شناسهٔ خبر: 67298779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد

پاسخ‌های فرهنگی نامزدها به سوالات کارشناسان؛ از موضوع عفاف و حجاب تا فیلترینگ

جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عصر امروز - جمعه یکم تیر- سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) در حال برگزاری است.

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با محوریت اقتصاد، دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ آغاز و در ۳۵ دقیقه بامداد روز سه شنبه پایان یافت و امشب سومین مناظره برگزار خواهد شد.

طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است ۲ مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

سوالات بخش اول؛ «سبک زندگی»

پیش از شروع مناظره انتخاباتی سوالات کارشناسان و نخبگان به شرح زیر پرسیده شد:

برنامه شما برای در اختیار قرار دادن مهدکودک ارزان قیمت چیست؟
چه برنامه‌ای برای آینده جوانان و ازدواج دارید.
مردم چگونه اعتراض خود به مسأله‌ای نشان داده که تعییر به اغتشاش نشود؟
برای حل مساله سقط جنین چه برنامه‌ای دارید؟
برای مقابله با پدیده بی حجابی، غیر از راهکار فرهنگی چه راهکاری دارید؟

پورمحمدی: ما هنوز زنان را باور نکردیم

مصطفی پورمحمدی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می‌شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می‌کنند؟ برنامه‌ای ندرایم؟ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟

پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده‌ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم بخاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می گویم بر زنان و جوانانمان باید رحماء بی نهم باشیم و در برابر آنها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.

قالیباف: زنان را سر دوراهی خانه‌داری یا مدیریت قرار نمی‌دهیم

محمدباقر قالیباف در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد، در دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت هم مورد توجه ما است؛ خانواده، عنصر و سلول اصلی جامعه و زن محور این حرکت در خانواده است.

وی تصریح کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی اولویت کار ماست. امروز، زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادر خرج در خانه است، هر اشکال و مشکلات اقتصادی باشد زن است که جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدای ما این فرصت را فراهم کرد که زنان به اجتماع آمدند. قول می‌دهم به گونه‌ای عمل کنیم که زنانمان را در دوراهی قرار ندهیم که یا خانه دار باشند و یا مدیر در جامعه باشند. هر دو را برای زنان باید فراهم کنیم. خودشان می‌توانند هر دو یا هر کدام از آنها را انتخاب کنند.

پزشکیان: تئوری گفتن کار ساده‌ای است باید عملی این‌ها را نشان داد

مسعود پزشکیان در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: این‌جور که ما می‌گوئیم باید وضع خوب می‌شد و نمی‌دانیم چه شد که اوضاع زن و دختر به این شکل در آمد. باید از مهد و مدارس این آموزش‌ها و توانمندی‌ها آغاز شود. ریشه این‌ها در آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: در زندگی با همسر خود چهار فرزند داشتیم و هر دو درس می‌خواندیم و کار کردیم. با هم بالا آمدیم. در خیابان وقتی برخوردها را با زنان و دختران می‌بیند و با اعتراض حتی برای آدم پرونده برایمان باز می‌کنند. واقعیت این است که این‌ها از دامن ما پرورش یافتند. آدم نمی‌تواند بپذیرد این برخورد مشکل را حل می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: لایحه تأمین امنیت زنان را هنوز در مجلس رسیدگی نکردیم. احترام در عمل و واقعیت اجتماعی است. وقتی حقوقشان نادیده گرفته می‌شود وظیفه ما این است که بپرسیم چرا این‌جور رفته می‌کنید. حرف خدا است که با آنها با ملاطفت برخورد کنید. برخورد ما با این قشر و جامعه اخلاقی است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این نگاه ما باید اصلاح شود. باید برگشت و دید چگونه در محله، مدرسه و مسجد چگونه آن‌ها را آموزش دادیم که این چنین شدند. حقوقی که به معلمان می‌دهیم و تبعیضات وحشتناکِ موجود منجر می‌شود آدم‌ها با هم بجنگند. برای این‌که این‌ها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم و در عمل به آنها بپردازیم. تئوری گفتن کار ساده‌ای است باید عملی این‌ها را نشان داد.

جلیلی: پیروزی‌های انقلاب مرهون نقش زنان است

سعید جلیلی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های کشور ما مرهون زنان است نقش آفرینی که زن مسلمان در عصرهای مختلف داشته است. در کتاب خاطرات مرگان شوستر در ۱۰۰ سال قبل که ۱۱ ماه در ایران بود، بیان کرده من وقتی عزم و نفوذ زنان مسلمان را می‌بینم آیا جا ندارد به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم؟

وی ادامه داد: دشمنان در سال‌های اخیر بر روی زنان متمرکز شده‌اند و آیا این یک نقطه ضعف در انقلاب ما بوده و یا یک نقطه قوت و عمیقاً معتقدم که تمرکز آنها به این دلیل است که می‌دانند که این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم است که مردم با آن می‌توانند توانمندی‌ها، قدرت و موفقیت‌های خود را به رخ بکشند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: غرب در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و به چالش‌های جدی رسیده که خودشان در مقالاتشان به آن اعتراف دارند و همان کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند چرا چون آنها قوت و موفقیت ما را در عرصه مقاومت و پیشرفت می‌بینند. چرا که نیمی از جمعیت خودمان را که زنان بودند کنار نگذاشتیم و آنها می‌دانند که زنان را با قدرت و الگوی جدید وارد صحنه کردیم و مدلی را به جهانیان نشان می‌دهیم که همه آنها متحیر مانند. یک زن مسلمان کارآفرین و مادر نمونه در عرصه‌های مختلف موفقیت خود را نشان می‌دهد.

جلیلی افزود: بحث من این است که آن چیزی که زنان ما از آن نگران هستند که چرا نقش زن و نقش آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروز موفقیت‌های بزرگی در کشورمان داریم که توسط زنان رقم می‌خورد و البته مادران شهدا و همسران گرامی شهدا در جایگاه خود و زنان کشور ما موفقیت‌های بزرگی را رقم زدند ما زنان دانشمند و ارزشمندی را داریم که در عرصه‌های علمی فعالیت می‌کنند. به تازگی از شرکت هوایی مپنا بازدید کردم و دیدم که نیمی از ۲۵۰ کارشناس ارشد، زن بودند و کارهای بزرگی را انجام می‌دهند و در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم که زنان با عفاف و حیا نمونه دقیق و مؤثری را به جهان نشان می‌دهد.

وی گفت: به عنوان معاون اروپای وزارت امور خارجه به نروژ رفته بودند و آنجا یک خانم دیپلمات نروژی در ایران دوره‌ای را تحت عنوان فقه و مبانی حقوق تحصیل کرده بود و می‌گفت شما چرا از این قوت‌های خودتان دفاع نمی‌کنید و آنها را عرضه نمی‌کنید؟ اینها می‌تواند بسیار قوی باشد. شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه خود این رابطه بیان کرده بود که من از نامزدها می‌خواهم که همانند پدران جامعه به مسئولیت خود پیرامون حراست از جامعه توجه کنند نه با بی مبالاتی به خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. این وصیت‌نامه حاج قاسم عزیز ماست که جان خود را برای دفاع از این سرزمین و زنان این سرزمین فدا کرد در مقابله با داعش و مقابله با تحجر، اما این قدرت می‌فهمد که نقطه قوت ما چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی: دغدغه زنان حجاب نیست، دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای خدمت را گرامی می‌دارم. امروز تولد ریحانه دختر کاپشن صورتی با گوشوارۀ قلبی است. کاپشن صورتی نماد خشونت غرب آدم‌خوار است.

وی افزود: نگاه غرب به زن در کشتار ریحانه‌ها و دختران ما در غزه دیده می‌شود. خانواده واحد بنیادین جامعه است و کانون اصلی تعالی انسان است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: برخی برخوردهای شعاری با موضوع زن که هر از چند گاهی در انتخابات مطرح می‌شود و عده‌ای با نگاه سیاسی موضوعات زن را در انتخابات بیان می‌کنند کاری ندارم و سو استفاده انتخاباتی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ماست. عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب امروز خود را نشان می‌دهد. آن‌ها هم مجبورند به ارزش‌های خانواده محور برگردند.

وی افزود: امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد. در جهان باید با تمام جنبش‌های هم ارزش با ما در موضوع خانواده ائتلاف کنیم. دلیلی ندارد همهٔ ارزش‌هایشان را قبول داشته باشیم ولی می‌شود در برخی موضوعات ائتلاف کرد.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: زن یک مسئله نیست؛ یک فرصت و پیشران است. دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است. ظلم تاریخی به بانوان شده؛ بعضی متحجرانه و بعضی جنسیت‌زدگی و با شعار آزادی. مسئله بانوان ما تبعیض است.

زاکانی: نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست

علیرضا زاکانی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: اساس دولت خدمت اجرای قانون اساسی است. بسیاری از حرف‌هایی که گفته می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن‌گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند و مسئله نیستند.

وی افزود: دو بسته خاص یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. در بخش اول سه بخش دارد که یکی رفاه، یارانه و معیشت و اشتغال است. در بخش دوم ناظر به ازدیاد جمعیت است که در اینجا هم تکلیف مشخص است و دنبال کنیم که زن در کنار همسری ونادری پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد که البته این همان دغدغه رهبری است.

زاکانی گفت: در نظام اسلامی خانواده یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشگری می‌کند و هم دیگران را به کنشگری وا می‌دارد.

وی با اشاره به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم، گفت: امام راحل در دهه شصت یک بیانیه ۸ ماده‌ای را صادر کرده که حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی هیچکس حق ندارد دخالت کند.

وی افزود: در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است که در اینجا هم قانون حاکم است. در مورد حجاب باید بگوییم که این موضوع هم شرعی است و هم قانونی؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست.

پورمحمدی: لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

مصطفی پورمحمدی در ادامه اظهاراتش گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه ما پوشش و حجاب است و یک دغدغه جدی است. حکم شرعی و قانونی است. بیش از چهل سال است که همه تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی، هم مردم را قانع کنیم هم سبک مناسبی ترویج کنیم.

وی افزود: از بیت‌المال در برنامه‌های مختلف هزینه کردیم. در مدارس، دانشگاه‌ها، صداوسیما و… هزینه کردیم اما به چیزی که می‌خواستیم نرسیدیم. باید سطح توقع‌مان را مشخص کنیم. با تعاریف مختلف، عده‌ای می‌گویند به آنچه که می‌خواستیم نرسیدیم. چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ دست‌اندرکاران، مجریان، مربیان، سخنوران یا مردم یا جوانان یا دختران یا بانوان ما؟ این مسئله خیلی مهم و حساس است.

پورمحمدی تاکید کرد: من به صورت جدی به تعامل فرهنگی معتقدم و باید نگرانی اساسی داشته باشیم. بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که در جامعه وجود دارد و ما نمی‌پسندیم، بخاطر اعتقادات نیست بلکه بخاطر لجبازی است. زنان و دختران ما نجیب و عفیف‌اند. اگر در خانه، مدرسه، خیابان و… با زن و دخترمان ستیز کردیم پیروز می‌شویم؟ این زبان می‌تواند موفق شود؟ ما باید در خانه و مدرسه و اداره این کار را سامان دهیم که ناچار نشویم پلیس و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام هستند را درگیر صحنه‌های تلخ کنیم که بسیار ناگوار است.

وی افزود: همه بزرگواران از رهبری و مراجع و متدینین و… دغدغه حجاب و دین داشتند. اما می‌دانیم که این مسئله بسیار پیچیده و حساس است و نمی‌توان با برنامه و بدون حساب و کتاب و با روش‌های تند با آن برخورد کرد. این درست نیست. چرا اینقدر کشیدیم که پاره شد؟ ادامه دهیم؟ ما در همه جا مثل خانه و مدرسه باید حرکت زنان را حفظ کنیم. موضوع زن، حجاب و عفاف، جایگاه زن ایرانی نقطه قوت ماست. اشتباه نگیریم‌.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قرار من به شما بانوان و دختران است که اگر موفق به اخذ رأی شما و اعتماد شما شدم حتماً لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و صاحب‌نظران و دلسوزان و خانم‌ها مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه ضوابطی را تعریف کنیم و متعهد می‌شوم که به نحو درست تعقیب کنم که هماهنگی لازم را انجام دهم و مطمئناً موفق خواهیم شد با هزینه کمتر.

قالیباف: بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است

محمدباقر قالیباف در ادامه اظهاراتش گفت: بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است و نباید اجازه دهیم که اتفاق بیفتد اما چگونه؟ آقای پورمحمدی گفت لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرند اما این لایحه هنوز تبدیل به قانون نشده و در مسیر خودش است؛ همه بخش این لایحه به سمت کارهای ایجابی است.

قالیباف بیان کرد: وقتی می‌گوییم چگونه، منظور این است که نمی‌شود بدون احترام و با تنش و خشونت کاری کرد؛ قطعاً هر کدام از این کارها محکوم است. مسئولان مربوطه مثل مردم و جامعه و خانواده‌ها دغدغه ندارد. ۳۲ دستگاه مسئول با نقش فرهنگی و پیشگیری وجود دارد اما وظایفشان را انجام نمی‌دهند لذا همه چیز خلاصه در یک دستگاه و پلیس می‌شود. بعد اتفاقاتی می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و نباید هم رخ داد و حتماً هم باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

قالیباف با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: ما با تصویب این قانون، روی بحث زن و خانواده ایستادیم. کلیات لایحه مبارزه با خشونت نیز در مجلس یازدهم تصویب شد و حتماً در اولین فرصت در دستور مجلس قرار می‌گیرد.

وی به اقداماتش در شهرداری تهران در حوزه زنان اشاره و اظهار کرد: آن زمان مرکز مداخله برای زنان راه‌اندازی شد تا اگر مرد ناجوان‌مردی زنی را از خانه بیرون انداخت، او جایی برای ماندن در شب داشته باشد. شهدخت برای دختران و شهربانو برای اوقات فراغت زنان و مهدکودک‌ها در تمام محلات راه اندازی شد تا حداقل دو ساعت زنان استراحتی کنند.

وی با بیان این‌که «شهر را با نگاه زنانه و نه نگاه مردانه و مردسالار مدیریت کردیم»، گفت: در حوزه اقتصاد زنان سرپرست خانوار را توانمند کردیم و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آنها راه‌اندازی شد.

قالیباف با اشاره به عملکردش در پلیس گفت: عملکرد به گونه‌ای بود که زنان در پلیس در سلسله مراتب فرماندهی درجه نظامی گرفت.

وی با بیان این‌که «جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است»، گفت: تاکید ما بر کوچک نشدن سفره خانواده برای حمایت از زن خانواده است.

پزشکیان: این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود

مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: فکر کنم وضع خوب است، نمی‌دانیم چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد. از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی به ویژه زنان مخالف هستم. کارهایی که در خیابان می‌شود یا ماشین‌هایی که گرفته می‌شود و آن‌چه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد؛ چرا اعتراض نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کل خانواده من از دختر و خواهر و عروس گرفته با حجاب چادر هستند. ما که نتوانسیم در این سن این‌ها را تربیت کنیم و کلی هزینه کردیم آیا الان می‌توانیم درست کنیم؟ برخورد کردن و گرفت و برخی رفتارها خجالت‌آور است.

پزشکیان تصریح کرد: این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر آنها هستیم. در خیلی مسائل قصور داریم و الان زمان رأی‌گیری این حرف‌ها را می‌زنیم.

وی اذعان داشت: بعد از فوت همسرم برای هدایت دخترم، بحث می‌کرد به جای تحکیم با او کنار می‌آمدم که این چنین شد. با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همانطور که در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند حالا هم با زور نمی‌توانند حجاب روی سر بگذارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نمی‌شود در دانشگاه و مدارس با نگاه تحکیمی برخی افراد، انتظار داشته باشیم پذیرفته شوند. ما داریم دختران خود را عقده‌ای می‌کنیم. حق نداریم با حقوق دانشجویی به زنان و دختران خود زور بگوییم.

جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن هست

سعید جلیلی در ادامه اظهاراتش گفت: بحث مهمی که باید به آن تاکید کرد این است که نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود درباره اهمیت زن جایگاه آن در پیشرفت و جهش کشور صحبت کردم و حالا می‌خواهم بگویم که وظیفه دولت چیست رئیس جمهور چه نقشی دارد؟ یعنی همه زنان ایران باید ببینیم چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟

وی ادامه داد: یک زن با تربیت صحیح فرزند و آرامشی که در خانواده ایجاد می‌کند فرزندانی را به جامعه تقدیم کرده که پیشرفت بالندگی و موفقیت‌های کشور هستند و اگر دولت می‌خواست این کار را با کارمندان دولت انجام دهد باید چه میزان کارمند استخدام می‌کرد؟ خیلی از هزینه‌هایی که در دستگاه‌های دیوان سالاری نتیجه مشخصی ندارد و در حالی که زنان نقش مؤثری در جامعه ایفا کردند و ما برای آنها طرح مفصلی داریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: زنان کارآفرین بسیار ارزشمند هستند و باید نقش آنها به خوبی دیده شود، همینطور زنان بد سرپرست باید مورد توجه باشند. زنان عشایر نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند و علاوه بر نقش مادری و همسری در تولید نیز نقش آفرینی می‌کنند. این ارزش و عظمت را نباید سانسور کنیم و این وظیفه دولت است که اگر می‌خواهیم جامعه پیشرفت کند و می‌گوئیم خانواده سلول جامعه است دولت باید برای آن برنامه داشته باشد.

جلیلی افزود: برای تقویت خانواده طرح‌های مختلفی داریم. همه خانواده‌های ایرانی حتی آن‌هایی که خیلی مذهبی نیستند آزادی داشتن حریم عاشقانه در خانواده برایشان بسیار مهم است، ببینیم حجاب چه موضوعی دارد؟ حجاب برای حضور اجتماعی زن هست. حریم خانواده را تقویت می‌کند تا زن بتواند به بهترین شکل نقش خود را ایفا کند.

زاکانی: جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است

علیرضا زاکانی در ادامه اظهاراتش گفت: به‌عنوان پدر سه دختر و به‌عنوان یک همسر عرض می‌کنم که جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است. ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان وجود دارد مورد غفلت قرار گرفته است.

وی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی تصریح کرد: دوستان شما ۳۲ سال کشور را در دست داشتند باید پاسخ دهید. دهه ۶۰و ۷۰و ابتدای ۸۰و ۹۰ کشور در دست دوستان شما بود و باید پاسخ دهید که چرا کار نکرده‌اید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: با فرار رو به جلو که نمی‌توان پاسخ معتبر داد. خانم‌ها و دختران فرصت هستند. موضوع شایسته سالاری است. دولت خدمت حتماً بیش از دولت‌های قبل از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد. با موضوع زنان نمی‌توان شعاری رفتار کرد. زنان امنیت و نقش در جامعه می‌خواهند که اگر به آن‌ها داده نشود کشور متضرر می‌شود. حل بخش عمده معضلات کشور به دست زنان است.

وی عنوان کرد: اینکه امام راحل فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود شوخی نیست و اعتبار است. بین همسری ومادری و فعال اجتماعی، نه محبوس بودن را می‌پذیریم و نه ابزار بودن را می‌پذیریم.

زاکانی در مورد سقط جنین، گفت: این مسئله جنبه اقتصادی دارد اما بیشتر مربوط به مسئله فرهنگی است. به لطف الهی در تحقق اصل ۸،۹،۲۶،۲۷ قانون اساسی کاری خواهم کرد که با نهادسازی نوین، مردم کارشان پای صندوق‌های رأی تمام نشود، بلکه پس از آن مردم سالاری دینی تشدید شود.

سوالات بخش دوم «مدیریت فضای مجازی و فیلترینگ»

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟
چه برنامه‌ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آن لاین دارید؟
برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟
سیاست شما برای مواجه با فیلترینگ به ویژه شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست؟
چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟

انتقاد پورمحمدی از مافیای وی‌پی‌ان

مصطفی پورمحمدی در بخش دوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: موضوع فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات، بحثی است که ضرورت و اهمیتش برای همه پذیرفته شده است و در آن هیچ اختلافی نیست. فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصت‌ها و تهدیدات است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیداتش را به خوبی ارزیابی کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.

وی افزود: ما باید اول به فرصت‌های فضای مجازی توجه کنیم. بدون این فضای مجازی دیگر زندگی امکان‌پذیر نیست. الان کودکان ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازی‌های کودکانه در آن فضا، رشد کرده‌اند. دنیای آنان با دنیای ما متفاوت است. راهکار این نیست که ما برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار هم نگران‌کننده است و همه ما را آزار می‌دهد خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی یک موضوع مثل فیلترینگ تمرکز کنیم که در مقطعی تصمیمی تا حدودی قابل‌توجه و درست بود که در خیلی از زمینه‌ها این‌طور است که در مقطعی یک کار قابل دفاع است، اما استمرارش نگران‌کننده و مشکل‌ساز است.

وی یادآور شد: اینکه مافیای وی‌پی‌ان به میدان می‌آید، هم کیسه مردم خالی می‌شود، هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد.

پورمحمدی یادآور شد: من در دولت یازدهم خودم در موضوع دولت الکترونیک و فضای مجازی تقریباً فعال بودم و کارهای بزرگی هم در این زمینه انجام دادم، در آن زمان تاکید جدی بر بخش خصوصی و غیره داشتم که همه جمع شویم و یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیازهای داخلی و پاسخگویی و اینکه ما را در منطقه به قدرت برتر در این زمینه بدل کند و حداقل در عرصه جهان اسلام یک پیام‌رسان قابل‌قبول باشد، برسیم.

وی گفت: ارزیابی من این بود که توانایی طراحی چنین پیام‌رسانی را داریم اما متاسفانه تا دیدند در این زمینه سود وجود دارد و ظاهرش قشنگ است و بروز و ظهور دارد، هر دکانی، هر نهادی، هر موسسه عمومی و خصوصی راه افتاد که پیام‌رسان درست کند؛ این اصلاً مسئله و مشکل ما شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آن زمان گفتم حتی اگر الان مشکل داریم با یکی از پیام‌رسان‌های بین‌المللی که البته آن‌وقت پیشنهاد اولم غربی نبود، شرقی بود، صحبت اولیه شد اما با بهانه‌های بسیار کوچک کسانی‌که حاضر بودند شریک ما شوند، سهم شراکت خوبی به ما بدهند و دانش ما بالا برود را از دست دادیم و یکی دوبار که یک پیام‌رسان غربی وقتی ما شرط گذاشتیم و کمی بازی درآورد، آقایان عقب‌نشینی کردند. متاسفانه فرصتهای ما در این زمینه از دست رفته و به این مشکلات در حوزه فضای مجازی و فیلترینگ برخورده‌ایم.

قالیباف: با فیلترینگ مخالفم

محمد باقر قالیباف در بخش دوم مناظره با بیان اینکه بحث فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم در تمام ابعاد آن است؛ مردم عین فضای حقیقی را در فضای مجازی زندگی می‌کنند. با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم.

وی افزود: زمانی مثل ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی است که بحث آن جداست کما اینکه در تمام دنیا امنیت اولویت است ولی در سایر شرایط نباید اینگونه باشد.

قالیباف حکمرانی در فضای مجازی را ضروری خواند تاکید کرد: حتماً حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی ضروری است. بخش عمده موضوعات اقتصادی در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کرد. مردم فرهنگ را تولید و مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را ناوبری و تولی‌گری و هدایت کنند.

قالیباف یک بخش حوزه فرهنگ را مربوط به کالاها و تولیدات فرهنگی دانست و گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت جوانان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم اما چگونه این کار را با سرعت اینترنت فعلی و فیلترینگ انجام دهند؟

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای شده که استفاده از فیلترشکن‌ها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد رسیده است یعنی به جای مسدودسازی خطر را بیشتر کردیم لذا هم خسارات اقتصادی و مالی و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم؛ نوجوانان می‌تواند از طریق همین بازی‌ها و فضای مجازی فرهنگ فارسی و انقلاب را گسترش دهیم اما بررسی کنید که چگونه برخی کشورها از طریق فضای مجازی روی جوان‌ها تاثیر گذاشته‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصمم به تکمیل شبکه ملی اطلاعات بود که بیش از ۷۵ درصد پیش رفت و در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل می‌شود تا اعصاب‌خوردی از مردم برداشته شود.

قالیباف اضافه کرد: البته در این راه رعایت حکمرانی در فضای مجازی ضروری است یعنی دولت باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد؛ یکی از نگرانی‌ها مردم برای استفاده از سکوهای خارجی، احساس ناامنی است حضرت آقا حکم و فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است که این شامل فضای مجازی هم می‌شود؛ باید این را تضمین کنیم.

وی افزود: هم باید سرعت اینترنت را حل کرد و هم با حکمرانی درست از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کرد که در غیراین صورت خسارت فرهنگی و مالی به دنبال دارد.

پزشکیان: با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم

مسعود پزشکیان در بخش دوم مناظره اظهار کرد: خیلی روشن است. فعلاً که ما فیلترینگ را راه انداختیم. ما کردیم و خیلی از شغل‌ها را هم از دست دادیم. زندگی خیلی‌ها که از این راه امرار معاش می‌کردند از بین رفته و میلیون‌ها انسان از این طریق کاسب شدند و در این میان فیلترشکن می‌فروشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چه کسی اینها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌کنند؟ اینکه چرا پیگیری نمی‌کنند جای بحث است. ما باز هم وقتی صحبت می‌کنیم انگار اینجا نیستیم و مشکل جای دیگر است. همه موافق هستیم فیلترینگ نباشد و جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند. معلوم نیست این حجاب‌بان‌ها را چه کسی می‌گذارد و کلی هزینه می‌کنیم و به علل مختلف بچه‌های مردم را می‌گیریم و بعد از حقوق زنان دفاع می‌کنیم. در مورد دانشمندان خود در خارج و زنان در آنجا چه کردیم با آنها؟ اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم. اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: توئیتر مکان آموزش و محل خیلی از امکانات است و علم و سرمایه زیادی را می‌توان از آن آموزش دید. من اگر به قدرت برسم جلوی خیلی از این محدودیت‌ها را خواهم گرفت. اگر در بحران خاص نیاز به مداخله باشد همه جای دنیا مداخله می‌کنند اما در حال حاضر چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و روی آن فیلترشکن بگذاریم.

