شناسهٔ خبر: 67300019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

قالیباف: زنان را سر دوراهی «خانه‌داری» یا «مدیریت» قرار نمی‌دهیم+ فیلم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات گفت: به گونه‌ای عمل می کنیم که زنان را بر سر دوراهی یا «خانه دار» یا «مدیر» در جامعه قرار ندهیم، بلکه هر دو فرصت را برای زنان فراهم خواهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف شامگاه جمعه -اول تیرماه - در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت را با موضوع «فرهنگی و اجتماعی» تشریح کرد.

 

خانواده مورد توجه دولت «خدمت و پیشرفت» خواهد بود

قالیباف گفت: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد، در دولت چهاردهم دولت «خدمت و پیشرفت» هم مورد توجه است؛خانواده، عنصر و سلول اصلی جامعه و زن محور این حرکت در خانواده است.

وی تصریح کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی اولویت کار ماست. امروز، زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادر خرج در خانه است، هر اشکال و مشکلات اقتصادی باشد زن است که جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می دهد.

قالیباف ادامه داد: تنها فردی که غمخوار خانواده است، مادر است و حتی بعد از اینکه فرزندان خانواده بزرگ می‌شوند، مادر همچنان دغدغه شغل، درآمد و تامین مسکن آنها را دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب، امام راحل و شهدا فرصت حضور بانوان در اجتماع را فراهم کردند، یادآور شد: در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم که به نحوی عمل کنیم که زنان را در دو راهی خانه‌دار بودن یا رشد علمی، رشد اجتماعی و مدیریتی و تاثیر بر جامعه قرار ندهیم. هر دو زمینه را برای زنان فراهم شود، خود زنان باید انتخاب کنند که هر دو راه را در پیش خواهند گرفت یا اینکه یک راه انتخاب می‌کنند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنصر فرهنگ را زنانه‌ترین موضوع نامید و گفت: زمانی که شهردار تهران بودم این موضوع کاملا مشهود بود و باید به این موضوع توجه شود. ولی وقتی می‌خواهیم در خصوص زنان موضوعی را بررسی کنیم، همه مردها پشت یک میز برای زنان تصمیم می گیرند.

وی با اشاره به تلاش زنان در دوران کرونا گفت: زنان در آن دوران در خانواده پرستار، معلم بچه‌ها، مسدول اقتصاد و تربیت بچه‌ها بودند که نشان دهنده اهمیت زنان است و در حقیقت زنان پیشران پیشرفت ایران عزیز هستند.

 

خشونت و تنش در عفاف و حجاب محکوم است

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بدپوشی و بی‌حجابی را آفت خانواده نامید و تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد. اما مهم این است که چگونه باید این کار را انجام داد.

وی با اشاره به سخنان پورمحمدی دیگر نامزد حاضر در این مناظره که گفت « اگر به قدرت برسد، لایحه عفاف و حجاب را پس خواهد گرفت»، یادآور شد: این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیرش را طی می‌کند. در حالی که همه این قانون، انجام کارهای ایجابی است که باید انجام شود.

قالیباف با بیان اینکه نباید در حوزه عفاف و حجاب با تنش و خشونت پیش رفت، گفت: انجام هر کدام از این اقدامات تنش‌زا محکوم است. اما وقتی مسئولان مربوطه به مانند مردم، جامعه و خانواده‌ها این دغدغه را ندارند، چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که هیچ‌کدام از ما نمی پسنیدم و باید جلوی آن را گرفت. اما قانون، ۳۲ دستگاه را مسئول کرده تا در حوزه فرهنگی و پیشگیری در این حوزه اقدام کنند، ولی کارهای خود را انجام نمی‌دهند تا فقط یک دستگاه و آن هم پلیس وارد عمل شود.

وی با اشاره به قانون خانواده و جوانی جمعیت که به زن و خانواده توجه شده و این قانون به تصویب رسیده است، اضافه کرد: این قانون ۱۵ سال منتظر تصویب بود. همچنین لایحه مبارزه با سوء رفتار علیه زنان در خانه و خارج از خانه نیز در کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و در دستور صحن مجلس قرار دارد تا سیر قانونی خود را طی کند.

