شناسهٔ خبر: 67298958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

جلیلی: بسیاری از موفقیت‌های پس از انقلاب را مرهون زنان هستیم

محسن فرامرزی

جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلابمرهون زنان و نقش‌آفرینی زن مسلمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ با حضور در  سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع فرهنگی -انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی- برگزار شد، در فرصت ۴ دقیقه نخست خود اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلاب و در طول تاریخش، مرهون زنان و نقش‌آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته است.

وی افزود: در همین چند سال اخیر که دیدید دشمنان روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند به چه دلیل بود؟ آیا این نقطه ضعف در کشور، فرهنگ و انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ معتقدم دلیلی که آنان روی این موضوع آنقدر متمرکز شدند این است که می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خود را به رخ بکشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از آن طرف تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌روست، که آنان را به این بن‌بست رسانده است.

جلیلی تصریح کرد: همین کسانی که امروز دربرابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند. از آقای مکرون تا آقای بایدن؛ چرا؟ چون شاهد هستند که اگر کشور ما چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت موفق شده است به این دلیل بوده است که باقدرت یک الگوی جدید وارد صحنه کرده که مدلی به جهان نشان داده که آنان را متحیر کرده است.

وی افزود: آن چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش‌آفرینی او سانسور می‌شود؟ چرا دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگ داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز زن در عرصه مختلف باحجاب و با عفت و باحیا یک نمونه دقیق و موثر را به جهان نشان می‌دهد.

حجاب لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده حفظ  و تقویت شود

جلیلی در ۴ دقیه دوم بخش اول این مناظره گفت: نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود. درباره اهمیت نقش زنان در پیشرفت کشور صحبت کردم . الان سوال این است که وظیفه دولت و رئیس جمهور اینجا چیست؟ زن، همه زنان ایران هستند و باید برای آن تعریف داشته باشیم. چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟

وی ادامه داد: زنان خانه‌دار با ایجاد محیط امن و آرام در خانه، جوانانی تربیت کرده‌اند که موجب پیشرفت کشور شده و از سویی مانع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خودکشس و افسردگی شده اند و این‌ها مرهون ایفای نقش زنان در خانواده هستند. دولت اگر این نتیجه را می خواست با کارمندان خود انجام دهد، چقدر باید کارمند استخدام می کرد؟ آیا ایفای این نقش جای دیده شدن، تقدیر و پشتیبانی دارد یا ندارد؟ خیلی از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب های اجتماعی یا در جهت پرورش جوانان انجام دهیم و هزینه‌هایی که به دستگاه دیوان سالاری تخصیص داده می شود ، خروجی آن خیلی کم یا صفر است این همه مادران توانسته‌اند این نتایج خوب را به ارمغان بیاورند و باید این هزینه اینجا انجام شود که ما برای ان برنامه داریم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری، جای کس دیگری را پر می کند که نقش که بسیار ارزمشند است و نباید نقش او دیده شود؟ یا زنان بدسرپرست که مشکلات خود را دارند  یا زنان عشایری و روستایی که پا به پای مردان  کارهای ارزشمندی انجام داده و به تولید و کشاورزی کمک می‌کنند و هم نقش مادرانه و همسرانه را هم دارند.

جلیلی با بیان این‌که «نقش همه این زن‌ها نباید سانسور شود»، تصریح کرد: دولت برای خانواده باید برنامه داشته باشد. طرح هایی مثل سفر و سبد غذایی داریم که برای تقویت خانواده است.

وی اظهار کرد: همه خانواده‌های ایرانی حتی خانواده‌هایی که زیاد ادعای مذهبی ندارند، خانواده برایشان خیلی مهم است. حجاب برای حضور اجتماعی زن است و لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده حفظ  و تقویت شود.

سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

وی در ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: من درود می‌فرستم به دانشمندان و متخصصانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکرده و سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و بر آن سوار شده و حمکرانی کنند. ایجاد  پیامرسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی کافه بازار و باد صبا  کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند. امروز در سطح جهان، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد و گفته می‌شود که مرزهای جدید آنجاست که سکو، کاربر موثر و فعال داشته باشند.

جلیلی تصریح کرد: امروز خیلی از کشورها دنبال بین المللی کردن سکوهای داخلی خود هستند و قوانین سخت‌گیرانه برای سکوهای دیگر کشورها تصویب کنند. مردم ما نوع برخورد آمریکا با تیک‌تاک را مشاهده کردند. یا اخیرا اتحادیه اروپا دو قانون دوقلو تصویب کرده است که برای آمریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد. این وضعیت فضای مجازی در عرضه جهانی است.

این نامزد این انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در هوش مصنوعی نگرانی آن‌ها این است که کسانی حاکم شوند که از یک طرف اطلاعات معتبر را سرکوب کنند و از طرف دیگر داده‌های غلط را اشاعه دهند که این کار همه مناسبات را می‌تواند بر هم بزند. در این زمینه فضای مجازی یکی از ابزارهای سلطه آن‌ها می‌شود و  ده‌ها هزار سایت علمی و پژوهشی را بر  روی جوانان ما می بندد. عکس حاج قاسم را حذف می کنند.