وی اضافه کرد: فیلترشکن‌هایی که می‌گذارند باعث می‌شود راحت تر به فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه ما تقصیرهای را گردن هم می‌اندازیم، تقصیر برای همه ما است و فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند وقتی حوزه و دانشگاه و شورای انقلاب فرهنگی. چه ربطی به دانشگاه و جای دیگر دارد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: چه شد که اینها بی حجاب شدند؟ این‌که در خانواده چگونه هستیم یک بحث است اما این‌که با این‌ها در جامعه چطور برخورد می‌کنیم و یک عده ما را نمی‌پذیرند تکلیفمان با آن‌ها چیست. روز به روز دارند با ما بدتر می‌شوند و فاصله بیشتر می‌شود. الان دیگر خیلی نمی‌شود راحت با حجاب به خیابان آمد. حرف‌های دیگری می‌زنند.

جلیلی: سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

سعید جلیلی در بخش دوم مناظره اظهار کرد: من درود می‌فرستم به دانشمندان و متخصصانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکرده و سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و بر آن سوار شده و حمکرانی کنند. ایجاد پیامرسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی کافه بازار و باد صبا کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند. امروز در سطح جهان، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد و گفته می‌شود که مرزهای جدید آنجاست که سکو، کاربر موثر و فعال داشته باشند.

وی تصریح کرد: امروز خیلی از کشورها دنبال بین المللی کردن سکوهای داخلی خود هستند و قوانین سخت‌گیرانه برای سکوهای دیگر کشورها تصویب کنند. مردم ما نوع برخورد آمریکا با تیک‌تاک را مشاهده کردند. یا اخیراً اتحادیه اروپا دو قانون دوقلو تصویب کرده است که برای آمریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد. این وضعیت فضای مجازی در عرضه جهانی است.

این نامزد این انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در هوش مصنوعی نگرانی آن‌ها این است که کسانی حاکم شوند که از یک طرف اطلاعات معتبر را سرکوب کنند و از طرف دیگر داده‌های غلط را اشاعه دهند که این کار همه مناسبات را می‌تواند بر هم بزند. در این زمینه فضای مجازی یکی از ابزارهای سلطه آن‌ها می‌شود و ده‌ها هزار سایت علمی و پژوهشی را بر روی جوانان ما می‌بندد. عکس حاج قاسم را حذف می‌کنند.

جلیلی افزود: جوانانی که در این عرضه وارد شده‌اند، موجب شده‌اند کشور ما یک مصرف کننده نباشد بلکه حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند وقتی فعال باشید، مردم استقبال می‌کنند. «نشان» جای «ویز» را گرفت چون خدمات خوبی داد. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. ما امروز یک ظرفیت بسیار خوبی داریم و یک جهان فرصت در این زمینه داریم. اگر با استفاده از همین ظرفیت‌ها برای کسانی که محتوا تولید می‌کنند، ۱۰ درصد اینترنت مصرفی را بپردازید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد؟ برای بسیاری زنان در این بستر چقدر شغل و درآمد کسب خواهند شد؟ میلیون‌ها نفر صاحب شغل می‌شوند به شرطی که دولت سهم آن‌ها را از درآمد اینترنت پرداخت کند.

قاضی زاده هاشمی: اینترنت یک کالای اساسی است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بخش دوم مناظره اظهار کرد: اینترنت یک کالای اساسی است. فرزند خانواده برای آموزش، مادر خانواده برای ارتباطات اجتماعی و افراد برای کارهای اینترنتی نیاز به اینترنت دارند. یکی از بهترین مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی است. دولت هوشمند نیز بدون اینترنت، اقتصاد دیجیتال و محدودیت‌های جغرافیایی و نقد و نظارت مسئولین بدون اینترنت میسر نخواهد بود. قطعاً نیاز به یک اینترنت، سریع و امن داریم. نبود زیرساخت مناسب و توقف آن در کشور، محدودیت‌های فکر نشده و نیروی انسانی مجرب دلیل مشکلات اینترنت کشور است. چرا که این نیروی انسانی در خارج از کشور خریدار بالایی دارد. در دولت سیزدهم تلاش شد پروژه فیبر نوری به سرعت شکل بگیرد و دسترسی کامل به خانواده‌های ایرانی داده شود.

وی ادامه داد: رشد اینترنت کشور به دلیل استفاده از فیلترشکن مطلوب نیست. چون فیلترشکن‌ها سرعت را کاهش می‌دهند. سیاست محدودیت ما نیز موثر نبوده و تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک در ایران دارد. نباید تر و خشک را باهم بسوزانیم. در جاهایی افراط کرده‌ایم. باید برای دور زدن فیلتر در فضاهای مستهجن قاطع برخورد کنیم. گوگل پلی و خیلی از بازی‌ها به دلایل غیرمنطقی فیلتر شده‌اند و این مردم آزاری است. بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است. باید خانواده‌ها و مردم را درگیر این موضوع کنیم و کنترل را به آنان بسپاریم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم. در فرهنگ مخابراتی، فضایی و اجتماعی باید حکمران شویم. خوشبختانه در دولت سیزدهم کار گسترده‌ای برای حضور در فضا و امور مخابراتی انجام شده است.

زاکانی: اینترنت موهبت است

علیرضا زاکانی در بخش دوم مناظره اظهار کرد: هیچ ملتی و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر. دوستانی که درباره فیلترینگ صحبت کردند بی‌پروایی کردند و امکان استفاده از پیام‌رسان‌ها را به گونه‌ای فراهم کردند که برای کشور ضابطه‌مند نبود. بعد دکانی به اسم فیلترینگ باز کردند و شروع به مزاحمت برای مردم کردند. دولت با انتقال سرورهای این پیام‌رسان‌ها به داخل کشور مشکل را می‌تواند حل کند.

زاکانی ادامه داد: نباید مانع این اپلیکیشن‌های خارجی شد به شرطی که آن‌ها هم به قانون ایران احترام بگذارند و رعایت کنند. فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند. فضای مجازی و هوش مصنوعی زمینه کار، تلاش، توسعه فناوری و زیرساخت‌های حکمرانی را فراهم می‌کند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

وی مدعی شد: سرعت اینترنت در دولت رئیسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد. از آمریکایی‌ها لااقل به خاطر نوع برخوردش با تیک‌تاک یاد بگیریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پزشکیان حجاب‌بان‌ها را شوخی می‌کنید؟ حجاب جز با احترام و رعایت قوانین قابل اجرا نیست اما افرادی که در ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان قرار دارند بی‌اخلاقی می‌کنند. در دوره پورمحمدی نسبت به فیلترینگ اقداماتی شد که به جای خودش صحبت می‌کنم.

پورمحمدی: باید با پیام‌رسان‌های خارجی شراکت کنیم

مصطفی پور محمدی در ادامه اظهاراتش گفت: بحث شفاف‌تر و جدی‌تر شد و مناظرات باید همینطور باشد. ما در این جلسه صرفاً مشکلات و اوضاع نابسامان و حجم زیاد پیام‌رسان‌های خارجی را گفتیم. پس چه کسی مسئول بوده است؟ همه می‌گویند کی بود کی بود کن نبودم.آقای قالیباف شما ۴ سال رئیس مجلس بودید و پیگیری نکردید. مجلس خیلی قدرت دارد. هزار و خورده‌ای روز رئیس مجلس بودید. حتی یک روز هم برای مردم تعیین کننده است. نزدیک ۵۰ درصد چرخش مالی فضای مجازی برای وی‌پی‌ان است. دولت شهید رئیسی که از آن دفاع می‌کنند و من هم مدافع هستم، سه سال وقت داشت چه کرد؟ من دولت یازدهم و دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این عرصه مهم مقصر میدانم. نمی‌خواهم اسم ببرم.

وی افزود: مسئله پیام‌رسان و شبکه ملی ارتباطات برای کشور از جهت اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بسیار مسئله مهمی است و خودم از بیست سی سال پیش درگیر آن بودم و در بانک بزرگ اطلاعات کشور در زمینه هوش مصنوعی خوب عمل کردیم و به‌عنوان پیشتاز معرفی شدیم. ما باید پاسخ مردم را بدهیم.

پورمحمدی گفت: باید با پیام‌رسان‌های خارجی شراکت کنیم و با تیم خوب فنی‌مان جلو برویم و بومی‌سازی کنیم. اما دوستان میگویند خودتان چرا کار نکردید و کجا بودید؟ ما ۷۵ درصد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را درست کردیم. ببینید چه شده است؟ دارید از چند پیام‌رسان تعریف می‌کنید. من هم قبول دارم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید استراتژی را مشخص کنیم و اینقدر کار پراکنده انجام ندهیم. وقتی‌که چندین پیام‌رسان چ چندین کارخانه تولید خودرو و چندین کارخانه لوازم خانگی ایجاد می‌کنیم و در هر رشته رقابت‌های مضر ایجاد می‌کنیم، قدرت رقابت قدرت تخصصی کشور از ما گرفته می‌شود. اینها مسائل تخصصی کشور است و باید از آن دفاع شود. هر کسی می‌گوید من عامل مشکل نبودم مردم می‌گوید چه کسی بوده است؟ از ما آخوندها می‌خواهند که پاسخگو باشیم و پاسخ می‌دهیم و به تمام دستاوردهای ملی افتخار می‌کنیم. اما قرار نیست توجیه و ماست مالی و مسامحه کنیم. اینها نگران‌کننده است.

