شناسهٔ خبر: 67300468 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

دیش قابل‌حمل اسپیس ایکس برای اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره ای / استارلینک مینی معرفی شد

اسپیس ایکس در حال عرضه نسخه جمع‌و‌جوری از دیش اینترنت ماهواره‌ای خود با نام «استارلینک مینی» (Starlink Mini) است. استارلینک مینی تقریباً به‌اندازه یک لپ‌تاپ است و از روتر Wi-Fi داخلی بهره می‌برد که با این وجود برای جابه‌جایی و حمل با کوله مناسب است. همچنین با وجود مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر پایانه‌های استارلینک، سرعت آن به بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

چندی پیش جزئیات غیررسمی از کیت استارلینک مینی منتشر شده بود و یک مهندس اوکراینی نیز تصاویری از آن را منتشر کرد. در ادامه ایلان ماسک در توئیتی وجود چنین محصولی را تایید کرد و قیمت آن را تقریباً نصف نسخه عادی اعلام نمود. اکنون اسپیس ایکس به‌صورت رسمی فروش محصول جدید خود را آغاز کرده است؛ اما قیمت آن نه‌تن‌ها کمتر از نسخه معمولی نیست؛ بلکه ۱۰۰ دلار از دیش استاندارد V۴ بیشتر است.

طبق گزارش‌های منتشرشده، اسپیس ایکس ظاهراً استارلینک مینی را فعلاً فقط برای بعضی از کاربران در مناطق خاص فعال کرده است و هنوز تمامی افراد امکان خرید آن را ندارند. طبق ایمیلی که از سوی این شرکت برای تعدادی از مشتریان ارسال گردیده، هزینه محصول جدید برابر با ۵۹۹ دلار اعلام شده است؛ درحالی‌که دیش استاندارد V۴ با قیمت ۴۹۹ دلار در ایالات متحده عرضه می‌شود.

شایان‌ذکر است که کاربران برای بهره‌مندی از خدمات دیش جدید باید یک طرح استاندارد فعال نیز روی حساب خود داشته‌باشند و در ادامه با پرداخت ماهانه ۳۰ دلار هزینه بیشتر، سرویس Mini Roam را فعال نمایند. با احتساب ۱۲۰ دلار هزینه ماهانه اشتراک عادی، علاقه‌مندان به استفاده خدمات اینترنت اسپیس ایکس از طریق دیش استارلینک مینی باید ماهانه ۱۵۰ دلار هزینه برای فعال نگه‌داشتن حق اشتراک خود پرداخت نمایند.

دیش استارلینک مینی از یک روتر وای‌فای داخلی بهره می‌برد؛ در نتیجه کاربران دیگر نیازی به اتصال روتر جداگانه برای اتصال وای‌فای به دیش، نخواهند داشت. نسخه استاندارد V۴ به چنین قابلیتی مجهز نیست و شاید یکی از دلایل گران‌تر بودن نسخه مینی، امکانات و تجهیزات بیشتری باشد که با آن ارائه می‌شود. البته برخلاف شایعات قبلی، خبری از وای‌فای ۶ نیست و این دیش از وای‌فای ۵ بهره می‌برد. یک پورت شبکه LAN و پورت USB-C با پشتیبانی از استاندارد شارژ PD تا حداکثر ۱۰۰ وات از دیگر امکانات آن هستند.

مایکل نیکولاس، مدیر ارشد بخش مهندسی استارلینک اعلام کرده است که این شرکت سعی دارد میزان تولید استارلینک مینی را افزایش دهد تا امکان عرضه آن در نواحی دیگر هم به‌زودی وجود داشته‌باشد. چندی پیش ایلان ماسک با انتشار توئیتی، سرعت دانلود این دیش را حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت دانلود آن را هم بیش از ۱۰ مگابیت بر ثانیه اعلام نمود.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس نیز با انتشار پستی در ایکس گفت: «این محصول دنیا را تغییر خواهد داد. با تقریباً نصف قیمت یک دیش استاندارد و اشتراک ماهانه، می‌توانید چندین نمایش زنده ۴K را به‌طور همزمان تماشا کنید!»

وزن این دیش ۱.۱ کیلوگرم اعلام شده‌است که با پایه و کابل به ۱.۵۳ کیلوگرم می‌رسد. همچنین از استاندارد IP۶۷ پشتیبانی می‌کند و می‌توان آن را درون کوله نسبتاً بزرگ قرار داد. استارلینک مینی مصرف برق کمتری در مقایسه با نسخه معمولی دارد (۲۵ تا ۴۰ وات) و آداپتور DC مخصوص آن هم درون جعبه قرار گرفته است. پایه قرارگیری دیش، پیچ مبدل و کابل USB-C از دیگر مواردی هستند که همراه با دیش جدید اسپیس ایکس ارائه می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

نظر شما