تهران را از محیطی مردانه به شهری برای آسایش زنان تبدیل کردیم

قالیباف با اشاره به تاسیس مرکز مداخله در زمان مدیریتش در شهرداری تهران اظهار داشت: این مراکز به این دلیل ایجاد شد تا اگر بانویی یا دختری در خانه دچار مشکلی شد و ناخواسته از منزل خود بیرون رفت، با یک تلفن، مرکز مداخله وارد عمل شود و کار آن زن یا دختر تا زمان بازگشت به خانه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: همچنین مرکز شهدخت برای دختران، شهربانو برای گذراندن اوقات فراغت زنان و دختران و مهدکودک‌ها در همه محلات تهران ایجاد کردیم تا زنان بدون دغدغه به اشتغال خود رسیده و فرزندان آنها در این مهدکودک‌ها نگهداری شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به توسعه امکانات ورزشی برای زنان در دوران مدیریت خود در شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: استخرهای دوقلو برای زنان و مردان ساخته شد تا در یک زمان به صورت تفکیک شده از استخرها استفاده کنند. همچنین پارک‌های مخصوص بانوان تاسیس کردیم تا شهر از فضای مردانه، به شهری برای آسایش زنان تبدیل شود.

قالیباف با اشاره به زنان سرپرست خانوار گفت: این زنان پدر خانواده، زن خانواده و مسوول امور اقتصاد خانواده هستند و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای توانمندسازی زنان ایجاد کردیم تا در تولید هر کدام بیش از ۲۰۰ کارگر داشته و در حقیقت کارآفرین شوند.

زنان در نیروی انتظامی تا سلسله مراتب فرماندهی رشد کردند

وی درباره توجه به زنان در زمان فرماندهی وی بر نیروی انتظامی اظهار داشت: در نیروی انتظامی به نحوی اقدام کردیم تا زنان در سلسله فرماندهی رشد کردند و درجه نظامی گرفتند. در برنامه هفتم توسعه جامعه هدف خانواده است و تاکید ما جلوگیری از کوچک شدن سفره خانواده است.

با فیلترینگ مخالفم 

قالیباف درباره فضای مجازی توضیح داد: بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم در همه ابعاد است و آنچه در فضای واقعی است، بخش زیادی از مردم در فضای مجازی زندگی و فعالیت می‌کنند و باید در این باره متوجه شویم که چگونه باید برای آن تصمیم گیری کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فیلترینگ به دلیل خطرات و فساد زیاد آن مخالفت کرد و گفت: البته فضای مجازی برای ما یک فرصت است ولی ما در این حوزه تصمیم می‌گیریم و آن را به تهدید تبدیل می‌کنیم. البته گاهی به مانند سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی در فضای مجازی مطرح است و در همه دنیا امنیت در اولویت است و موضوع آن جداست. اما در سایر شرایط نباید اینگونه عمل کرد.

دخالت در زندگی مردم در فضای مجازی حرام شرعی است

قالیباف ادامه داد: در مجلس یازدهم با همکاری دولت سیزدهم مصمم شدیم که شبکه ملی اطلاعات باید تکمیل شود و بیش از ۷۵ درصد این مسئله پیش رفت و حتما در آینده نزدیک سرعت اینترنت بهبود خواهد یافت و خرد شدن اعصاب مردم رفع خواهد شد. ولی باید حکمرانی رعایت شود و دولت تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد.

وی دلیل حضور مردم در سکوهای خارجی را ناامنی سکوهای داخلی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است و در فضای مجازی هم حرام شرعی است؛ باید سرعت اینترنت بهبود یافته و از فرصت مجازی به بهترین شکلی استفاده کنیم.

 

توسعه شبکه ملی اطلاعات را به بیش از ۷۵ درصد رساندیم

قالیباف با ذکر مثالی به عقب ماندگی در خودروسازی اشاره کرد که اگر با همین سیاست جلو رویم، هیچ‌گاه خودروساز نخواهیم شد، گفت: فضای مجازی مانند خودروسازی است که سیاست‌های کلان برای یک جهش آن در عرصه فناوری مصوب شده و در شورای عالی فضای مجازی به صورت روشن وجود دارد. اما در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکل هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در موضوع شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است،  اساس کار در فضای مجازی برای سرعت، خدمت، امنیت و تحول اقتصادی شبکه ملی اطلاعات است، ولی این کار را در آن زمان انجام نشد. ولی مجلس یازدهم با همکاری دولت سیزدهم این اقدام را انجام داد و هیچ محدودیتی برای شبکه ملی اطلاعات نگذاشت و از زمان حضور دولت سیزدهم این فضا باز شد.

