شناسهٔ خبر: 67313294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهینه‌سازی مصرف سوخت جزء سیاست‌های اصلی برنامه هفتم است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه کشور گفت: بهینه سازی مصرف سوخت جزء سیاست‌های اصلی برنامه هفتم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، داود منظور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت حمل و نقل ریلی برای کشور یکی‌از مهم‌ترین منابع خلق ثروت محسوب می‌شود، متأسفانه هنوز فاصله زیادی وجود دارد برای اینکه صنعت ریلی بتواند حمل بار و مسافر را در ترکیب حمل و نقل کشور عهده دار شود. بنابراین علاوه بر تکمیل خطوط ریلی باید ناوگان حمل و نقل ریلی توسعه و مدل‌سازی شود.

وی افزود: خوشبختانه استان مرکزی قطب اصلی تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی کشور و‌ سایر خدمات مورد نیاز حمل و نقل ریلی است و دولت بنا دارد از مجموع ظرفیت‌هایی که در حوزه ساخت لوکوموتیوها، واگن‌های باری، مسافری و نقت‌کش فعالیت دارند کمک کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه کشور تصریح کرد: مسىله مهم این است بتوانیم تقاضای مورد نیاز را برای کارخانه‌ها ایجاد کنیم چراکه کارخانه ظرفیت اینکه بتواند تولید خود را تا 2.5 برابر افزایش دهد؛ دارد. بنابراین در وزارت راه و شهرسازی شرکت راه آهن باید مراودات تقویت شود.

منظور بیان کرد: ظرفیت‌های قانونی وجود دارد که برای سوخت صرفه‌جویی شده بتوانیم منابعی را از محل سوخت صرفه‌جویی شده که ماده 12 قانون تولید رقابت‌پذیر است تأمین کنیم. بنابراین لازم است جلساتی با وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت ‌و برنامه و‌ بودجه برگزار کنیم و بتوانیم یه یک‌ فرمولی برسیم تا تقاضا برای تولید واگن در شرکت واگن پارس مپنا افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت جزو سیاست‌های اصلی برنامه هفتم است و در برنامه هفتم پیش بینی شده که ظرفیت حمل و نقل ریلی به ویژه به عنوان مسیرهای کریدوری افزایش دهیم و کریدوری شمال و جنوب کشور را از طریق خطوط ریلی تقویت کنیم. بنابراین علاوه بر کریدور جاده‌ای باید ظرفیت‌های ساخت و‌ احداث و تأمین تجهیزات به طور کامل حمایت شود.

  آیین واگذاری 100 واگن حمل و نقل باری، مسافری و لوکوموتیو به خطوط ریلی

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی در این آیین اظهار داشت: امروز  آیین واگذاری 100 واگن حمل و نقل باری، مسافری و لوکوموتیو به خطوط ریلی کشور انجام شد که جای تشکر دارد. نگرانی در خصوص تولید واگن مترو در کشور وجود دارد و شهرداری تهران برخی نگرانی‌ها را ایجاد کرد که منجر به دستور شهید جمهور شد مبنی بر اینکه تقاضای واگن‌های مترو در شهرداری‌های کلان‌شهرها به صورت منصفانه بین تولیدکنندگان داخلی توزیع شود و مجدانه در استان و در سطح دولت پیگیری اجرای این دستور هستیم. 

استاندار مرکزی افزود: فرایند کار در وزارت کشور و وزارت صمت پیش رفته تا این تکلیف و توصیه و دستور مستقیم شهید رئیسی  عمل شود تا ظرفیت واگن‌سازی در خدمت صنعت حمل و نقل کشور به کارگیری شود.

مرتضی ملانژاد نیز اظهار داشت: سال گذشته  ماهیانه 110 دستگاه واگن تولیدات این شرکت بود که امسال متأسفانه به دلیل کمبود سفارش حداکثر به 50 دستگاه رسید و تقریباً یا 50 درصد ظرفیت کار کردیم. امیدواریم با مساعدت‌ها مشکلات در خصوص تسهیلاتی که قرار است به در راستای ماده 12 به مشتریان داده شود رفع گردد و زودتر بتوان ثبت سفارش داشت، این مشکل 3 سال است که ایجاد شده است.

وی افزود:  ارزآوری هر واگن باری 55 تا 60 هزار یورو، هر واگن مسافری 500 تا 600 هزار یورو و هر لوکوموتیو 2 میلیون یورو است. از ابتدای امسال 100 دستگاه واگن  تحویل شده و سفارش ها حداکثر تا آبان ماه است و امیدواریم با حمایت لازم ثبت سفارش جدید انجام شود.

به گزارش تسنیم، آیین واگذاری 100 واگن حمل و نقل باری، مسافری و لوکوموتیو به خطوط ریلی کشور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس برنامه و‌ بودجه کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما