شناسهٔ خبر: 67310127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رئیس‌جمهوری بر مدرن‌سازی صنعت حمل و نقل ریلی تاکید کرد

اراک -ایرنا - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر اهمیت حمل و نقل ریلی کشور در خلق ثروت و توسعه اقتصادی تاکید کرد و گفت: لازم است مدرن‌سازی و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، داود منظور روز شنبه در آیین تحویل ۱۰۰ دستگاه واگن‌ باری واگن پارس اراک به ناوگان ریلی کشور در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: متاسفانه هنوز فاصله زیادی داریم تا این صنعت، حمل بار و مسافر را در ترکیب حمل و نقل کشور به عهده بگیرد.

وی بیان کرد: باید هم خطوط ریلی ناوگان حمل و نقل ریلی را توسعه داد و مدرن‌سازی در این بخش هم مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: استان مرکزی قطب اصلی تامین ناوگان حمل و نقل کشور و سایر خدمات مورد نیاز خدمات حمل و نقل ریلی است.

منظور اظهار کرد: دولت بنا دارد از مجموعه ظرفیت‌هایی که کمک به ساخت لوکوموتیوها دارد حمایت کند.

وی گفت: مجموعه واگن‌پارس اراک از سال ۱۴۰۰ احیا و مپنا مالکیت آن را برعهده گرفته و باید تقاضای مورد نیاز برای کارخانه ایجاد شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: این کارخانه می‌تواند ظرفیت خود را تا ۲ و نیم برابر افزایش دهد و باید در وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن و ‌ پیمانکاران مراودات را تقویت کرد.

منظور اظهار کرد: ظرفیت‌های قانونی برای سوخت صرفه‌جویی شده از منابعی را که از محل این بخش و ماده ۱۲ تولید رقابت پذیر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: لازم است جلساتی با وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه برگزار شود تا تقاضای مربوط به تولیدات افزایش یابد.

منظور با بیان اینکه به این مسیر خوش بین هستیم، گفت: با توجه به اینکه مسئله بهینه‌سازی سوخت جزو اولویت‌ها و سیاست‌های برنامه هفتم است باید ظرفیت حمل و نقل ریلی را به عنوان کریدوری افزایش داد.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت‌های ساخت، احداث، تامین و تجهیزات را مورد حمایت کامل قرار داد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: تقاضا برای واگن در کشور بالا است و با توجه به اینکه مترو در شهرها و کلانشهرها به سرعت در حال گسترش است، نیاز به واگن برای مترو یکی از مولفه‌های اصلی به‌کارگیری ظرفیت واگن پارس است.

منظور عنوان کرد: باید طرح‌های مشارکتی هم تعریف شود که هم منابع سرمایه‌گذاری خارجی و هم واگن‌سازهای خارجی به صورت ترکیبی واگن‌های مورد نیاز کشور را تامین کنند.

وی گفت: در شورای اقتصاد کشور اخیرا یک مصوبه مهم داشتیم که تامین واگن‌های مربوط به مترو تهران، تبریز و چند کلانشهر دیگر را به صورت یکجا وزارت کشور برعهده گرفته و در این قرارداد توافق شده تا ظرفیت‌های ساخت داخلی و تامین مالی خارجی به کار گرفته شود تا در مجموعه این قرارداد که رقم بالایی نیز دارد، عملیاتی شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: با توجه به گسترش مترو در کشور و تقاضا برای خدمات حمل و نقل ریلی، جایگزین کردن این بخش به جای حمل و نقل جاده‌ای به دلیل کم هزینه‌تر بودن، ایمنی بهتر و حفظ جان و سلامت مردم، از اهمیت ویژه برخوردار است.

منظور تصریح کرد: ترکیب آنها افق خوبی برای واگن سازی پارس و سایر بخش‌های واگن‌سازی کشور فراهم می‌کند.

استاندار مرکزی هم در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: امروز (شنبه)
آیین تحویل ۱۰۰ واگن مسافری، باری و لوکومتویو به خطوط حمل و سیر کشور است که این مهم جای تقدیر از مدیران پرافتخار واگن‌پارس مپنا دارد.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: نگرانی‌هایی در
تامین واگن مترو با کاری که در شهرداری تهران صورت گرفت، ایجاد و منجر به دستور شهید جمهور شد.

وی بیان کرد: ایشان دستور دادند تقاضای واگن مترو در شهرداری‌های کلانشهرها به صورت منصفانه بین تولیدکنندگان داخلی توزیع شود که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود، فرآیند کار در وزارت کشور پیش رفته و امید است این دستور شهید جمهور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اراک هم گفت: تولیدات این شرکت سال گذشته در هر ماه به ۱۱۰ دستگاه رسید اما امسال به دلیل کمبود سفارش به ماهی ۵۰ دستگاه رسیده است.

مرتضی ملانژاد افزود: این شرکت هم‌اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد و سفارشات آن تا آبان ماه امسال است که امید است حمایت‌های ویژه برای سفارشات بیشتر، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حضور در آیین افتتاح ابَرپروژه بیمارستان ولیعصر(عج) و طرح‌های بهداشت و درمان استان مرکزی هم‌زمان با سراسر کشور، افتتاح فاز سوم بیمارستان آیت الله خوانساری، افتتاح مرکز تخصصی دیالیز حضرت فاطمه الزهرا(س) و بهره‌برداری از بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان سینا رضایی آشتیانی، از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان مرکزی بود.

نظر شما