قالیباف ادامه داد: امروز توسعه شبکه ملی اطلاعات به بالای ۷۵ درصد توسعه رسیده و حتما تا یک سال آینده به هدف‌های تعیین شده در این حوزه دست خواهیم یافت. البته در موضوع سکوهای خارجی ما خواستیم که سرورهای آنها به داخل کشور آورده شود که آنها مخالفت کردند. چرا که ما نتوانستیم امنیت مادی، معنوی، حوزه شخصی افراد را در حوزه فضای مجازی تضمین کنیم و آنها بر این باورند اگر سرورهای سکوهای خارجی در خارج از کشور باشد، بهتر است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، فتوا دادن که دسترسی دیگران به حوزه‌های فضای مجازی شخصی افراد، حرام قطعی است. بر همین اساس باید این باور را در بین مردم به وجود بیاوریم. 

وی با اشاره به توانایی و دانش متخصصان ایرانی در حوزه نرم افزاز، سخت افزاز، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، تصریح کرد: اما در همین حوزه پرچالش‌ترین شرایط اقتصادی وجود دارد و فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها که فرصت بزرگ دور زدن تحریم است، خودمان را تحریم کردیم. البته این موضوع در مجلس به قانون تبدیل شد و آن را پیگیری می‌کنیم.

مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است

قالیباف با بیان اینکه عدالت، مبارزه با فساد، اصلاح سیستم‌های بروکراسی، کوچک‌سازی دولت با هزینه کم در بستر فضای مجازی امکان پذیراست، گفت: همچنین در هر جایی که مسئول بودم، سیاست قطعی هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی سازی را دنبال کردم، ولی متاسفانه در حوزه فضای مجازی کاری انجام نشده و پراکنده کاری دراین حوزه صورت گرفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اساس کار دولت خدمت و پیشرفت، هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی در همه عرصه‌ها است، یادآور شد: به ویژه به حوزه مسائل اقتصادی و کسب و کار دیجیتال در بستر فضای مجازی توجه داریم تا از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و به رشد قابل قبولی در این حوزه برسیم.

نیازمند مصون‌سازی فضای مجازی هستیم 

قالیباف درباره امکان آسیب فضای مجازی برای نوجوانان گفت: در فضای مجازی نیازمند مصون سازی هستیم ولی محدودیت را نمی‌خواهیم. از آنجا که تجربه عضویت در شورای عالی فضای مجازی را دارم، به پنج نکته اشاره می کنم که با این طرح در دولت خدمت و پیشرفت به آن خواهیم پرداخت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نخست اینکه بدون قید و شرط باید از سکوهای موفق داخلی مانند نشان، بله، ایتا حمایت کنیم. دوم اینکه باید امنیت و تقویت کسب و کار را فراهم کنیم و برای آن نیازمند یک گروهی در شورای عالی فضای مجازی برای نظارت بر این حوزه است.

وی تولید محتوا را سومین موضوع مهمی دانست که در آن عقب ماندگی وجود دارد و یادآور شد: ما شبکه اینترنت و زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کنیم، ولی نیازمند تولید محتوا هستیم. برهمین اساس باید دولت از تولید محتوا حمایت کرده و به افراد و گروه‌هایی که تولید محتوا انجام می‌دهند، پاداش هم بدهیم.

