شناسهٔ خبر: 67313020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل امور واحدهای جهاد دانشگاهی:

همکاری منطقه‌ای واحدهای جهاددانشگاهی زمینه‌ساز به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های استان‌هاست‌

لیلا بنیادی

مدیرکل امور واحدهای جهاد دانشگاهی گفت: در قالب همکاری منطقه‌ای بین واحدهای جهاد دانشگاهی که دارای اشتراکات زیادی هستند، می‌توان ظرفیت‌های استانی را در سطح منطقه به اشتراک گذاشت و قطعا می‌توان زمینه‌های همکاری بیشتری بین واحدها ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

اسد رازانی دوم تیرماه، در آئین افتتاحیه دومین نشست هم اندیشی واحدهای جهاد دانشگاهی غرب کشور که با حضور روسای و معاونان پژوهشی و پشتیبانی ۶ واحد جهاد دانشگاهی، به میزبانی جهاددانشگاهی استان مرکزی در اراک برگزار شد، در خصوص چگونگی شکل گیری و اهداف برگزاری این جلسات هم‌اندیشی اظهار کرد: با وجود اینکه جهاد دانشگاهی افتخار دارد که در سراسر کشور واحدهای فعال دارد ولی سوال این بود که این شبکه ایجاد شده در سراسر کشور چقدر توانسته به صورت هم‌افزا فعالیت کند و واحدهای جهاد دانشگاهی تا چه حد توانسته‌اند از ظرفیت‌های یکدیگر در پیشبرد امور بهره‌مند شوند و اقدامات مشترک تعریف کنند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داد که فعالیت واحدهای استانی به صورت جزایر جدا از هم است و ارتباط چندانی بین واحدها وجود ندارد بر این اساس چند اقدام به صورت همزمان در معاونت هماهنگی و معاونت پژوهشی آغاز شد.

رازانی گفت: در اداره کل هماهنگی استان‌ها، بحث همکاری‌های بین واحدی و شبکه‌سازی فعالیت‌ها از بُعد هماهنگی واحدها پیگیری شد و در معاونت پژوهش نیز شبکه‌سازی فعالیت ها در دستور کار قرار گرفت و اقدامات بسیار خوبی آغاز شد که نتایج آن در آینده مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحث هماهنگی بین واحدها چند مسئله باید در نظر گرفته شود اول اینکه در قالب شبکه ای که در سراسر کشور وجود دارد، به صورت موضوعی یکسری زمینه‌های همکاری فراهم شود. ولی هر منطقه‌ای ظرفیت‌های خاص خود را دارد و اگر ما علاوه بر شبکه‌سازی ملی به سمتی حرکت کنیم که یک همکاری منطقه‌ای بین واحدهایی که دارای اشتراکات زیادی هستند در نظر بگیریم و ظرفیت‌های استانی را در سطح منطقه به اشتراک بگذاریم قطعا می‌توانیم زمینه‌های همکاری بیشتری بین واحدها ایجاد کنیم.

رازانی افزود: استارت این کار در سال ۱۴۰۲ زده شد و به سمتی رفتیم که در کشور به سمت منطقه بندی حرکت کرده و براساس اشتراکات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی فعالیتی این تقسیم بندی انجام شود که بر این اساس کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شد. طرح این اقدام آماده شده و قرار است در هیات رئیسه جهاد تصویب شود و مبنای کار سایر معاونت ها نیز قرار بگیرد.

وی افزود: برای عملیاتی شدن این طرح، به صورت پایلوت در مناطقی که دارای همگنی بیشتری هستند جلسات آغاز شد و با توجه به استقبال روسای واحدها، در بهمن ماه ۱۴۰۲ اولین جلسه با محوریت منطقه شمال غرب، در کرمانشاه دومین جلسه، امسال با محوریت منطقه غرب کشور، در اراک برگزار شد.

رازانی با اشاره به شکل گیری کارگروه های پژوهش، آموزش و فرهنگی در ذیل این طرح، افزود: در حال حاضر باید از مطرح کردن مباحث نظری عبور کرده و بیشتر وارد فاز عملیاتی شویم. در کارگروه ها زمینه های مشترک مشخص شده و استان های هر منطقه باید اقدامات مشترک را به صورت عملیاتی در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: امید است در سال ۱۴۰۳ شاهد نتایج این اقدام که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده باشیم و این نتایج را به عنوان الگو معرفی خواهیم کرد. قطعا وقتی فاز عملیاتی آغاز شود تجربه حاصل شده نیز به شکل عملیاتی‌تری به سایر مناطق ارائه خواهد شد.

محسن مرادی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: باید وارد فاز عملیاتی شده و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان های مختلف در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید بتوان از این نشست ها استفاده بهینه کرد و با تکیه بر اقدامی که در بحث منطقه بندی در جهاد دانشگاهی پیگیری شده فضایی را ایجاد کنیم که هم تجربیات بین واحدها منتقل شود و هم وارد عرصه عملیاتی و استفاه از این تجربیات شویم.

به گزارش ایسنا، روسای واحدهای جهاد دانشگاهی در غرب کشور نیز در این جلسه ظرفیت ها و دستاوردهای شاخص واحد استانی خود را مطرح کرده و درخصوص هم‌افزایی ظرفیت‌ها و همکاری با دیگر واحدها تاکید کردند.

روسا و معاونین سپس با حضور در کارگروه‌های پژوهشی و پشتیبانی ضمن بررسی و تبادل نظر درخصوص ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در واحدهای ۶ گانه منطقه غرب کشور مواردی را در راستای همکاری هرچه بیشتر تصویب کردند.

انتهای پیام

نظر شما