شناسهٔ خبر: 67306786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهار در چهارمحال و بختیاری با کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها به پایان رسید

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های سال زراعی استان تا پایان بهار (۳۱ خرداد) در مقایسه با دوره مشابه میانگین‌ بلندمدت ۱۰۵ میلیمتر معادل ۱۶ درصد کاهش دارد.

صاحب‌خبر -

معصومه نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این بارش‌ها همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۲ درصدی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: براین اساس این استان در ردیف دومین استان خشک کشور در سال آبی جاری جای گرفته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این در حالیست که بارش‌های فصل بهار امسال با میزان ۱۶۴ میلیمتر در مقایسه با میانگین بلندمدت نیم درصد افزایش داشته است.

نوروزی در ادامه وزش باد شدید و شکل‌گیری پدیده گرد و غبار را پدیده جوی غالب در استان برای روزهای آینده اعلام کرد و گفت: روز سه‌شنبه بر شدت وزش باد افزوده می‌شود و خیزش گرد و خاک محلی را خواهیم داشیم.

وی افزود: برای هفته پیش رو افزایش نسبی دما نیز پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در شبانه‌روز گذشته بلداجی و دزک با کمینه دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین ایستگاه‌ها و لردگان با بیشینه دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ایستگاه استان گزارش شد.

به گزارش ایرنا، در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نظر شما