شناسهٔ خبر: 67299153 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جلیلی در سومین مناظره انتخاباتی:

امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند

جلیلی در سومین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما دیدید امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند چون جمهوری اسلامی زنان را به صحنه آورده و مدلی ارائه کرده که یک زن مسلمان، کارآفرین و دانشمند و مادر نمونه را معرفی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مورگان شوستر در 100 سال پیش از عظمت زنان محجبه و مسلمان می گوید. ما اگر کشورمان موفقیت های زیادی پس از انقلاب اسلامی و چه در طول تاریخ داشته همواره مدیون نقش و فعالیت زنان ماست. در همین چند سال اخیر شما دیدید که دشمنان خیلی متمرکز شدند روی موضوع زن در ایران، آیا این یک موضوع ضعف بود یا یک نقطه قوت؟

وی افزود: دشمنان در ایران بر روی زنان متمرکز شده اند دلیل این تمرکز این است که زنان نقطه قوت انقلاب اسلامی است و تمدن غربی که امروز در موضوع زن به بن بست رسیده و خودشان به آن اعتراف دارند به چالش بکشد. شما دیدید امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند چون جمهوری اسلامی زنان را به صحنه آورده و مدلی ارائه کرده که یک زن مسلمان، کارآفرین و دانشمند و مادر نمونه را معرفی کرده است.

جلیلی عنوان کرد: این مساله به این خاطر است که می‌بینید اگر کشورما موفق می شود و جلو می‌رود به این خاطر است و دشمنان از همین ناحیه احساس مشکل می کنند.

وی افزود: آن چیزی که زنان ما خیلی از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود، حالا مادران و همسران عزیز شهدای ما جای خود.

جلیلی گفت: دو ماه پیش یک شرکت هواچیمایی داخلی را رفتم و دیدم از ۲۵۰ کارشناس و متخصص نیمی از آن ها زن بودند. یک بانوی نروژی که در ایران فقه و حقوق خوانده بود به من می گفت چرا از مزایای زن مسلمان دفاع نمی کنید؟ حاج قاسم در وصیت نامه خود به اهمیت دفاع از خانواده و آسیب به زنان و بانوان یاد کرده است.

خیلی از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی که تخصیص داده می شود خروجی‌اش صفر است

جلیلی در بخش دوم سخنان خود عنوان کرد: بحث مهمی که در اینجا باید به آن تاکید کرد نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان در جهش و افتخارآفرینی کشور سانسور شود. اگر ما صحبت از زن می‌کنیم، زن همه زنان ایران هستند، این را باید تعریف داشته باشیم. ما باید نقش زنان خانه دار را ببینیم چراکه تلاش زنان خانه دار ماست که منجر به آرامش در محیط خانواده شدهخ است و فرزندان و جوانان و نوجوانانی را تربیت می‌کنند که عامل رشد و پیشرفت و بالندگی کشور هستند، این ها مرهون چیست؟

وی ادامه داد: اگر دولت می‌خواست برای این کار کارمند استخدم کند چقدر باید هزینه می کرد و آیا اصلا چنین نتیجه‌ای قابل تصور بود؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: خیلی از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی که تخصیص داده می شود خروجی‌اش یا خیلی کم است یا صفر است. ما باید توجه و تمرکز ویژه و لازم به این مساله داشته باشیم، به همه مادرانی که توانسته اند این نتیجه خوب را به عمل آوردند، زنانی که سرپرست خانوارند یا یا زنان بدسرپرست که باز مشکلات دیگری دارند و یا زنان روستایی و عشایری ما که می‌آیند پا به پای مردان کار می‌کنند و به تولید کمک می‌کنند و هم نقش مادرانه را دارند.

وی افزود: اگر ما می‌گوییم جامعه پیشرفت کند دولت باید برای خانواده به عنوان سلول جامعه برنامه داشته باشد یعنی همین مواردی که عرض شد.

سکوهای ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

جلیلی در بخش دیگر مناظره امشب در بحث اینترنت عنوان کرد: من ابتدا درود می فرستم به همه عزیزان متخصصان و کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند و فعال برخورد کردند، همه این عزیزانی که در بحث‌ نرم‌افزارهای داخلی کارهای ارزشمندی را انجام دادند، بله، روبیکا، سروش، کافه بازار، نشان، بله و ... همه این سکوها یک کار بزرگ است و بزرگی آن در این است که امروز سکوها یک نقش مهمی در جهان هستند و اهمیت آن‌ها بر اساس کاربران فعال است که برخی دولت ها در تلاشند سکو‌هایشان را بین المللی کنند.

وی ادامه داد: دیدند مردم که آمریکایی ها چه کاری با تیک تاک کردند و یا حتی اقدامی که اروپایی ها با آمریکایی ها کردند. الان در بحث هوش مصنوعی نگرانی که آن ها دارند مطرح می کنند این است که در این فضا یک طرف‌هایی غالب شوند که اطلاعات را دسترسی داشته باشند و می خواهند انحصار آن را در اختیار داشته باشند.

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من درود می‌فرستم به کسانی که در این عرصه کار کردند و فعال برخورد کردند و نگذاشتند کشور مصرف کننده باشد، امروز شما می‌بینید که نشان جای ویز را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سکوهای ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند، اتفاقا یکی از سکوهای جهش برای شعار یک جهان فرصت و یک ایران جهش همین سکوهای فضای مجازی است.

جلیلی همچنین عنوان کرد: مثلا می‌گوییم اشتغال اگر شما بیایید با استفاده از این فضای کنونی برای هرکسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد از درآمد حاصله را به آن‌ها اختصاص دهید، می‌دانید چه درآمدی خواهد شد؟ به این شرط که دولت از هزینه اینترنت سهم آن‌ها را پرداخت کند.

در فضای مجازی باید جلوی کلاه‌برداری و هرزه نگاری گرفته شود

وی در بخش دیگر مناظره امشب اظهار داشت: وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها در فضای مجازی استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقلی کند. حق  مردم است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی باید جلوی کلاه‌برداری و هرزه نگاری گرفته شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر محدودیتی اگر پیش می آید و یا اگر درباره حقی صحبت می‌کنیم، چگونه حق پایدار می‌ماند؟ وقتی همراه با مسئولیت پذیری باشد.

وی افزود: به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه روشن و غیرسلیقه ای شکل بگیرد چه برای سکوهای داخلی و چه برای خارجی ها. مسئولیت پذیری است که آزادی را مستمر می کند.

جلیلی همچنین تصریح کرد: گزارش‌های‌مان خوب است که واقعی باشد و عدد بگوییم! شبکه ملی اطلاعات در سال های طولانی ۲۰-۳۰ درصد پیشرفت کرده بود، در دولت شهید رئیسی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می‌شود. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

وی افزود: شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود.

امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است

جلیلی در ادامه مناظره امشب با موضوع فرهنگی و اجتماعی، درخصوص برنامه‌های حول محور حکمرانی فضای مجازی، گفت: امروز وظیفه دولت چیست؟ دولت باید فرصت‌ها را شناسایی کند و تهدیدها را به صفر برساند. امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است. اگر از حقوق مردم صحبت می‌کنیم حق آنها این است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی مانند فضای واقعی جلوی کلاهبرداری گرفته شود. جلوی هرزه نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند گرفته شود.

وی ادامه داد: این یک بحث اساسی است که اگر هر محدودیتی پیش می‌آید، راجع به یک حق صحبت می‌کنیم و باید بدانیم که یک حق و آزادی چگونه پایدار می‌ماند و چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی که همراه با مسئولیت پذیری باشد. ما فکر می‌کنیم به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه، کاملاً روشن و قانونی غیر سلیقه‌ای شکل بگیرد. هر عرصه‌ای همینطور باشد چه سکوهای داخلی و چه سکوهای خارجی، این‌طور باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: از دوستان خواهش می‌کنم گزارش‌های ما واقعی باشد و به اعداد استناد کنند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خرداد ماه می‌گوید که ارزش تراکنش‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰، با افزایش ۲۵۰ درصد در ارزش و ۴۰ درصد در تعداد مواجه بوده است. این یک نکته ارزشمند است. همانطور که آقای قالیباف هم گفتند شبکه ملی اطلاعات را در تمام این سال‌ها با ۲۰ درصد تحویل گرفته بودند و حالا ۶۰ درصد موفقیت داشته است.

وی افزود: دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری فیبر نوری قرار داده است صدها برابر سرعت اینترنت را افزایش داده است و ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما اینترنت دارند و این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است. و در هیئت عالی نظارت دیدیم که چقدر مجلس جدیت به خرج داد تا موانع توسعه اینترنت برطرف شود.

جلیلی همچنین تاکید کرد: ۸ درصد از تولید ناخالص ملی ما از این اینترنت است و می‌توانیم این را به ۲۰ درصد برسانیم. هر ایرانی وقتی فقط مصرف کننده نباشد و تولید کننده باشد حتی اگر کالا و خدمات نداشته باشد می‌تواند یک نقش موثر داشته باشد. تولید محتوای علمی آموزشی و سرگرمی می‌تواند مورد حمایت باشد ی‌تواند مورد حمایت باشد و همه مهمتر آن عدالتی است که با فضای مجازی در رسانه و آموزش به دست می‌آید و باید مورد توجه باشد. همینطور عدالت خدماتی و این عرصه‌ها و عرصه‌های مهمی است.

مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهند

جلیلی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: ما صحبت از تولیدات فرهنگی کردیم و اینکه مدیر فرهنگی اگر خودش تولیدکننده فرهنگی نیست باید خودش حداقل یک مصرف کننده حرفه ای باشد و فرهنگ را بشناسد؛ به طرق اولی رییس جمهور تابع همین قاعده است یعنی چون هم رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی زیرمجموعه وی است باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند اینجاست که قاعده‌مند کردن و استانداردسازی براساس یک منطق فرهنگی و قانون باید انجام شود نه سلیقه؛ اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچارخطاهایی شود که جبران خسارت آن دشوار باشد و چه بسا جبران پذیر نباشد.

جلیلی ادامه داد: زمانی که من در شورای عالی امنیت ملی بودم فیلمی ساخته شد و با استقبال مواجه شد نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد عرض من این است که به اندک چیزی فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد. در حال حاضر ۳۵ صنف در صنعت سینما داریم که مشغول به کار هستند اما از سال ۶۸  این ۳۵ صنف تحت عنوان شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت کرده‌اند یعنی یک ردیف مشخص قانونی ندارند. مهم است که مدیر فرهنگی پایان کار را بداند که چیست.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه فرصت‌های خوبی داریم، تصریح کرد: در بازی‌های رایانه ای ۳۴ میلیون  بازی کننده داریم که رقم‌های بالایی برای گردش مالی آن بیان می کنند و فرصت مناسبی برای ما است در حوزه انیمیشن نیز می‌توانیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. این فرصت‌های خوب ما است برخی از موقعیت‌های جغرافیایی برای لوکیشن‌های سینمایی مهم است اگر این موضوعات را جدی بشناسیم و بفهمیم آثار خوبی خواهد داشت.

دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد

جلیلی در بخش پایانی و جمع‌بندی مناظره امشب در سخنانی گفت: حضرت امام دقیقا ۱۰۰ روز پیش از ارتحال شان جمله‌ای فرمودند در منشور روحانیت آوردند که چه بسا شیوه‌های رایج ادامه امور مردم در آینده نزدیک تغییر کند؛ مدیریت فناوری و امثال آن چیزهایی بود که امام (ره) در خشت خام می دید.

وی در ادامه ابراز داشت: چند نفر از ما فیلمی درباره خانم مبارز اندونزیایی علیه استعمار انگلیس است را دیده ایم؟ یا فیلم زنی که قهرمان قرقیزستان بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: چه در حوزه تمدنی نوروز، چه تمدنی مقاومت و چه اسلام، زمینه های زیادی برای ما برای تبادلات فرهنگی فراهم است؛ فهمی هویدی ایران بود به من می گفت چرا شما خود را به مردم ما نمیشناسانید؟ کتاب سووشون ما حتما مخاطب غیر ایرانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز یک جوان سوئدی ملاصدرا را با زبان ساده در یوتیوب منتشر می‌کند و کلی بیننده دارد؛ هدف این است که خیلی زمینه‌ها برای تبادلات فرهنگیِ ما فراهم است؛ اگر کسی کتاب‌های طاهر وطار را در الجزایر می‌خوانَد، قطعاً سووشونِ ما را هم دوست دارد.

جلیلی همچنین با اشاره به اثر تولیدات فرهنگی، تصریح کرد: تولید فرهنگی یعنی می تواند جهان را فتح کند؛ سریال مختارنامه زمینه های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد و جوانان ایرانی و عراقی مثل مختار و کیان در کنار حاج قاسم با داعش جنگیدند.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود، دین را باید دینی برپا کنیم و از خطاکار قهرمان نسازیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

انتهای پیام/

نظر شما