جلیلی افزود: جوانانی که در این عرضه وارد شده‌اند، موجب شده‌اند کشور ما یک مصرف کننده نباشد بلکه حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند وقتی فعال باشید، مردم استقبال می کنند. «نشان» جای «ویز» را گرفت چون خدمات خوبی داد. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. ما امروز یک ظرفیت بسیار خوبی داریم و یک جهان فرصت در این زمینه داریم. اگر با استفاده از همین ظرفیت‌ها برای کسانی که محتوا تولید می‌کنند، ۱۰ درصد اینترنت مصرفی را بپردازید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد؟ برای بسیاری زنان در این بستر چقدر شغل و درآمد کسب خواهند شد؟ میلیون‌ها نفر صاحب شغل می‌شوند به شرطی که دولت سهم آن‌ها را از درآمد اینترنت پرداخت کند.

به جای محدودیت،‌ مسئولیت‌پذیری هوشمندانه برای سکوهای خارجی داخلی شکل بگیرد

وی در چهار دقیقه دوم بخش دوم این مناظره بیان کرد: فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کرده و تهدیدها را به حداقل برساند. حق مردم است که داده‌های آن‌ها در فضای مجازی حفظ شده و جلو کلاهبرداری و هرزه‌نگاری گرفته شود. آزادی و حق چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی با مسئولیت‌پذیری همراه باشد. به جای محدودیت،‌ مسئولیت‌پذیری هوشمندانه، روشن، قانونی  و غیرسلیقگی چه برای سکوهای خارجی چه داخلی شکل بگیرد.

جلیلی همچنین گفت: از دوستان خواهش می‌کنم گزارشی بدهند که واقعی باشد و خوب است که عدد بگوییم. مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد امسال گزارش داده است که آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعدادش ۴۰ درصد از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. این خودش نکته بسیار ارزشمند است. این‌که آمار من نیست. شبکه ملی اطلاعات در همه این سال‌ها ۲۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است. ۹۶ درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی استو. مجلس در جریان تدوین برنامه هفتم جدیت داشتند  تا موانع قانونی توسعه فیبرنوری برطرف شود و طرح‌های خوبی آوردند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: یکی از فرصت‌های فضای مجازی در اقتصاد است. ۸ دردص تولدی ناخالص ملی در فضای مجازی انجام می‌شود که باید به ۲۰ درصد رساند. هر ایرانی نباید فقط در فضای مجازی مصرف کننده باشد بلکه تولید محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی در این زمینه داشته باشد.

جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی بدست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.

زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم

وی در ۴ دقیقه اول بخش سوم این مناظره در زمینه فرهنگ ،هنر و سینما اظهار کرد: از افتخارات کشور ما این است که تاریخش مملو از تولیدات فرهنگی مثل دیوان‌های  شعر، معماری‌های ماندگار و حتی قالی ایرانی به عنوان یک تولید فرهنگی است. به مدد انقلاب اسلامی زیرساخت‌ها فنی و نیروی انسانی ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم که دشمن سعی دارد مانع این تولیدات شود. همانقدر که امریکا سعی می‌کند مانع پیشرفت هسته‌ای شود و از برخی صنایع ما جلوگیری کند، حتما در زمینه‌های هنری هم این تلاش را دارد. تلاش آمریکا با ساخت «آرگو»، «سیصد» یا «بدون دخترم هرگز» علیه ایران بود و تمام ملت را هدف قرار دادند ولی چون نتوانسته است جلوگیری کند از این زیرساخت‌ها، امروز می‌خواهد نرم افزار را یعنی امیدبخشی و موفقیت‌های را هدف قرار دهد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین افزود: برای من جالب بود که کارگردانی داریم که فیلم‌های بسیار خوبی  می‌سازد مثل آقای «احمدرضا معتمدی» که  کتابی می‌نویسد با عنوان «فلسفه فیلم» که سه فیلسوف برای آن مقدمه می‌نویسند و چه کتاب عمیق خوبی است. کارگردان سریال «آتش و باد» در جلسه‌ای به من گفت که شش سال مطالعه تاریحی در اسناد کرده‌ام. می‌خواهم بگویم ما زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم اما باید نقشه کلان داشته باشیم یعنی اگر در سال صد فیلم می‌سازیم باید مشخص شود این فیلم‌ها چه سهمی برای کودکان، روستا، طنز یا تاریخ و مفاخر قرار داده شده است. این کار یک مدیر فرهنگی پخته است.

