شناسهٔ خبر: 67310945 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هاشمی:

سند الکترونیک رونمایی شد

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبت با اشاره به رونمایی سند الکترونیک گفت: ثبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص «سند الکترونیک» با حضور ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ظهر امروز در دفتر سازمان برگزار شد.

هاشمی در خصوص طرح تحول دیجیتال گفت: در سازمان ثبت، طرح تحول دیجیتال را در سال ۱۴۰۱ طرح ریزی کردیم و عملاً خروجی‌های طرح تحول دیجیتال را در دهه فجر سال گذشته رونمایی کردیم

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: یکی از خدماتی که به عنوان خدمات پایه در طراحی ما آمده بحث طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است.

هاشمی ادامه داد: ما در سازمان ثبت، حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی داریم و درصددیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سکوی خدمات یکپارچه ثبتی کاتب گفت: هرگونه خدماتی که ما در سازمان ثبت به مردم و کسب و کارها و دولت ارائه می‌دهیم، از طریق این سکو است.

هاشمی با اشاره به فعالیت سامانه کاتب اظهار داشت: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذینفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون برخی سامانه‌ها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانه‌هایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت روزانه سامانه کاداستر افزود: این سامانه به طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌کند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، گفت: همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی، سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد.

هاشمی گفت: در سند مالکیت کد QR که انحصارا برای سازمان ثبت است صرفاً برای یک سند است و به صورت برخط نیز قابلیت اصالت سنجی آن وجود خواهد داشت. انتظار رنگی بودن سند نباید وجود داشت چرا که از این طریق قابلیت اعتبار سنجی خواهد بود.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در بحث چاپ اسناد الکترونیک امکان دریافت چاپ سند فیزیکی در دفاتر وجود خواهد داشت. همچنین در حال حاضر یک میلیون و پانصد هزار سند در مخزن وجود دارد.

وی گفت: به ازای هر تغییری که در سند ایجاد می‌شود شهروند را مطلع خواهیم کرد و شهروند با مراجعه به اپلیکیشن کاتب می‌تواند از نسخه جدید و به روز شده سند خبردار شود.

هاشمی همچنین اعلام کرد: حذف سند تک برگ در فرآیند زمانی مشخص شده و به مرور اتفاق خواهد افتاد.

نظر شما