در عدالت فرهنگی چالش داریم

قالیباف، نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی را چهارمین نکته مهم در این حوزه برشمرد و گفت: این رویکرد سبب خواهد شد دغدغه موجود از خانواده‌ها برداشته شود. همچنین باید حتما باید با یک سکو خارجی در اجرا مشارکت داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوریلزوم عدالت فرهنگی و هنری را پنجمین نکته در این حوزه عنوان کرد و توضیح داد: عدالت اساس کار است و این موضوع در بخش فرهنگی و هنری هم مهم است. اما باید بپذیریم که فرصت‌هایی در تهران وجود دارند که این فرصت‌ها در شهرستان‌ها کمتر است. به عنوان مثال در بوشهر استعدادهایی در حوزه موسیقی و هنری وجود دارد و در همین عرصه جوانی در شمال تهران فعالیت می‌کند. اما در عدالت فرهنگی باید بتوانیم ظرفیت‌های که در شهرستان‌ها وجود دارند از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

قالیباف با بیان اینکه در عدالت فرهنگی چالش داریم؛ گفت: در همین تهران چهره‌هایی در محلات بودند که شناخته شده نبوده و از امکانات خاصی برخوردار نبودند ولی در جشنواره‌ها و رویدادهای موفق عمل کردند.

شهر بدون سینما پذیرفتنی نیست 

قالیباف با بیان اینکه باید فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور نگه داشت تا آسیب نبیند، گفت: فرهنگ ساحت، افراد و پیشکسوتانی دارد، در این حوزه تخصصی فقط باید افراد متخصص در این حوزه دخالت کنند مانند حوزه درمان که کار را فقط باید به متخصصان و افراد فن بسپاریم.

نازمزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، هنرمند، معیشت اهالی فرهنگ و تولید محتوا تصریح کرد: به عنوان یک خدمتگزار در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران بودم، همین چهار رکن را در حوزه فرهنگ دنبال کردم؛ البته در آن زمان گفتند «شما استاد سازه هستی ولی در عرصه فرهنگ و هنر کاری انجام ندادید» اما معتقدم در شهرداری تهران کار فرهنگی با کمک مردم برای زیرساخت‌هایی فرهنگی، اساس کار ما بود.

قالیباف با ذکر نمونه‌هایی از اقدامات فرهنگی خود در شهرداری تهران اظهار داشت: در تهران ۳۶۰ کتابخانه ایجاد شد و دسترسی به کتابخانه الکترونیکی برای همه مردم شهر ایجاد شد، حتی در عرصه هنر چندصد صندلی سینما و سالن‌های تئاتر در سطح کشورهای پیشرفته با استاندارد بالا ساخته شد؛ همچنین سراهای محله و فرصت‌هایی که برای ساخت مساجد، حسینیه‌ها و هر آنچه که لازم این حرکت فرهنگی بود، در این عرصه فراهم شدند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم توجه به حوزه‌های هویتی و سازه‌های تمدنی در عرصه فرهنگ، اظهار داشت: به عنوان نمونه باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین‌المللی هستند که نمونه‌های آن باید در حوزه فرهنگ توسعه داده شود.

قالیباف ادامه داد: اینکه شهری در یک استان از سینما بی‌بهره باشد پذیرفتنی نیست و حتما باید تلاش کنیم عدالت فرهنگی را در همه بخش‌های کشور توسعه دهیم و در دولت خدمت و پیشرفت خود را مکلف به تحقق آن در حوزه ملی می‌دانیم.

رهبر انقلاب شخصیت بی‌نظیر فرهنگی و شناخته شده‌ در جهان هستند

قالیباف در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما عدم توجه کافی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب است شخصیتی بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری می‌باشند و در دنیا نیز در این عرصه شناخته شده هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رهبر انقلاب در ابتدای سال ۱۳۹۵ در سخنان خود به حوزه فرهنگ و مدیران فرهنگی اشاره کردند و فرمودند «هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به آنها کمک کنند»،  اما ما به عنوان مدیران فرهنگی برای این فرمایش و نگاه حکیمانه ایشان به عنوان فرد صاحب نظر در حوزه فرهنگ و هنر چه کردیم؟ 

قالیباف ادامه داد: آیا امکانات و منابع مالی در این حوزه کم بود یا اینکه امکانات را به گونه‌ای مدیریت کردیم که ۹۰ درصد بودجه سازمان‌های فرهنگی صرف هزینه‌های جاری خود آنها می‌شود و برای توسعه بخش فرهنگی منابع باقی نمی‌ماند.

صحبت‌های «محمدباقر قالیباف» در سومین مناظره انتخاباتی آغاز شد+ فیلم/ در حال به‌روزرسانیدوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری دو مناظره باقیمانده این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.

مناظره چهارم تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - هشتم تیر- در سراسر کشور برگزار می شود.

نظر شما