شناسهٔ خبر: 67307962 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انعقاد توافق‌‎نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قزوین

توافق نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استانداری قزوین با هدف حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امضا شد. توافق نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استانداری قزوین با هدف حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ توافق‌‎نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان و با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در استان قزوین بین روح‎الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به نمایندگی از طرف این معاونت، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین و روح‌الله عباس‌پور به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین به نمایندگی از طرف استانداری قزوین امضا شد.

موضوع این توافق‎نامه همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان با رویکرد ارتقاء شرکت‌ها و زیست‌بوم دانش‎بنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالش‎های استان با توجه به ظرفیت‌های فناورانه و صنعتی موجود در آن است.

تعریف طرح‌های فناورانه با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان، رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان و جهت‌دهی آن‌ها به رفع نیاز‌های استان، ترغیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم نوآوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی استان و ... از اهداف این توافق نامه است.

از سیاست‌های اصلی این همکاری مشترک می توان به توسعه فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در صنایع شوینده و شیمیایی، صنعت کانی‌های غیرفلزی (شیشه، کاشی و سرامیک) و ماشین‌آلات پیشرفته، اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی در برنامه‌های استان، تمرکز بر مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و توجه به حل چالش‌های زیست‌محیطی استان به ویژه در پساب و پسماند اشاره کرد.

از تعهدات معاونت علمی در این تفاهم نامه می توان به حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان با هدف رفع چالش‌ها و توسعه زنجیره‌های ارزش بومی و حوزه‌های اولویت‌دار استان، شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با توجه به نیازهای موجود در استان و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان اشاره کرد.

شناسایی زنجیره‌های ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و تعیین موضوعات اولویت‌دار استان، حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن، اولویت‌دهی اختصاص منابع استانی و اختیارات استانداری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در راستای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان و حل مسائل بومی استان (موضوع بند «الف» ماده (12) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)، اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان برای افزایش سرمایه صندوق‌ غیردولتی پژوهش و فناوری استان (موضوع بند «ت» ماده (12) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)، جلب مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر شرکتی، تسهیلگری در راستای در اختیار قرار دادن زمین، ملک یا ساختمان مازاد دستگاه‌های اجرایی استان برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، واحدهای خلاق و پارک علم و فناوری استان (موضوع بند «ب» ماده (6) قانون جهش تولید دانش‌بنیان) و ... از تعهدات استانداری قزوین است.

زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافق نامه توسط طرفین به مدت دو سال شمسی تعیین و در صورت توافق طرفین پس از مدت مذکور تمدید می‌‌شود.

انتهای پیام 

نظر شما