پزشکیان: وقتی زیرساخت و بستر را فراهم و تقویت می‌کنیم نباید برای آن موانع ایجاد کنیم

مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: به همین مطالبی که طرح کردند در تئوری باید عمل کرد. اینکه آقای زاکانی یک چیزهایی می‌گویند لازم نیست اصلاً جواب بدهیم چون مشخص هم نیست تا پایان بمانند و رقابت کنند و دولت تشکیل دهند. امیدوارم این افرادی که می‌گویند و در ستاد شما هستند این روند را تا پایان ادامه بدهند. همین رفتار و اخلاق انتقادی که می‌گوئیم در گفت‌وگوها و بحث‌ها رعایت نمی‌کنیم و این روند را انجام دهیم باید با مردم هم ملاحظه شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: روند برخورد ما با مردم چگونه است؟ ما خطوط باند اینترنت را داریم اتوبان می‌کنیم اما در هر پنج متر برای آن مانع ایجاد می‌کنیم که اعصاب مصرف کنندگان را خراب می‌کند. وقتی زیرساخت و بستر را فراهم و تقویت می‌کنیم نباید برای آن این قدر موانع ایجاد کنیم تا بتوانیم از دسترسی‌ها استفاده کنیم.

پزشکیان ادامه داد: اگر نمی‌خواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب بمانیم لازم است با دنیا ارتباطات اینترنتی برقرار کنیم با در نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی و کاری کنیم تا دانشمندان ما که در این حوزه زحمت می‌کشند از مملکت ما خارج نشوند. نخبگان ما به دلیل فراهم نبودن بستر از ایران می‌روند.

وی گفت: می‌گویند تقصیر ما است. ما که الان نیستیم؛ ما فقط داریم گناه را گردن هم می‌اندازیم. ما بستر را برای مردم فراهم نکردیم. همه مردم می‌دانند اوضاع کسب و کارشان در این اوضاع خوب شد یا بد؛ بد شد. ان شاء‌الله هر دولتی اگر سر کار آمد این موانع را بردارد این موانع را بردارند و برگردند تا به ایده‌هایی که گفته می‌شود عمل شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: نظرسنجی کنید از مردم و ببینید از کار ما راضی هستند یا نه؟ از زنان و دختران جامعه نظرسنجی کنند اوضاع خوب است و فقط عده‌ای بد است. به نظر من اگر بدها را پیدا کنند متوجه می‌شویم مشکل کجا است.

پزشکیان تصریح کرد: شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود. با عدد و رقم می‌توان خیلی حرف‌ها زد. اگر به قدرت رسیدم بستر را برای کسانی که کار می‌کنند آماده خواهیم کرد تا خودمان مستقل باشیم و نیازی به دیگران نباشد.

جلیلی: به جای محدودیت، مسئولیت‌پذیری هوشمندان برای سکوهای خارجی داخلی شکل بگیرد

سعید جلیلی در ادامه اظهاراتش گفت: فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کرده و تهدیدها را به حداقل برساند. حق مردم است که داده‌های آن‌ها در فضای مجازی حفظ شده و جلو کلاهبرداری و هرزه‌نگاری گرفته شود. آزادی و حق چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی با مسئولیت‌پذیری همراه باشد. به جای محدودیت، مسئولیت‌پذیری هوشمندانه، روشن، قانونی و غیرسلیقگی چه برای سکوهای خارجی چه داخلی شکل بگیرد.

وی گفت: از دوستان خواهش می‌کنم گزارشی بدهند که واقعی باشد و خوب است که عدد بگوییم. مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد امسال گزارش داده است که آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعدادش ۴۰ درصد از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. این خودش نکته بسیار ارزشمند است. این‌که آمار من نیست. شبکه ملی اطلاعات در همه این سال‌ها ۲۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است. ۹۶ درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی استو. مجلس در جریان تدوین برنامه هفتم جدیت داشتند تا موانع قانونی توسعه فیبرنوری برطرف شود و طرح‌های خوبی آوردند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: یکی از فرصت‌های فضای مجازی در اقتصاد است. ۸ دردص تولدی ناخالص ملی در فضای مجازی انجام می‌شود که باید به ۲۰ درصد رساند. هر ایرانی نباید فقط در فضای مجازی مصرف کننده باشد بلکه تولید محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی در این زمینه داشته باشد.

جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی بدست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.

زاکانی: اجازه نمی‌دهم حق آقای رئیسی در توسعه اینترنت شهید شود

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که هماهنگی ستادهای‌شان را به‌گونه‌ای انجام دهند که لااقل در یک زمان نگویند این نامزد چی هست و آن نامزد چی هست، در دو زمان مختلف صحبت و هماهنگ کنید. افرادی که در ستادهای شما هستند تخریب می‌کنند اما شما باید برنامه‌هایتان را بیان کنید.

وی خطاب به پزشکیان گفت: آقای پزشکیان مراقب باشید برخی سرتان کلاه نگذارند به همان نحوی که در مجلس سرتان کلاه گذاشتند.

پزشکان از زاکانی پرسید: تا آخر می‌ایستی دیگه؟

زاکانی پاسخ داد: حتماً. می‌مانم و اجازه نمی‌دهم شما رییس جمهور شوید. دائماً در موضع مطالبه‌گری هستنی در حالی که باید پاسخگو کار خودتان باشید. نحوه برخورد شما اصلاً درست نیست.

وی خطاب به پور محمدی هم گفت: اگر قرار باشد کسی درباره فیلترینگ صحبت کند، آن فرد نباید جناب آقای پورمحمدی باشد که خودش در دوره تصدیش یکی از عوامل فیلترینگ بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اجازه نمی‌دهم حق آقای رییسی در توسعه اینترنت شهید شود. کارهایی که روحانی نکرد، دولت رییسی انجام داد و توسعه داد. چرا می‌گوید اتوبان درست کرد و در آن دست‌انداز گذاشت؟ خب لااقل اتوبان درست کردیم، شما چه کردید؟ ناراحت نشوید.

وی رو به پورمحمدی گفت: یا آقای پورمحمدی از گذشته‌اش توبه کرده یا نه، به چیز دیگری رسیده است البته بعید می‌دانم توبه کرده باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخلاقاً به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم.

پایان نیمه اول مناظره

فرصت استراحت ۱۲ دقیقه‌ای میان بخش دوم مناظره و بخش سوم و جمع بندی آغاز شد. و مناظره پس از این مدت ادامه خواهد یافت.

سوالات بخش سوم

راهکار شما برای تولید فیلم‌هایی با موضوع نشان دادن مشکلات جامعه بدون سیاه نمایی چیست؟

قانون ناظر به حقوق معنوی رسانه‌های تصویری وجود ندارد؛ در این باره چه سیاستی دارید؟

برنامه شما برای پیوست دادن فرهنگ به طرح‌های توسعه‌ای مشخصاً طرح‌های اقتصادی چیست؟

برای امنیت فرهنگی چه فکری کردید؟

برنامه شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و حمایت از نویسندگان چیست؟

پور محمدی: امنیت فرهنگی را باید هدف‌گیری کنیم

مصطفی پورمحمدی در بخش سوم مناظره با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: در کشور ما که یک کشور فرهنگی است و انقلاب ما در اساس انقلاب فرهنگی بوده است. در طی ۴۵ سال گذشته تحولات زیادی در عرصه فرهنگ ایجاد شده است و قله‌های زیادی فتح کردیم و در برخی جاها در دامنه هستیم و در برخی موارد ارتقا نداشتیم. در مجموع باید قبول کنیم که دستاوردهای ما قابل توجه است.

وی افزود: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست اما انواعش متفاوت است. سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. کشورهای دنیا یک دوگانه‌ای در سیاست فرهنگی دارند. برخی سیاست‌ها صریح و مستقیم است و برخی صریح و غیرمستقیم.‌صریح و مستقیم با امرونهی و تشویق ظاهری انجام می‌شود. برخی سیاست‌ها غیر مستقیم است و صریح نیست و دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر، حمایت‌کننده و هدایت کننده ظاهر می‌شوند. بنظرم رفتار دوم هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری ایجاد می‌کند و من مدافع این نوع اعمال سیاست گذاری هستم.

پورمحمدی گفت: یکی از مسائل دیگر عدالت فرهنگی است. هم برای فعالان و هم مصرف کنندگان. هم در مقام تولید و هم استفاده. بخصوص در پهنه سرزمینی ما بسیار اهمیت دارد و نقاط زیادی از کشور از ظرفیت‌های خوب فرهنگی برخوردارند و عدالت لازمه شکوفایی آن‌ها است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در جای جای ایران باید این ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع شده و قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و ارتقا دهیم و از توانشان بیشترین استفاده را ببریم. هم در عرصه داخلی هم خارجی.

پور محمدی تاکید کرد: شهید رئیسی پروژه‌ای بزرگ مطرح کردند که هنر برای همه را آغاز کرد. این فکر جالبی بود که تعقیب کرد. البته توفیق نشد که ادامه دار شود. این سیاست باید حتماً تعقیب شود و ادامه پیدا کند. یکی از مباحث اساسی در هنر و همه فعالیت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد تمرکز زدایی است. در همه بخش‌ها باید تمرکز زدایی انجام شود و در فرهنگ و هنر بیشتر. تمرکز زدایی یکی از بسترهای تجربه‌اش می‌تواند همین حوزه باشد و ما بازخوردهای آن را ببینیم

وی افزود: نکته مهم‌تر بحث ضمانت و تداوم ارتقا فرهنگی است که با تحمل و پذیرش سلیقه و ایجاد امنیت پایدار و شفاف برای همه مصرف‌کنندگان تضمین شود. بحث فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی یا امینت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت. من در این رشته سابقه دارم و معتقدم ما باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.

قالیباف: باید بی‌قید و شرط از پلتفرم‌های داخلی حمایت کرد

محمد باقر قالیباف در بخش سوم مناظره با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: فضای مجازی فضای زندگی مردم است؛ مصون سازی را در اینترنت می‌خواهیم اما محدودیت نمی‌خواهیم پس باید به فرصت‌ها و تهدیدها توجه کرد.

وی با اشاره به عضویتش در شورای عالی فضای مجازی به بیان راهکارهایی پرداخت و افزود: باید بی‌قید و شرط از پلفترم‌های داخلی موفق مثل «نشان»، «بله» و «ایتا» حمایت کرد، همچنین لازم است ضمن تقویت کسب و کار، امنیت آن را فراهم کرد. برای این کار برای گروهی در شورای عالی فضای مجازی جهت نظارت و پیگیری وجود داشته باشد.

قالیباف اضافه کرد: تولید محتوا یکی از موضوعات مهمی است که به شدت از آن عقب هستیم. برای رفع این مشکل باید دولت ضمن حمایت و کمک از تولید محتوا، به تولیدکنندگان نیز پاداش دهد. همچنین باید با نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی، دغدغه خانواده‌ها را رفع کرد. علاوه براین می‌توان با یک پلتفرم خارجی اجتماعی و پیام رسان ها مشارکت داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره عدالت فرهنگی و هنری گفت: همه جل عدالت اساس است و حتماً این موضوع در حوزه فرهنگی و هنری مهم است.

قالیباف با بیان این‌که «فرصت‌های موجود در تهران کمتر در شهرستان‌ها دیده می‌شود»، افزود: مثلاً در بوشهر کوانان فعال در حوزه موسیقی و هنری است که همین جوان می‌تواند در تهران فعال باشد لذا باید بررسی کرد که چگونه می‌توان ظرفیت‌عای بالقوه عرصه هنر و را به بالفعل تبدیل کرد.

وی یکی از چالش‌ها را در حوزه عدالت فرهنگی خواند و افزود: در تهران چهره‌هایی ناشناخته وجود داشتند که نام آنها در جشنواره‌های محلات درخشید و فرصت به آن‌ها داده شد.

پزشکیان: تقویت کتابخوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود

مسعود پزشکیان در بخش سوم مناظره با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: در رابطه با سینما و هنر مشکلاتی داریم که باید موانع آنها برداشته شود. ۱۷ فیلم بلند که در عرصه بین‌المللی به نمایش گذاشته شد که در ایران مجوزهای لازم را نگرفتند. موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما زیرزمینی و غیرقانونی کار کنند باید برطرف شود تا از حضور این عزیزان استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصغر فرهادی را همه می‌شناسیم که در خارج برایش چه اعتباری قائل هستند. در مورد پیوست‌های فرهنگی، واحدهای مسکن مهر که آقای احمدی نژاد ساختند نه مسجد، نه ورزشگاه نه جای تفریحش ساخته نشد. فقط مسکن ساخته شد و در فضایی که پیوست‌های فرهنگی‌اش همراه نباشد ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی دیگری به همراه خواهد داشت و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی در آنجا بیشتر است.

پزشکیان با اشاره به اهمیت کتابخوانی ادامه داد: مسأله دیگر گرانی کتاب است و وقتی قدرت خرید کتاب وجود نداشته باشد طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می‌یابد. اصولاً در مدارس با طراحی اقدامات تشویقی فردی و جمعی می‌توان کتاب خوانی را گسترش داد. تقویت کتابخوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود و باید فشار بیاوریم که انجام شود. یادگیری اگر در ابتدای جوانی انجام نشود در بزرگسالی کار سخت‌تر می‌شود.

وی اذعان داشت: در دولت آینده اگر مردم رأی دادند دولت حتماً باید به فیلم و فیلم سازان کمک کند و موانع بر سر هنرمندان و کارگردانان برداشته شود. نگذاریم تعدادی ممنوع الخروج شوند و تعدادی از مملکت ما خارج شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه برادر ما آقای زاکانی می‌گویند نمی‌گذارم رئیس جمهور شوی یا جای خدا نشسته یا جای مردم. رقابتی است که مردم جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد. واقعیت این است که مردم قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی بوده و خواهد بود. یا باید این دیدگاه را بروند که ادعا کردنش ساده است یا ما در خدمت مردم بودیم و ما را می‌شناسند.

جلیلی: مدیر فرهنگی باید بداند فیلم و رمان چیست

سعید جلیلی در بخش سوم مناظره با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: از افتخارات کشور ما این است که تاریخ آن مملو از تولیدات فرهنگی است از دیوان‌های شعر و صنایع فرهنگی، امروز زیرساخت‌های فنی و بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم و دشمن بسیار تلاش می‌کند با تمام توان جلوی این را بگیرد. همان قدر که سعی می‌کند جلوگیری کند از پیشرفت هسته‌ای و برخی از صنایع ما در زمینه پیشرفت‌های هنری هم همین تلاش را می‌کند. فیلم‌هایی مثل آرگو و ۳۰۰ از جمله تلاش‌های آن‌ها است.

وی بیان کرد: می‌خواهم بگویم که دشمن با همه تلاشی که می‌کند نتوانسته است از زیرساخت‌های خوبی که امروز داریم جلوگیری کند. می‌خواهد جلوی موفقیت‌های خوب کشور را بگیرد اما من می‌گویم که دستاوردهای ما شعار نیست و در سال‌هایی که مطالعه می‌کردم، آقای احمدرضا معتمدی را شناختم که فلسفه فیلم را نوشته است و سه فیلسوف برای آن مقدمه نوشته‌اند. در صورتی که همه او را فقط به عنوان یک کارگردان می‌شناسند.

جلیلی افزود: ما امروز زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم اما باید نقشه کلان داشته باشیم. باید مشخص باشد که برای کودکان چه سهمی در این تولیدات قرار می‌دهیم و یا برای روستاییان و همین‌طور برای تاریخ و مفاخر ملی‌مان چه سهمی اختصاص می‌دهیم. دولت باید بگوید که چه نقشه کلانی برای فرهنگ دارد و مدیر فرهنگی باید حتماً کسی باشد که در بین اهل خبره و هنر، شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این توان را داشته باشد که جوانانی که در این عرصه هستند را راهبری کند.

وی گفت: مسئول فرهنگی کلان کشور باید کسی باشد که اگر تولید کننده حرفه‌ای در کشور نیست حداقل مصرف کننده حرفه‌ای باشد و بداند شعر، رمان، فیلم و رسانه چیست؟ اگر این‌طور نباشد طبیعتاً فرهنگ ما نمی‌تواند جایگاه خود را پیدا کند و آن راهبری لازم را که باید داشته باشد نخواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی‌: فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد

قاضی زاده هاشمی در بخش سوم مناظره با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: دولت ما باید نقش پیشرانی خود را در تولیدات فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگی باید مورد حمایت دولت‌ها قرار بگیرند. امروز فرهنگ کشور مورد حمله دشمنان است و سریال‌هایی مثل حشاشین می‌سازند تا تاریخ ما را هرگونه که می‌خواهند روایت کنند. نسبت به هجوم به فرهنگ کشورمان باید پاسخ درخور بدهیم.

وی ادامه داد: در دولت مردم و خانواده از آثار فاخر حمایت می‌کنیم. چرا اثری مانند سلمان فارسی باید آنقدر طول بکشد؟ تاریخ پرشکوهی داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا مجبور به افسانه سرایی نیستیم. قهرمانان تاریخی بزرگی از جمله شهدا داریم. تک تک شهدای انقلاب قابلیت پرداختن دارند. در بنیاد شهید از ۸ اثر حمایت کردیم اما مقدار کمی است. تولید آثار فاخر مثل محمد رسول الله در بیرون کشور نیز بیننده پیدا می‌کند.

قاضی زاده یادآور شد: باید تولیدات فرهنگی مشترک انجام دهیم و بر اساس اصول و سابقه فرهنگی مشترک این کار را انجام دهیم. در همین مدت کوتاه توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های آمریکا برسانیم و قطعاً ادبیات ایران را نیز می‌توانیم ارسال کنیم. باید فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد و دولت با تزریق بودجه به آن جهت دهد.

زاکانی: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی امر جدی است

علیرضا زاکانی در بخش سوم مناظره با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: معتقدم سیاستگذاری فعال و حامی، وظیفه دولت است. اعمال سلیقه فردی و محدود را درست نمی‌دانم. حق مثل هوا، سبب حیات می‌شود. دولت خدمت، دولتی است که حامی تولیدات فرهنگی و هنریِ درست و خوب باشد.

