شناسهٔ خبر: 67310727 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زادآوری اردک نوک پهن بلوطی برای نخستین بار در تالاب گندمان ثبت شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از زادآوری اردک نوک پهن بلوطی با نام علمی Anas clypeata برای نخستین بار در تالاب بین‌المللی گندمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: زادآوری اردک نوک پهن بلوطی برای نخستین بار در خردادماه سالجاری در تالاب بین المللی گندمان توسط محیط‌بان "روح‌الله عسگری" ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته، انجام مطالعات و اقدامات احیای تالاب در کنار افزایش ضریب حفاظتی آن، تاثیر زیادی بر مساعد شدن شرایط زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری داشته است، گفت: از دلایل انتخاب تالاب گندمان برای زادآوری این گونه، بستر زیستی مطلوب، پوشش گیاهی مناسب، عمق مناسب آب و امنیت بالای تالاب برای جوجه‌آوری است.

وی اظهار داشت: ثبت گونه های پرنده در این تالاب به ۳۰۷ مورد رسیده است.

به گزارش ایرنا،"اردک نوک پهن" از اردک‌های روی‌آبچر است که به واسطه گردن به نسبت کوتاه، تارک سر تخت و منقار بزرگ و قاشقی‌شکل، از سایر اردک‌های روی‌آبچر متمایز می‌شود.

تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیای این تالاب که در سال‌های گذشته انجام شده، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.

هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش مطرح است که تالاب بین المللی چغاخور در سال ۸۹ به ثبت جهانی رسید و در کنوانسیون رامسر ثبت شد؛ تالاب گندمان نیز امسال در برنامه ثبت جهانی قرار دارد که برای ثبت آن، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شده و امسال به نتیجه خواهد رسید.

این تالاب مهمترین زیستگاه‌ جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع است.

نظر شما