شناسهٔ خبر: 67313382 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر آژانس ادبی دایره مینا مطرح کرد؛

چینی‌ها محتوا و تصویرگری کتاب‌های کودک ایرانی را می‌پسندند

مدیر آژانس ادبی دایره مینا گفت: مسئله اصلی ناشران چینی که روی آن کار ویژه می‌کنند، کتاب کودک است؛ به صورت خاص هم کتاب‌های کودک ایرانی و تصویرگری‌های آن را می‌پسندند.

صاحب‌خبر -

احمد ذوعلم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژگی‌های ناشران چینی گفت: بیشتر ناشران چینی که با آن‌ها مذاکره کرده‌ایم ناشران بسیار بزرگی هستند. به یک معنا در چین ناشران کوچک فعالیت ندارند. بسیاری از ناشرانی که تازه تأسیس شده‌اند و همچنین ناشرانی که در حوزه‌های عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند بخش مهمی از فعالیت خود را به حوزه کودک اختصاص داده‌اند.

او افزود: بیشتر ناشران چینی، دولتی هستند و حتی ناشران خصوصی‌شان هم به نحوی دولتی‌اند. شمارگان چاپ کتاب در چین بالاست و طبق گفته ناشرانی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم، حداقل شمارگان چاپ کتاب‌هایشان دو تا سه هزار نسخه است. یکی از ناشران اشاره کرده که یک رمان از یک نویسنده چینی ناشناخته هر سال بین ۲۰ تا ۶۰ هزار نسخه فروش دارد. اگر نویسنده شناخته‌شده و مشهور باشد این عدد بسیار بیشتر است.

مدیر آژانس ادبی دایره مینا ادامه داد: ناشرانی که با آن‌ها مذاکره کرده‌ایم به کتاب‌های کودک ایرانی و تصویرگری‌های آن‌ها بسیار توجه نشان داده‌اند. آنچه از گفت‌وگو با ناشران چینی دریافتم این است که در چین به دلیل مسائل مختلف، کودکان پس از طی دوران کودکی و مطالعه کتاب‌های رده سنی کودک، وارد مطالعه کتاب‌های متنی سنگین و کتاب‌های کلاسیک می‌شوند. به همین دلیل در چین عملاً ادبیات نوجوان به معنایی که ما می‌شناسیم شکل نگرفته است.

ذوعلم در بخش دیگری از سخنان خود از خلاء بازاریابی ادبیات بزرگسال ایرانی در چین، گفت و اضافه کرد: ناشران چینی وقتی متوجه می‌شوند ما نویسندگان پرفروشی داریم، توجه‌شان جلب می‌شود و علاقه‌مندند در این حوزه نیز کار کنند؛ اما متأسفانه ظرفیت ادبیات بزرگسال ایرانی در چین ناشناخته است.

او همچنین با اشاره به مذاکرات آژانس ادبی دایره مینا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن گفت: تاکنون با بیش از ۲۰ ناشر چینی گفت‌وگو داشته‌ایم و به نمونه‌کارهای ما بسیار توجه کرده‌اند، درباره بعضی از عناوین به توافق‌های اجمالی رسیده‌ایم و امیدوارم بتوانیم برای فروش رایت این عناوین، قراردادهایی امضا کنیم.

احمد ذوعلم اضافه کرد: چینی‌ها علاقه زیادی هم به کتاب‌های تاریخی و هنری به‌خصوص کتاب‌های مربوط به تاریخ تمدن‌های باستانی دارند. با چند ناشر چینی گفت‌وگوهایی درباره بعضی از کتاب‌های تاریخی داشته‌ایم؛ از جمله گفت‌وگویی جدی درباره کتاب چهارجلدی «تاریخ ایران باستان» که امیدوارم به نتیجه نهایی و عقد قرارداد منجر شود.

به گزارش ایبنا، آژانس ادبی دایره مینا یکی از نمایندگان صنعت نشر ایران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن است که وظیفه مذاکره درباره فروش رایت آثار ایرانی به ناشران خارجی به‌ویژه چینی را برعهده دارد. این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از ۳۰ خرداد آغاز به کار کرده و تا سوم تیر ۱۴۰۳ به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نظر شما