یک آنتن اینترنتی است که در یک کوله‌پشتی جا می‌گیرد. این کیت کوچک با یک روتر وای‌فای داخلی ارائه می‌شود که امکان استفاده از اینترنت در هر نقطه‌ای از آمریکا را فراهم می‌کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، در معرفی این محصول در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: به راحتی در یک کوله پشتی حمل می‌شود. این محصول دنیا را تغییر خواهد داد. ماسک ادعا کرد سرعت دانلود با این محصول ۱۰۰ مگابیت در ثانیه، آپلود ۱۱.۵ مگابیت در ثانیه و تأخیر ۲۳ میلی ثانیه است.

بنا بر اعلام اسپیس‌ایکس، مینی (Mini) با قیمت ۵۹۹ دلار، دسترسی به اینترنت در هر نقطه از آمریکا را با سقف ۵۰ گیگابایت داده به قیمت ۳۰ دلار در ماه فراهم می‌کند.

هزینه استفاده بیش از این سقف، ۱ دلار برای هر گیگابایت خواهد بود. اما این شرکت اعلام کرد: «هدف ما کاهش قیمت استارلینک است، به‌ویژه برای کسانی که در سراسر جهان اتصال به اینترنت مقرون به صرفه یا کاملاً در دسترس نبوده است»، بنابراین ممکن است ۵۹۹ دلار یک قیمت اولیه‌ باشد.

وزن این دستگاه، کمی بیش از دو پوند(یک کیلوگرم) و ابعاد آن، ۱۲ اینچ در ۱۰ اینچ در ۱.۵ اینچ است که فقط کمی بزرگ‌تر از یک تکه کاغذ است؛ البته بسیار ضخیم‌تر.

استارلینک مینی به طور چشمگیری کوچک‌تر و سبک‌تر از یک دیش معمولی استارلینک است و انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند؛ همچنین برای کار در دمای منفی ۲۲ درجه فارنهایت تا ۱۲۲ درجه فارنهایت طراحی شده، ضد آب و در برابر گرد و غبار، مقاوم است.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده تعداد محدودی از این دستگاه‌ را در آمریکا می‌فروشد. در حال حاضر، این دستگاه فقط به مشتریانی فروخته می‌شود که برگزیده شده‌اند و دعوتنامه از طریق رایانامه (ایمیل) برای آن‌ها ارسال می‌شود.

نظر شما