وی ادامه داد: فیلم «بی‌بدل» تا امروز پر فروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور بوده است که بی‌نظیر است. ۲۰۰۰ صندلی هنری را احیا کردیم و به ۵۵۰۰ صندلی رساندیم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر را هم ایجاد خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر را هم در دولت خدمت، فعال می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از تداخل در کارها جلوگیری می‌کنم همچنین توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، انیمیشین، فیلم، کتاب و حقوق مالکیت‌ها موضوعات مورد توجه دولتم خواهد بود. قالب‌های فرهنگی مثل کتاب و کتاب‌خوانی امری است که اگر ملت به آن توجه کند، آینده‌ای بر اساس تجربه پیشینیان خواهد ساخت.

وی ادامه داد: دو کتاب را به آقای پزشکیان پیشنهاد می‌دهم تا بخوانند. کتاب اول درباره دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است و کتاب دوم به نام سال‌های بنفش است. چون فرصت نمی‌کنم درباره دوره سیاه آقای روحانی صحبت کنم به آقای پزشکیان توصیه می‌کنم این کتاب را هم بخوانند. این کتاب فاجعه اتفاق افتاده در دولت روحانی را به خوبی مورد اشاره قرار داده است. دوستان دوست دارند ما را به سیاه‌چاله گذشته برگردانند.

زاکانی ادامه داد: بنده یک نفر از ملتم، خدا نیستم. آن دوره گذشته که کسی اسم «ما» را بنویسد و رسم «مار» را پیاده کند. نباید به فهم و بصیرت مردم توهین کرد.

پورمحمدی: یکی از مسائل فرهنگ و هنر، سرقت ادبی است

مصطفی پورمحمدی در ادامه اظهاراتش گفت: چند سوال در اول برنامه توسط هنرمندان و مردم مطرح شده است. یکی از هنرمندان اشاره کرده است که فضای افسردگی را چگونه می‌خواهیم درمان کنیم. این مسئله بسیار جدی است و بسیاری از سیاه‌نمایی‌ها و بدبینی‌ها و اختلافات ما سایه انداخته است بر اینکه قوت‌ها و دستاوردهایمان را ببینیم. و باید همت همه جانبه برای فهم دستاوردها داشته باشیم و البته پذیرش اشتباه هم یک اصل است.

وی افزود: بحث حقوق مالکیت در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهم است. یکی از مسائل فرهنگ و هنر سرقت ادبی است که در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است و در کشور خودمان هم درمورد آن قانون داریم. بحث در رشد حوزه فرهنگ و هنر بسیار تعیین‌کننده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: موضوع کتاب، قله فرهنگ است‌. کشوری که می‌خواهد بگوید در حوزه فرهنگ اعتلا دارد، کتاب نمونه‌ای برجسته است. ما با اشراف و هدایت مقام معظم رهبری در این زمینه پیشتاز هستیم. ولی این حوزه همچنان به کمک نیاز دارد و گرانی کاغذ و کتاب مشکل ایجاد کرده است. باید به زندگی مفاخر فرهنگی و هنری‌مان توجه کنیم. رشد اقتصادی در حوزه فرهنگ تعیین کننده است. تقویت بخش خصوصی باید حمایت شود. باید به اقتصاد فرهنگ توجه شود و اجازه دهید که بخش خصوصی حضور جدی‌تر داشته باشد.

پور محمدی افزود: در قله‌ی هنر، بحث سینما قرار دارد که ظرفیت‌های زیادی در دنیا و کشورمان ایجاد شده است. ما در حوزه‌ی نمایش خانگی ارتقا پیدا کردیم. اما نباید این حوزه را رقیب احساس نکنیم و دستگاه حاکمیتی نباید از نمایش خانگی نگران باشد. نمایش خانگی باید به کمک فرهنگ بیاید و البته بحث نظارت و مراقبت یک بحث اساسی است. قرار ما در دولت چهاردهم این است که نظارت بر نمایش خانگی را باید اصلاح کنیم.

وی گفت: مسئله مهم این است که باید قدرت فرهنگ و هنر را برای ساختن جامعه‌ای شایسته و تراز ایران و اسلام باور کنیم. باور و اعتماد تعیین‌کننده است. در دولت قرار رسالت ما دفاع از هویت فرهنگی و عدالت فرهنگی و امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

قالیباف: باید فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم

قالیباف در ادامه اظهاراتش گفت: ما باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم و تحت تأثیر آن قرار ندهیم تا آسیب نبینیم، چرا که خود فرهنگ ساحت و صاحبانی دارد و پیشکسوتانی دارد. ما به عنوان یک سیاستمدار در حوزه بهداشت و درمان و بحث‌های صرف تخصصی آن دخالت نمی‌کنیم چرا که فقط اهل آن فن باید این مسائل را دنبال کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: البته فرهنگ را هم خود مردم تولید می‌کنند و هم مصرف می‌کنند و نقش دولت در حوزه فرهنگ باید تولی‌گری باشد. زمانی که حرف از فرهنگ می‌زنیم باید به زیر ساخت آنجا و به هنرمند و اهالی فرهنگ و معیشت آنان و محتوا توجه شود. بنده در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران بودم، با همین نگاه به موضوع فرهنگ نگاه کردم.

قالیباف متذکر شد: ما در شهر تهران تولید کار فرهنگی را با کمک مردم انجام دادیم و فرصت‌هایی را فراهم کردیم. ما بیش از ۳۶۰ کتاب‌خانه در تهران ایجاد کردیم که کتاب‌خانه شبانه روزی و الکترونیکی ایجاد کردیم و دسترسی آن را برای کل کشور در نظر گرفتیم.

وی افزود: همچنین چند ده هزار صندلی سینما و سالن‌های تئاتر تراز اول و در سطح بالا و متناسب با کشورهای پیشرفته ایجاد کردیم، فرصت‌هایی مانند سراهای محله را در کنار مساجد و حسینیه‌ها ایجاد کردیم. موضوعاتی مانند باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین‌المللی هستند و این‌ها فرصت‌هایی هستند که ما به آن‌ها نیاز داریم. از ما پذیرفته نیست که استانی داشته باشیم که یک سینما هم نداشته باشد و باید تلاش کنیم که این عدالت را در همه بخش‌ها توسعه دهیم. ما در دولت چهاردهم خود را مکلف می‌دانیم که این کار را در گستره ملی تحقق بخشیم.

پزشکیان: ممیزی به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود

مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: دولت باید کار را به سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد. همچنین ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود. من ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، رد می‌کنم و اجازه آنها را نمی‌دهم. همچنین به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها را در حوزه تخصصی و فرهنگ نخواهم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «پذیرش عقلانی قوانین بین‌المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است و باید آن را بپذیریم و چهارچوب‌های آن را مصوب کنیم»، ادامه داد: تلاش خواهم کرد دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم؛ تلاش خواهم کرد امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیر مسئول جلوگیری کنم. تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد و این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.

پزشکیان با اشاره به احکام قانون برنامه هفتم در خصوص ساخت آثار فاخر از سوی صدا و سیما گفت: حتماً باید منابع مورد نیاز ساخت آثار فاخر دیده شود؛ چراکه باید فرهنگ و گذشته خودمان را که پر از افتخار و درس و عبرت و اندیشه است، بازسازی و به نمایش درآوریم. سابقه تاریخی ما نسبت به آنچه که خارجی‌ها در حال نمایش دادن به ما هستند، عمیق‌تر و آموزنده‌تر است و قابلیت بازسازی نیز در آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه «یک جامعه را با تعداد کسانی که کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند»، عنوان کرد: در جامعه‌ای که افراد آن ساعات بیشتری مطالعه کتاب دارند مشکلات اجتماعی، جرم و جنایت و فساد در آنها کمتر است و هر جامعه‌ای که با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی، دعواها و جنگ‌ها و دزدی‌ها قطعاً پایین‌تر خواهد بود. باید شکل و ساختار اجتماعی طوری شکل بگیرد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.

جلیلی: مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود

سعید جلیلی در ادامه اظهاراتش گفت: معتقدم رئیس جمهور مشمول این حکم است که حداقل باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و چون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست و باید بتواند نقش راهبری در فرهنگ کشور و اداره بودجه‌های تخصیصی در این زمینه ایفا کند. مدیریت فرهنگی مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد. ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است که این هزاران میلیارد تومان بودجه‌ها چه آثاری دارد. بودجه فرهنگی نباید به میز و صندلی و ستادهای چاق و چله شود بلکه در آثار فرهنگی خود را نشان دهد. مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند. اینجا قاعده‌مند کردن براساس منطق فرهنگی و قانون برای تولید فرهنگی اهمیت دارد.

