شناسهٔ خبر: 67313769 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تدوین دستورالعمل تالیف منابع دانشگاهی در دولت سیزدهم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به احصای شاخص‌های تالیف کتاب‌های درسی دانشگاهی گفت: آیین‌نامه تالیف کتاب درسی و دانشگاهی در دولت سیزدهم، تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

تدوین دستورالعمل تالیف منابع دانشگاهی در دولت سیزدهم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای زلفی‌گل درباره تالیف کتاب‌های درسی دانشگاهی گفت: وزارت علوم در دولت سیزدهم یک فعالیتی را شروع و یک طرح تحقیقاتی و پژوهشی را با موضوع کتاب‌های درسی تعریف کرد. این طرح به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با حضور چندین استاد نخبه کشور انجام شده است. براساس این طرح بررسی شد، کتاب‌های درسی دانشگاهی در داخل و خارج از کشور چه معیار‌هایی دارند؟ و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند. براساس این طرح پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین‌نامه تالیف کتاب درسی دانشگاهی را تدوین کرده است.
وی با اشاره به اینکه پیش‌تر گفته نشده بود، یک کتاب دانشگاهی برای پذیرش حداکثری چه ویژگی‌های باید داشته باشد، افزود: براساس این دستورالعمل جدید، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص کرده است که کتاب تالیفی دانشگاهی باید شاخص‌هایی مانند طرح معرفی اسطوره‌های داخلی و خارجی، مهارت‌ محوری، مسائل اجتماعی و فرهنگی را داشته باشد.
زلفی‌گل با اشاره به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرد، شاخص‌های تالیف یک کتاب دانشگاهی را احصا کند، گفت: این دستورالعمل و آیین‌نامه مصوب و به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است. از این به بعد کتاب‌هایی به‌عنوان کتاب درسی دانشگاهی قبول می‌شوند که مطابق با این شرایط و شاخصه‌های آیین‌نامه مصوب، نوشته شده باشند.
وزیر علوم، با تاکید بر اینکه اعضای هیئت علمی باید پیش از انتشار کتاب یک فرمی را پُر کنند و در آن توضیح بدهند، کتاب جدید چه تفاوت‌هایی با آثار قبلی منتشر شده دارد، گفت: به استادان و مولفان کتاب‌های جدید با مؤلفه‌های مشخص شده، ارتقا و در بخش پایه‌های تشویقی، امتیازات ویژه داده می‌شود

نظر شما