شناسهٔ خبر: 67313773 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد:

تدوین دستورالعمل تالیف منابع دانشگاهی در دولت سیزدهم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به احصای شاخص‌های تالیف کتاب‌های درسی دانشگاهی اظهار کرد: آیین‌نامه تالیف کتاب درسی و دانشگاهی در دولت سیزدهم، تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تعامل وزارت علوم با نویسندگان نخبه برای تالیف کتاب‌های درسی دانشگاهی اظهار کرد: وزارت علوم در دولت سیزدهم یک فعالیتی را شروع و یک طرح تحقیقاتی و پژوهشی را با موضوع کتاب‌های درسی تعریف کرد. این طرح به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با حضور چندین استاد نخبه کشور انجام شده است. براساس این طرح بررسی شد، کتاب‌های درسی دانشگاهی در داخل و خارج از کشور چه معیارهایی دارند؟ و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند. براساس این طرح پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین‌نامه تالیف کتاب درسی دانشگاهی را تدوین کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌تر گفته نشده بود، یک کتاب دانشگاهی برای پذیرش حداکثری چه ویژگی‌های باید داشته باشد، اظهار کرد: براساس این دستورالعمل جدید، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص کرده است که کتاب تالیفی دانشگاهی باید شاخص‌هایی مانند طرح معرفی اسطوره‌های داخلی و خارجی، مهارت‌محوری، مسائل اجتماعی و فرهنگی را داشته باشد.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرد، شاخص‌های تالیف یک کتاب دانشگاهی را احصا کند، گفت: این دستورالعمل و آیین‌نامه مصوب و به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است. از این به بعد کتاب‌هایی به‌عنوان کتاب درسی دانشگاهی قبول می‌شوند که مطابق با این شرایط و شاخصه‌های آیین‌نامه مصوب، نوشته شده باشند.

وزیر علوم، با تاکید بر اینکه اعضای هیئت علمی باید پیش از انتشار کتاب یک فرمی را پُر کنند و در آن توضیح بدهند، کتاب جدید چه تفاوت‌هایی با آثار قبلی منتشر شده دارد، اظهار کرد: به استادان و مولفان کتاب‌های جدید با مؤلفه‌های مشخص شده، ارتقا و در بخش پایه‌های تشویقی، امتیازات ویژه داده می‌شود.

نظر شما