جلیلی تصریح کرد: دولت باید بداند که چه نقشه کلانی دارد و مدیر فرهنگی باید شایستگی لازم را داشته باشد و باید کسی باشد که در بین اهل هنر و فرهنگ شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند. مدیر فرهنگی اگر تولید کننده فرهنگی نیست حداقل مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و بداند شعر، کتاب،  فیلم، رمان و رسانه چیست. اگر این مسیر را طی نکنیم، نمی‌توانیم کاری کنیم که فرهنگ جایگاه خود را پیدا کند و راهبری لازم را داشته باشد.

مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود

وی در ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره خاطرنشان کرد: معتقدم رئیس جمهور مشمول این حکم است که حداقل باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و چون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست و باید بتواند نقش راهبری در فرهنگ کشور و اداره بودجه‌های تخصیصی در این زمینه ایفا کند. مدیریت فرهنگی مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد. ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است که این هزاران میلیارد تومان بودجه‌ها چه آثاری دارد. بودجه فرهنگی نباید به میز و صندلی  و ستادهای چاق و چله شود بلکه در آثار فرهنگی خود را نشان دهد. مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند. اینجا قاعده‌مند کردن براساس منطق فرهنگی و قانون برای تولید فرهنگی اهمیت دارد.

جلیلی افزود: اگر مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود و نتواند کمک لازم را بکند. زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم نامه آمد که فیلم مشکل دارد. من فیلم‌نامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم هیچ مشکلی ندارد و آن فیلم ساخته و با استقبال زیادی مواجه شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد. اینجاست که فرهنگ باید شناخته شود و به اندک چیزی، فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول هستند. از سال ۱۳۶۸  شغل کارکنان صنعت سینما در ذیل شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است که این لطمه جدی به صنعت است  و آن‌ها ردیف مشخص قانونی ندارد. خیلی مهم است مدیر فرهنگ  تا پایان کار را بداند.

وی  ادامه داد:‌ ما فرصت‌های بسیار خوبی داریم . در بازی‌های رایانه‌ای، ۳۴ میلیون بازی کننده داریم که هزاران میلیارد تومان چرخه مالی آن است که این فرصت برای ما است. در انیمشین تولیداتی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «فیل‌شاه» داریم که می‌تواند بازار جهانی پیدا کند. لوکیشن‌های سینمایی مثل «کوه‌های مریخی» را داریم. اگر این موضوعات را جدی بشناسیم، آثار خیلی خوبی خواهد داشت.

از خطاکار قهرمان نسازیم اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم

جلیلی در بخش جمع‌بندی خود در این مناظره بیان کرد: حضرت امام خمینی صد روز از قبل ارتحال خود در منشور روحانیت فرمودند که «چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور کشور در سال‌های آینده تغییر کند و از هم اکنون باید برای این مساله فکر شود. » شاید در این مسائل تاخیر داریم  و ما باید آماده شویم. همین بحث‌هایی که درباره فناوری های نوین داریم را امام در خشت خام می دید. ما باید سهم خود از فناوری‌ها را روشن کنیم و استفاده حداکثری از آن داشته باشیم چون این‌ها برای ما فرصت است نه تهدید.

وی افزود: من سوال می‌کنم چند نفر از ما اسم فیلم «جت نیا دین» شنیده‌ایم؟ که درباره  خانم که قهرمان ملی اندونزی است در برابر استعمار نگلیس اسلحه به دست  گرفته‌اند،  او یک  مبارز بود. چند نفر شما اسم فیلم سردار «کرمانجان» شنیده اید؟ که درباره یک خانم قهرمان ملی قرقیزستان است که شبیه فیلم آتش و باد است که خود ما ساختیم.

ما امروز یک جهان فرصت داریم که مشتاق شنیدن ما هستند. در حوزه تمدنی نوروز یا مقاومت و اسلام خیلی زمینه برای تبادلات فرهنگی آماده است. در مصر چگونه ما را می‌شناسند؟ یک هفته قبل از شهادت شهید رئیسی، فهمی هویدی ایران بود و از من سوال می‌کرد که چرا خوتان را به مردم ما را نمی شناسانید؟

یک جوان سوئدی ملاصدار را با زبان ساده در یوتیوب منشتر می کند و چقدر هم بیننده دارد. نقش دولت چیست؟ اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در مراودات خارجی خود در کنار بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، محصولات فرهنگی را مثل آتش  و باد یا آلبوم موسیقس نینوا ارائه کنند ، می‌تواند یک جهان فرصت ایجاد کرده و تهدید را به فرهنگ تبدیل کند. یک سریال مختارنامه  زمینه های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد و جوانان عراقی و ایرانی ذیل فرماندهی شهید سلیمانی و ابومهدی مثل میان و مختار علیه داعش جنگیدند. این اثر کار فرهنگی است که برای سال‌ها باقی می ماند. این عمق راهبردی کار تمیز فرهنگی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: کار فرهنگ از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می شود. از خطاکار قهرمان نسازیم اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم.باید به فرهنگ سیاسی مسئولان توجه کرد زیرا یک دروغ یا خلاف واقع‌گوریی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

انتهای پیام

نظر شما