شناسهٔ خبر: 67311758 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سند الکترونیک مالکیت ملک رونمایی شد/ ثبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه تا به امروز ثبت شده است، سند الکترونیک شخص حقوقی نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و سند الکترونیک مالکیت درحال حاضر به همراه سند تک برگ صادر می‌شود و به مرور سند تک برگ حذف می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز ۲ تیر ۱۴۰۳ در نشست رونمایی از سند الکترونیک مالکیت ملک اظهار کرد: طرح تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۱ پایه‌ریزی کردیم و در بازه زمانی تقریبا یک ساله عملا برخی از خروجی‌های طرح تحول دیجیتال را در دهه فجر سال گذشته به صورت عملیاتی با حضور رئیس قوه قضاییه رونمایی کردیم.

وی ادامه داد: ۴ لایه زیرساخت و امنیت، مدیریت خدمات پایه و سرویس‌های پایه، سامانه‌های ثبتی و طراحی و توسعه سکوی خدمات دیجیتال ثبتی را ترسیم کردیم. در سازمان ثبت اسناد ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی داریم و با توجه به تعداد زیاد سامانه‌های سازمان ثبت ممکن است مردم دچار گمراهی شوند که از چه مسیری، چه خدماتی را دریافت کنند، بنابراین سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب طراحی و توسعه پیدا کرد.

///

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تمرکز سازمان ثبت بر روی طراحی و توسعه سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک است. در افق ۱۴۰۴ هرگونه خدمتی که در سازمان ثبت اسناد به مردم، کسب و کار‌ها و بنگاه‌ها و دولت ارائه می‌دهیم صرفا از طریق سکو کاتب باشد. برخی از سامانه‌هایی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شناسایی کرده است و در بازطراحی قرار داده‌ایم سامانه‌هایی هستند که سند صادر می‌کنند، یعنی خروجی این سامانه‌ها یک سند است و با مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد تعامل دارند.

هاشمی بیان کرد: سامانه جامع املاک و کاداستر یکی از مهم‌ترین سامانه‌هایی است که سند تولید می‌کنند و روزانه ۳۰ هزار سند از این طریق تولید می‌شود. دومین سامانه‌ای که سند تولید می‌کند، سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری است و سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی سامانه دیگر است و سامانه مالکیت معنوی و اجرای اسناد رسمی، مدیریت اسناد عادی و دیگر سامانه‌ها به تدریج به مخزن اسناد الکترونیک ثبت اضافه می‌شوند.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب، وب سایت جامع، درگاه پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲*، پورتال کارگزاران و دستیار خدمات هوشمند ثبتی، خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند. ویژگی‌های سند الکترونیک قابلیت اصالت سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری، غیرقابل انکار توسط صادر کننده، غیرقابل ویرایش، حتی توسط سامانه صادر کننده، تحویل برخط به صاحب است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه تا به امروز ثبت شده است. سند الکترونیک شخص حقوقی نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و سند الکترونیک مالکیت درحال حاضر به همراه سند تک برگ صادر می‌شود و به مرور سند تک برگ حذف می‌شود و سند الکترونیک در کارتابل شخصی افراد در کاتب قابلیت رویت و زیر ساخت فنی آن آماده شده است.

هاشمی بیان کرد: با اقدامات انجام شده صدور سند مالکیت ملک از ابتدای تیر ماه به صورت رسمی در سراسر کشور عملیاتی شده است. در بازه زمانی کوتاه شاهد صدور بیش از ۳۰ هزار سند الکترونیکی روزانه در سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستیم. 

وی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که تمام سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک اعم از مالکیت، ثبت شرکت‌ها، اجرای اسناد رسمی به زودی اسنادشان به صورت صرفاً الکترونیکی صادر شود و از طریق سکوی کاتب در اختیار آحاد شهروندان قرار گیرد. تمام دسترسی‌ها از طریق کاتب انجام می‌شود.

هاشمی بیان کرد: صدور اسناد الکترونیکی با استفاده از آخرین دستاورد‌های بشری در حوزه رمزنگاری عملاً به گونه‌ای انجام شده که خدشه ناپذیر و قابلیت استناد داشته باشد، همچنین به سمت اعتباربخشی به اسناد الکترونیک در کشور حرکت کردیم. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای سند الکترونیک بارکدی را تعبیه کرده‌ایم که امضای منحصر به فرد مرتبط با سازمان ثبت اسناد بوده و در ارتباط با صرف این سند است قابلیت اصالت سنجی با حداقل زمان ممکن با استفاده از تلفن همراه میسر و امکان‌پذیر است و از طریق سامانه کاتب این کار انجام می‌شود که به امنیت روانی نیز کمک می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_423679" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779428/423679?width=400&height=300"></script></div>

هاشمی ادامه داد: یکی از کارکرد‌هایی جدی که در بحث سند الکترونیک مدنظر قرار گرفته این است که رفت و آمد‌ها و تردد غیر ضرور را حذف کند، نگاه ما این است که خدمات ارزان و به موقع به مردم ارائه کنیم. ساختار کلی که برای سند وجود دارد به این صورت است که این سند الکترونیک مالکیت رنگ و لعاب ندارد و در زمره اوراق بهادار نیست و قرار است در کارتابل شخصی افراد در سکوی کاتب قابلیت رویت باشد.

معاون توسعه و فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد گفت: در سند الکترونیک یک شناسه منحصربه فرد، نوع سند، کد ملی مالک، نوع ملک، مشخصات ملک و مالک، نوع کاربری و مشحصات تکمیلی در سند دیجیتال وجود دارد کیو آر کد (QRcode) داخل سند الکترونیک انحصاراً امضای سازمان ثبت است که انحصاراً برای هر سند جانمایی شده و خدشه ناپذیر است و هرگونه تغییری در اقلام اطلاعاتی سند باعث می‌شود که امضای دیگر معتبر نباشد و به صورت برخط قابل اصالت سنجی دارد.

هاشمی اظهار کرد: اشتراک‌گذاری نسخه الکترونیک سند با شخصی غیر از صاحب سند مانند مشاوران املاک بانک و ...، امکان اعمال محدودیت زمانی برای اشتراک‌گذاری، عدم نیاز به رونوشت و نسخه فیزیکی اسناد، اعتمادسازی و شفافیت در معاملات از جمله خدمت اشتراک‌گذاری اسناد الکترونیک است.

وی درباره خدمت چاپ و اسناد الکترونیک گفت: چاپ اسناد الکترونیک امکان دریافت و چاپ سند فیزیکی در دفاتر اسناد رسمی یا کارگذاری‌های رسمی سازمان ثبت به جهت مهر و امضای آن و ارائه به مراجع مختلف همچنین ارائه سند چاپی و رسمی الکترونیک برای افرادی که قابلیت کار با ابزار‌های دیجیتال را ندارند، امکان پذیر می‌کند.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد گفت: از امروز هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شودخروجی آن صدور سند الکترونیک است به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود. از زمانی که نسخه الکترونیکی سند صادر می‌شود مالک سند از طریق پیامک از صدور سند الکترونیک آگاه می‌شود و از طریق اپلیکیشن کاتب می‌تواند در بخش اسناد الکترونیک مشخصات کامل سندی که صادر شده است را مشاهده کند.

انتهای پیام/

 

نظر شما