شناسهٔ خبر: 67309154 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توافق نامه توسعه اقتصاد دانش بنیان در قزوین امضا شد

قزوین - ایرنا - توافق نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استانداری قزوین روز شنبه با هدف حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تفاهم نامه که ظهر امروز به امضا رسید، در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید، با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در استان قزوین امضا شده است.

موضوع این توافق‎نامه همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان با رویکرد ارتقا شرکت‌ها و زیست‌بوم دانش بنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالش‌های استان با توجه به ظرفیت‌های فناورانه و صنعتی موجود در آن است.

تعریف طرح‌های فناورانه با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان، رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و جهت‌دهی آن‌ها برای رفع نیازها، ترغیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم نوآوری و توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی از اهداف این توافق نامه است.

گفتنی است، از سیاست‌های اصلی این همکاری مشترک می‌توان به توسعه فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در صنایع شوینده و شیمیایی، صنعت کانی‌های غیرفلزی مثل شیشه، کاشی و سرامیک و ماشین‌آلات پیشرفته، اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی، تمرکز بر مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و توجه به حل چالش‌های زیست‌محیطی استان به ویژه در پساب و پسماند اشاره کرد.

از تعهدات معاونت علمی رییس جمهومری در این تفاهم نامه می توان به حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان با هدف رفع چالش‌ها و توسعه زنجیره‌های ارزش بومی و حوزه‌های اولویت‌دار استان، شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با توجه به نیازهای موجود در استان و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان اشاره کرد.

شناسایی زنجیره‌های ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و تعیین موضوعات اولویت‌دار استان، حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن از تعهدهای استانداری است.

زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافق نامه به مدت ۲ سال شمسی تعیین و در صورت توافق مجدد پس از مدت مذکور تمدید خواهد شد.

نظر شما