شناسهٔ خبر: 67313591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

درخواست همزمان چهار نامزد ریاست جمهوری برای حضور در مشهد

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی در خصوص درخواست چهار نامزد ریاست جمهوری برای حضور در مشهد در چهارشنبه 6 تیرماه نیز گفت: درخواستی که به ستادهایشان دادیم این بوده که ساعت و مکان این مراسمات را اعلام کنند تا تداخلی برای طرفداران ایجاد نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، سیدهادی طباطبایی صبح امروز در برنامه افتتاحیه «استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی» ویژه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بعد از اعلام قطعی شهادت شهید رئیسی با توجه به تجربه و اطلاعاتی که دوستان ما داشتند، کمیته انتخابات استان جلساتی را برگزار کرد چرا که می‌دانستیم که حداکثر ۵۰ روز فرصت داریم که انتخابات را برگزار کنیم، در سطح کشوری نیز براساس ماده ۱۳۱ قانون اساسی کمیته‌ای متشکل از رئیس قوه قضائیه، رئیس قوه مقننه و معاون اول رئیس جمهور به دستور رهبر انقلاب اسلامی تشکیل شد و برگزاری انتخابات را برعهده گرفت.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی افزود: بعد از تشکیل کمیته وزیر کشور هفتم خردادماه دستور برگزاری انتخابات را صادر کرد و در همان روز ستاد انتخابات استان خراسان رضوی به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد و حکم رئیس ستاد و کمیته‌های هشتگانه صادر شد.

وی با بیان اینکه با تشکیل ستاد انتخابات موظف هستیم که رکن اصلی انتخابات که هیأت‌های اجرایی است را انتخاب کنیم، ادامه داد: جلساتی را با هیأت نظارت استان قبل از هفت خرداد داشتیم و توافق کردیم که ۳۰ نفر از معتمدین را معرفی کنیم، هیأت نظارت نیز به سرعت نتیجه انتخابات داخلی را به ما اعلام کند تا مر قانون اجرا شود. با تأیید هیأت اجرایی کار انتخابات به‌صورت عملی آغاز شد و شعب اخذ رأی از لحاظ تعداد و مکان مشخص شد.

وجود ۴۵۶۷ شعبه اخذ رأی در استان خراسان رضوی

طباطبایی یادآور شد: چهار هزار و ۵۶۷ شعبه اخذ رأی برای کل استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است که از این تعداد سه هزار و ۵۰۸ شعبه ثابت و یک هزار و ۵۹ شعبه سیار است، همچنین دو هزار و ۸۲۱ شعبه شهری و یک هزار و ۷۴۶ شعبه روستایی پیش‌بینی شده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: بیشترین شعب در مشهد با یک هزار و ۹۲۰ شعبه اخذ رأی وجود دارد و کمترین نیز در شهرستان‌های کوچک‌تر است که ۳۹ و ۴۰ شعبه در آن شهرها مستقر است. ۲۸ شعبه اخذ رأی نیز در حرم و اطراف حرم مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه از نظر هیأت‌های اجرایی شعب مشخص و قطعی شده است، گفت: تعیین اعضای شعبه وظیفه هیأت اجرایی است و الحمدلله آن‌ها نیز معرفی شده‌اند، طبق توافقی که با وزارت کشور داشتیم برای شعبی که در انتخابات‌های گذشته کمتر از ۸۰۰ رأی داشتند پنج نفر معرفی می‌شوند و برای شعبی که بیش از این تعداد، رأی داشته‌اند هفت نفر به‌عنوان اعضای شعبه معرفی می‌شوند.

طباطبایی با بیان اینکه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته در خراسان رضوی ۵۴.۶۰ درصد بوده است، عنوان کرد: امیدواریم با توجه به فضایی که بعد از شهادت شهید رئیسی در کشور به وجود آمده و رقابت خوبی که بین نامزدهای ریاست جمهوری وجود دارد، امسال میزان مشارکت به ۶۵ درصد برسد.

پیش‌بینی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تعرفه برای خراسان رضوی

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تعرفه را برای خراسان رضوی پیش‌بینی کردیم، چرا که تعرفه باید به تعداد کافی در شعب باشد و اعضای شعبه نگرانی از این بابت نداشته باشند. پنج میلیون و ۷۲۰ هزار تعرفه را بین شعب شهرستان‌ها و مشهد توزیع کردیم و ۴۳۰ هزار تعرفه را نیز در مخزن استان ذخیره کرده‌ایم که اگر جایی از استان به‌صورت ویژه نیاز به تعرفه داشت، بتوانیم به سرعت تعرفه برسانیم.

وی با بیان اینکه تعداد دقیق رأی‌دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری را هنوز به ما اعلام نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد شعب این انتخابات را با انتخابات ریاست جمهوری قبل نمی‌توانیم مقایسه کنیم، چرا که در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شد و مختصات آن انتخابات‌ها از هر نظر متفاوت بوده است.

طباطبایی درباره اعضای شعب گفت: آموزش‌هایی برای اعضای شعب، نمایندگان فرماندار و کاربر تشخیص هویت مجدداً گذاشتیم و افراد فعال در این جایگاه‌ها را نیز نسبت به انتخابات قبل غربال کردیم. رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی عنوان کرد: برخلاف انتخابات مجلس که ما تقریباً در هر حوزه یک بازرس داشتیم، براساس توافق و دستورالعملی که تهران ارسال کرد، در این انتخابات در هر ۱۰ شعبه یک بازرس داریم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: درخواست الکترونیکی کردن انتخابات را دادیم، اما تهران موافقت نکرد، چرا که به نظر می‌رسد زیرساخت لازم را برای انتخابات الکترونیک ندارند و هیچ استانی انتخابات را به‌صورت تمام الکترونیکی برگزار نمی‌کند.

عامل حمله به یک ستاد انتخاباتی سابقه آتش زدن منازل علما را داشته است

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی درباره اتفاقی که در خیابان رضا در یکی از ستادهای انتخاباتی رخ داد، گفت: این شخص از تهران به مشهد آمده و سابقه آتش زدن منازل علما و پاره کردن بنر را داشته است، تاکنون هیچ اطلاعاتی از اینکه این کار سازماندهی شده بوده یا خیر، هنوز مشخص نشده و این موضوع را مجموعه‌های اطلاعاتی استان باید اعلام کنند.

وی درباره حضور نمایندگان نامزدها در شعب نیز گفت: اگر نامزدهای ریاست جمهوری تا ۶ نفر باشند که در این انتخابات همین تعداد هستند، می‌توانند برای هر شعبه یک نفر را معرفی کنند و طبق قانون تا پنج روز قبل از برگزاری انتخابات و تا پایان روز یکشنبه فرصت دارند که نماینده خود را معرفی کنند. برای هر شعبه اخذ رأی ثابت می‌توانند یک نفر را معرفی کنند.

طباطبایی افزود: جلساتی با رؤسای ستادهای کاندیداها داشتیم و اعلام کردیم که تمامی امکانات تبلیغاتی از جمله تبلیغات محیطی و محل‌هایی برای سخنرانی و میتینگ تبلیغاتی برای نامزدها وجود دارد و هیچ دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ما هر مکانی که منع قانونی نداشته باشد را در اختیار نمایندگان کاندیداها قرار می‌دهیم و حتما به ما اطلاع دهند تا امنیت آن را فراهم کنیم، از ستادها نیز خواسته‌ایم که همه مکان‌هایی که ستاد در آنجا برپا شده است را به ما معرفی کنند تا امنیت آن‌ها را برقرار کنیم.

وی در خصوص درخواست چهار نامزد ریاست جمهوری برای حضور در مشهد در چهارشنبه ۶ تیرماه نیز گفت: در خواستی که به ستادهایشان دادیم این بوده که ساعت و مکان این مراسمات را اعلام کنند تا تداخلی برای طرفداران ایجاد نشود، چرا که این افراد دارای رده امنیتی هستند و ما باید مراقبت کامل را از آن‌ها و طرفدارانشان داشته باشیم. در حال برنامه‌ریزی و همکاری با ستادها هستیم که مکان‌هایی را که مدنظر دارند اعلام کنند تا بهترین مکان‌ها را در اختیارشان قرار دهیم.

طباطبایی افزود:، چون غالباً یک مکان را درخواست داده‌اند و کار را سخت کرده‌اند، اگر بزرگواران اصرار داشته باشند مجبور هستیم برنامه‌ها را در ساعت‌های مختلف تنظیم کنیم، بعد از قطعی شدن و انجام هماهنگی‌ها برنامه‌ها توسط ستادها اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۴ هیأت اجرایی داریم که در روز انتخابات در ۵۰ بخش مستقل و ۳۴ شهرستان انتخابات را نظارت می‌کنند، عنوان کرد: تعهد کردیم که مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی یک انتخابات سالم، بی‌دغدغه و با امنیت کامل را برگزار کنیم، دقت عملی که در انتخابات مجلس داشتیم را در این انتخابات نیز حتماً رعایت می‌کنیم.

وی اعلام کرد: از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ عصر زمان قانونی برگزاری انتخابات است، البته به دستور وزیر کشور قابلیت تمدید تا ساعت ۱۲ شب را دارد و تمام سعی خود را می‌کنیم که مانند انتخابات مجلس رأس ساعت ۸ صبح انتخابات را آغاز کنیم.

طباطبایی با بیان اینکه در این انتخابات افراد واجد شرایط تنها با کارت ملی و شناسنامه می‌توانند شرکت کنند، متذکر شد: ۸۵ درصد مراجعه‌کنندگان انتخابات گذشته با کارت ملی رأی دادند و تنها ۱۵ درصد با چهار مدرک دیگر در انتخابات شرکت کرده بودند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: دستگاه‌های تشخیص هویت را بروزرسانی کردیم، همچنین تعرفه‌های اخذ رأی و سایر ملزومات اخذ رأی را هفته گذشته به همه شهرستان‌ها و ۳۴ فرمانداری توزیع کردیم، پیش‌بینی لازم را انجام دادیم که مانند انتخابات مجلس هیچ شعبه‌ای با کمبود تعرفه مواجه نشود.

تاکنون هیچ مشکلی از حیث امنیتی در استان نداریم

وی یادآور شد: برای مباحث امنیتی نیز با فرمانده نیروی انتظامی جلسه داشتیم و موارد موردنیاز را با یکدیگر هماهنگ کردیم، الحمدلله تاکنون هیچ مشکلی از حیث امنیتی در استان نداریم، کمیته امنیتی نیز مرتب جلسات خودش را برگزار می‌کند و با اشراف اطلاعاتی که وجود دارد ان‌شاءالله انتخابات امنی را برگزار می‌کنیم، در حوزه نظارت نیز هماهنگی کامل و کافی را با هیأت نظارت استان داریم و همراهی و همکاری لازم را با یکدیگر داریم.

طباطبایی درباره میدان ۱۴۰۳ نیز گفت: این طرح که به‌نوعی آموزش جامعه‌شناسی سیاسی به نوجوانان است، توافقنامه آن بین ستاد انتخابات، اداره کل آموزش و پرورش و هیأت نظارت امضا شد و قرار شد دانش‌آموزان به‌عنوان ناظرین نوجوان در شعب حاضر شوند و با روند انتخابات آشنا شوند و این روند را راستی‌آزمایی کنند، همچنین شفافیت، سلامت و صحت انتخابات را بعد از اتمام انتخابات روایت کنند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی متذکر شد:، چون تعداد کاندیداها محدود است و همزمان با آن انتخابات دیگری برگزار نمی‌شود، پیش‌بینی ما این است که اخذ رأی زمان زیادی نیاز ندارد، اما قطعا شعب اخذ رأی در مشهد و شهرستان‌های بزرگ استان تا ساعت ۱۲ شب باز خواهند بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود شمارش آرا نیز با توجه به اینکه تعداد نامزدها کم هستند، زیاد طول نکشد.

وی با بیان اینکه این آمادگی را داریم که نمایندگان نامزدها تا لحظه آخر شمارش آرا در شعب حاضر باشند، تأکید کرد: نکته اساسی این است که هیچ اعلام نتایجی جز اعلام وزارت کشور قابل قبول نیست، تجمیع شمارش آرا در وزارت کشور انجام می‌شود و استان تجمیع آرا را به صورت استانی اعلام نمی‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما