شناسهٔ خبر: 67316460 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

مدرن‌سازی صنعت حمل و نقل ریلی باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه صنعت حمل و نقل ریلی برای کشور یکی از مهمترین منابع خلق ثروت است، گفت: اما متأسفانه تا رسیدن به این هدف بزرگ و اساسی، هنوز فاصله بسیار زیادی وجود دارد. صنعت ریلی برای اینکه بتواند حمل بار و مسافر را در ترکیب حمل و نقل کشور بر عهده بگیرد، راه بسیار طولانی در پیش رو دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، داود منظور در مراسم تحویل 100 دستگاه واگن‌ باری شرکت واگن پارس مپنا اراک به ناوگان ریلی کشور در جمع خبرنگاران، افزود: از یک سو باید صنعت و ناوگان حمل و نقل ریلی توسعه یابد و خطوط ریلی کامل شود و از سوی دیگر نیز باید مدرن‌سازی در این بخش مورد توجه قرار گیرد. دولت بنا دارد از مجموع ظرفیت‌هایی که به ساخت لوکوموتیو و واگن‌های مسافری، باری و نفتکش کمک می‌کند، حمایت کند.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های قانونی برای سوخت صرفه‌جویی شده وجود دارد. در این راستا می‌توان منابعی را از محل این بخش و همچنین از محل ماده 12 قانون تولید رقابت‌پذیر، تأمین کرد که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین لازم است جلساتی با وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه برگزار شود تا بتوان به یک فرمول رسید و تقاضای مربوط به تولیدات را افزایش داد. مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت جزء اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی برنامه هفتم توسعه است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: به مسیر پیش رو خوش‌بین هستیم. در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است تا ظرفیت حمل و نقل ریلی به ویژه به عنوان مسیرهای کریدوری افزایش یابد. در این راستا باید کریدور شمال و جنوب از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی تکمیل و تقویت شود. بنابراین باید ظرفیت‌های ساخت، احداث، تأمین و تجهیزات را به طور کامل مورد حمایت قرار داد.

منظور با اشاره به اینکه استان مرکزی قطب اصلی تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی کشور و سایر خدمات مورد نیاز این حوزه است، تصریح کرد: مجموعه واگن‌پارس اراک از سال 1400 احیا شده و شرکت مپنا مالکیت آن را برعهده گرفته است. نکته مهم این است که باید بتوان تقاضای مورد نیاز برای این مجموعه را ایجاد کرد. این مجموعه صنعتی می‌تواند ظرفیت تولید خود را 2 تا 2.5 برابر افزایش دهد. در این راستا باید در وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن، پیمانکاران و .... مراودات را تقویت کرد. 

انتهای پیام/

نظر شما