شناسهٔ خبر: 67302144 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بعد از ۱۷ سال هنوز به هدف اصلی برای شناخت ایران زیبا نرسیده‌ام

یک تهیه کننده و کارگردان تلویزیون گفت: اهداف اصلی برنامه بیا بریم سفر بر پایه شعار «معرفی یک شهر توسط بومیان همان شهر» است.

صاحب‌خبر -

محمد مقنی باشی تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه‌های گردشگری و ایرانگردی از جمله فعالیت‌های تهیه سفرنامه در برنامه‌های  ترکیبی زنده تلویزیونی مانند تصویر زندگی، عصر خانواده، روز از نو و سفرنامه شبکه دو سیما در سال‌های ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۹برنامه صبح بخیر ایران و هفته به هفته شبکه یک سیما در سال‌های ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۱برنامه یک دو سه حرکت شبکه ورزش تولید در شهر‌های ایران به مدت شش ماه داشتند.

برنامه بیا بریم سفر شبکه سه سیما در سال ۱۳۹۳ وبرنامه همسفر شبکه مستند سیما از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۲ به مدت هشت سال هر روز و برنامه بیا بریم سفر شبکه آموزش سیما تا کنون ۱۲۰ قسمت هر شب در حال پخش و  از شنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۹:۰۰ پخش شد.

مقنی باشی تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه‌های گردشگری و ایرانگردی درباره اهداف برنامه گفت:اهداف اصلی برنامه بیا بریم سفر بر پایه شعار برنامه است "معرفی یک شهر توسط بومیان همان شهر "من معتقدم که یک شهر را هیچ‌کس نمی‌تواند بهتر از اهالی آن شهر یا حتی روستا معرفی کند و در زمینه کارآفرینی و تولید صنایع دستی هم همان هنرمند باید از شغل و حرفه اش برای مخاطب بگوید نه اینکه ما راوی باشیم و در قالب جملات و کفتار ادبی بخواهیم توصیف کنیم.

مستند

وی ادامه داد: برنامه بیا بریم سفر تاکنون ۱۲۰ قسمت تولید و پخش شده و از آنجا که زمان ضبط تا پخش برنامه کمتر از ده روز است همچنان تولید ادامه دارد و هنوز پایانی برای آن در نظر نگرفتیم رکورد ما در تولید برنامه مستند همسفر هشت سال و حدود ۲۸۵۰ قسمت بوده که امیدوارم بتوانم در بیا بریم سفر رکورد تازه‌ای داشته باشم.

این مستند ساز عنوان کرد:بنده بعد از گذشت۱۷ سال کار ایرانگردی و کارگردانی هنوز به هدف اصلی خودم که شناخت اقوام و ایران زیباست نرسیدم هر چه بیشتر و با دقت ایران زیبا را می‌بینی بازهم اسرار زیادی است که باید به آن دست بیابیم.

مستند

مقنی باشی درباره واکنش‌های مخاطبان توضیح داد: واکنش مخاطبان برنامه‌های من خیلی برام جالب است از آنجایی که خیلی جلو دوربین با پشت تصویر فرقی ندارم خیلی از بینندگان موقع دیدن من خیلی بامن راحت هستند و این صمیمیت و خیلی دوست دارم.

این کارگردان درباره بهترین سفرش گفت: بهترین سفر من به استان سیستان و بلوچستان بوده از هیرمند و زابل و ذهک تا کنارک و زر آباد و روستای زیبای درک سادگی؛ مهمان نوازی؛ مهربانی و خونگرمی این مردمان برای من خیلی جالب بود سرزمین بکر و تماشایی دروازه خورشید من همیشه به دوستان سفر به این سرزمین عجایب و شگفت انگیز و پیشنهاد میدهم.

وی درخصوص فعالیت ایران درخصوص گردشگری عنوان کرد: متاسفانه ایران در زمینه گردشگری نتوانسته حق مطلب و ادا کند و از این گنج آشکار استفاده بهینه را ببرد، امیدوارم با عشق به میهن و زنده نگهداشتن آداب و رسوم و میراث ناملموس در کنار میراث ارزشمند ملموس بتوانیم در شناخت ایران گام‌های استوار و موثر داشته باشیم.

مستند

مقنی باشی خاطر نشان کرد: در مورد جذب مخاطب باید بگویم من تا کنون بیش از پنج هزار قسمت مستند ایرانگردی تهیه و تولید و پخش کردم ولی متاسفانه پخش این برنامه‌ها در یک یا شبکه خاص بوده در صورتی که برنامه‌های دیگر مثل اقلیم؛ ایرانگرد و ... بار‌ها در شبکه‌های مختلف سیما تکرار شده تنها خواسته من این است که برنامه‌های همسفر و بیا بریم سفر هم در شبکه‌های دیگر باز پخش شود تا مخاطبان سیما با ایران عزیز بهتر آشنا شوند و البته تشویقی برای هنرمندان صنایع دستی و کارآفرینان عزیز هم باشد.

 

نظر شما