جلیلی افزود: اگر مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود و نتواند کمک لازم را بکند. زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم نامه آمد که فیلم مشکل دارد. من فیلم‌نامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم هیچ مشکلی ندارد و آن فیلم ساخته و با استقبال زیادی مواجه شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد. اینجاست که فرهنگ باید شناخته شود و به اندک چیزی، فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول هستند. از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما در ذیل شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است که این لطمه جدی به صنعت است و آن‌ها ردیف مشخص قانونی ندارد. خیلی مهم است مدیر فرهنگ تا پایان کار را بداند.

وی ادامه داد: ما فرصت‌های بسیار خوبی داریم. در بازی‌های رایانه‌ای، ۳۴ میلیون بازی کننده داریم که هزاران میلیارد تومان چرخه مالی آن است که این فرصت برای ما است. در انیمشین تولیداتی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «فیل‌شاه» داریم که می‌تواند بازار جهانی پیدا کند. لوکیشن‌های سینمایی مثل «کوه‌های مریخی» را داریم. اگر این موضوعات را جدی بشناسیم، آثار خیلی خوبی خواهد داشت.

زاکانی: باید به اسباب هنر و هنرمندان احترام گذاشت

علیرضا زاکانی در ادامه اظهاراتش گفت: مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود لذا این مهم باید عمق یابد و در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هم باید عملاً مشارکت مردم را ببینیم.

وی با بیان اینکه دولت خدمت، دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است، ادامه داد: در حوزه فرهنگ و توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکارها و فناوری‌های حدی. برای تفریح و شادی برای‌مان موضوعیت دارد. در دو سال گذشته دیدید که چطور شادی‌های میلیونی در کشور و تهران رقم‌می خورد.در حوزه تعلیم‌و تربیت عملاً مجموعه زیرساخت‌های خود را پشت سر مدرسه قرار داده‌ایم.

زاکانی بیان کرد: باید به فرهنگ به‌عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت را به‌عنوان یک پیشران پذیرفت.مواردی در قالب فیلم، سریال، کتاب و…. نیازمند حمایت جدی و اساسی است. چرا که می‌تواند ماندگاری پیام را بیشتر کند و هم می‌تواند نشانگاه باشد. باید به اسباب هنر و هنرمندان احترام گذاشت.

پورمحمدی: نمی‌توانیم با ستیز بر مردم حکمرانی داشته باشیم

پورمحمدی در جمع بندی اظهار کرد: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری درمورد گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درمورد ما قضاوت کنند. برخی می‌گویند چهل سال قبل یا سی سال قبل چه اتفاقی افتاده است. آیندگان هم با ما همین برخورد را خواهد کرد. در دولت نهم هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، سهام عدالت و… انجام شد. انتقادات و کمبودهایی هم وجود داشته است. ما باید انصاف داشته باشیم.

وی افزود: ما باید نسبت به زنان نگاه رهبری را جدی بگیریم و آن را حاکم کنیم. به زنان اعتماد کنیم و تمام ظرفیت آن‌ها را برای رشد مادی و معنوی کشور درنظر بگیریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز ایران زنان مردان جوانان عزیز! شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید. باید بین سیاست جذب حداکثری یا دفع حداکثری یک مورد را انتخاب کنیم. نمی‌توانیم با ستیز بر مردم حکمرانی داشته باشیم. در موضوع حجاب بسیاری از مردم دغدغه‌مند ما حسرت حجاب نیم‌بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌شکند. به این‌ها توجه کنیم.

وی گفت: ما باید انتخاب کنیم. بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی باید انتخاب کنیم. شما مردم بین دولت تصدی‌گر و فضول و مداخله‌گر در عرصه هنر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل کننده انتخاب کنید. بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار با همه مردم انتخاب کنید.

وی افزود: زنان مردان و فرهیختگان! دولت قرار، شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند. به وجود شما می‌بالد. در جریان مصائب و مشکلات شما هست. ما برای گشودن گره‌های باقی مانده و ناراحتی‌ها و مشکلات ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت. از تمام ظرفیت‌ها و هوش و آسایش و پیشینه‌مان و صداقت و اخلاص ما به شما و کمک از خدا و روح شهدا و اطاعت از رهبری و امام ادامه می‌دهیم.
چو غنچه فروبسته است کار جهان / ‏‬ تو همچون باد بهاری گره گشا می‌باش / ‏‬ و اینک همراه شو عزیز تنها نمان به درد / ‏‬ کاین درد مشترک هرگز جداجدا درمان نخواهد شد / ‏شما بهترین هستند و ما امیدواریم برای بهترین‌ها بیشترین تلاش را انجام دهیم.

قالیباف: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم

محمد باقر قالیباف در جمع بندی اظهار کرد: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ، عدم توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان رهبر و ولی ما هستند و به عنوان شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در دنیا شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ گفت: رهبر معظم انقلاب خطاب به مدیران فرهنگی فرمودند که هزاران مجموعه خودجوش فرهنگی که کار فرهنگی می‌کنند، باید روزبه روز توسعه پیدا کرده و دستگاه‌های دولتی کمک کنند اما آیا به این نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری به عنوان فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است؟

قالیباف ادامه داد: آیا امکانات و پول کم داشتیم یا اینکه امکانات به گونه‌ای مدیریت شده که ۹۰ بودجه فرهنگی دستگاه‌های مختلف صرف هزینه‌های جاری شده و چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمانده است؛ چرا این فرصت به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی، مراکز مردمی در کانون‌ها در شهر و روستا، دانشگاه و مدرسه و محله ندهیم؟ مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان بودجه به دستکاه های فرهنگی داده می‌شود اما خروجی آن ۱۰ میلیون تومان نیست.

وی بیان کرد: اگر این امکان به یک نویسنده و هنرمند زبردست در بخش‌های مخالف بدهیم، آن‌ها معجزه کرده و کار را متحول می‌کنند اما توجهی نکردیم؛ نمی‌گویم که آن پول «میل» می‌شود بلکه «حیف» می‌شود.

قالیباف با تاکید بر لزوم پیگیری مردمی‌سازی در اقتصاد و فرهنگ، گفت: اساس کار ما در دولت «خدمت و پیشرفت» مردمی سازی در حوزه‌های مختلف همچون فرهنگی است؛ همان طور که سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی داریم، باید حتماً سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم و اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان آن را مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ غوغا می‌کند»، به دوران فرماندهی خود در نیروی انتظامی اشاره و اظهار کرد: در زمان نیروی انتظامی انیمیشن «داوود خطر و سیاساکتی» و «خواب و بیدار» ساخته شد. آیا کسی فکر می‌کرد بیش از ۸۰ درصد مردم عزیز و بافرهنگ ما در دوره کمتر از ۷۰ روز کمربند ببندد؟ این اثر هنر و هنرمندان است.

قالیباف در پایان گفت: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را نشناختیم؛ ما در دولت «خدمت و پیشرفت» به عرصه فرهنگ توجه می‌کنیم.

پزشکیان: باید کاری کنیم زنان ما حیات طیبه داشته باشند

مسعود پزشکیان در جمع بندی اظهار کرد: در دیدگاه اعتقادی، فرقی میان زن و مرد در رابطه با تلاش و کارشان دیده نشده است. هر کدام عمل درست داشته باشند پاداش و حیات طیبه خواهند داشت. ما باید کاری کنیم زنان ما حیات طیبه داشته باشند یعنی هر جایگاهی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما نیز می‌توانند حضور پیدا کنند. با پذیرش این اصل نوع برخورد ما با دختران و زنان ما تغییر خواهد کرد نه رفتار خشن و اجباری.

پزشکیان ادامه داد: اجبار در دین وجود ندارد. اگر خدا می‌خواست همه را یک جور درست می‌کرد. اینکه چگونه با دختران و زنان که تعداد کمی در جامعه ندارند برخورد کنیم یک اصل است. واقعیت گشت ارشاد، جریمه، توبیخ و … باید کنار گذاشته شود. ما باید با آن‌ها به طریقی که برازنده آن‌ها است برخورد کنیم. سخن گفتن از کرامت و احترام را مردم از ما نمی‌پذیرند.

وی اذعان داشت: در مورد فضای مجازی کسب و کار عده‌ای را با مشکل مواجه کرده است به آن‌جا رسیدیم، برای آن‌هایی که نانشان را بریدیم چه کردیم. باید این طرف را می‌دیدیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت باید به خانه سینما و تئاتر نظارت کند. این واقعیت است که چرا هنرمندان و کارگردانان ما ممنوع الخروج بشوند؟ نگاه امنیتی و اینکه فرهنگ را دولتی کردیم منجر به این شده که جوانان با رفتار ما مشکل دارند.

پزشکیان عنوان کرد: هر که بخواهد بگوید فلان کار را بکنیم باید پیشرانه باشد. قبلش باید خودش را در رفتار اصلاح کند نه در گفتار و دستورالعمل. وقتی می‌گوئیم آدم‌های شایسته درست کردیم آنها را به جامعه نشان دهیم. الگو داشته باشیم مردم خودشان سمت ما می آیند.

وی ادامه داد: همان دولتی که این‌ها به آن گیر می‌دهند، به دنبال برجامش می‌روند، نمی‌توانند حلش کنند.

این خبر تکمیل می‌شود..

نظر شما