شناسهٔ خبر: 67295445 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری مازندران:

احیای حقوق عامه مهم‌ترین وظیفه دستگاه قضایی است

رئیس کل دادگستری مازندران: رئیس کل دادگستری مازندران گفت: هر جا که حقوق عامه نادیده گرفته شود قوه قضاییه ورود می‌کند تا حق مردم تضییع نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، عباس پوریانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه ساری با تبریک هفته قوه قضاییه و دهه امامت و ولایت، گفت: یکی از اهداف مد نظر در دادگستری مازندران، دیدار چهره به چهره و استماع سخنان مردم است و در این راستا با حضور میدانی در همه حوزه‌های قضایی استان، ضمن برگزاری جلسات ملاقات مردمی، درخواست‌های مراجعان با دقت مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: قوه قضاییه برای اینکه نسبت به مجموعه‌های خود مدیریت خوبی داشته باشد ناگزیر به برنامه‌های مدون است.

رئیس کل دادگستری مازندران، سند تحول قضایی را از برنامه‌های مهم قوه قضاییه دانست و گفت: این سند برگرفته از فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری است‌.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری این سند تحول باید نقاط مثبت قوت گرفته و نقاط ضعف از بین برود.

پوریانی یادآور شد: قوه قضاییه در اجرای فرامین مقام معظم رهبری سند تحول قضایی را با استفاده از نقطه‌نظرات همکاران قضایی و نخبگان این حوزه و اساتید حوره و دانشگاه در عرصه‌های مختلف با رویکرد عزت‌مندانه و استقلال و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و هوشمندسازی و فناوری نوین در راستای جلب رضایت و حل مشکلات جامعه برنامه‌ریزی خوبی را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: از سویی هم  اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظایف و تکالیف دستگاه قضایی را مشخص کرد؛ قوه قضاییه به‌منظور پشتیبانی از فردی و اجتماعی وظایفی چون عدالت را در جامعه جاری کند.

پوریانی، پیشگیری از وقوع جرم را از دیگر وظایف قوه قضاییه دانست و افزود: برای اجرای این موضوع در استان مازندران باید از ظرفیت‌های مردمی بهره برد.

وی گفت: مازندران با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود جنگل‌های طبیعی و خدادادی، دریا و اراضی طبیعی و همچنین جرائمی نظیر تغییر کاربری؛ باید همه مسئولان و مردم برای جلوگیری از جرم کمک کنند.

پوریانی به موضوع تغییر کاربری در استان اشاره کرد و افزود: قانون‌گذار با توجه به اهمیت موضوع تکلیف را برای جهاد کشاورزی مشخص کرد، اگر کسی مالک زمین کشاورزی است اگر بخواهد ساخت و سازی را در زمین خود انجام دهد باید مجوز لازم را اخذ کند.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: بر اساس قانون اگر کسی غیرقانونی مبادرت به ساخت و ساز کرد جهاد کشاورزی موظف به جلوگیری از ساخت و ساز است.

پوریانی افزود: متولیان باید قبل از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کنند پس از ساخت، اعلام جرم کردن اجحاف در حق سازنده و یا مالک زمین است.

وی، احیای حقوق عامه را از دیگر وظایف مهم قوه قضاییه دانست و افزود: قوه قضاییه بر دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف نظارت کامل دارد.

پوریانی ادامه داد: هر جا که حقوق عامه نادیده گرفته شود قوه قضاییه ورود می‌کند تا حق مردم تضییع نشود.

وی با بیان اینکه مبارزه با مجرمین و فساد از دیگر وظایف قوه قضاییه است، گفت: مبارزه با فساد جزء وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است، دادگستری استان در بحث مبارزه با فساد در بخش‌های گوناگون بدون هیچ‌گونه اغماض برخورد جدی می‌کند.

وی ادامه داد: رصد کردن پرونده‌ها تا صدور حکم نهایی از برنامه‌های مهم دادگستری مازندران است.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: همچنین در رفع موانع تولید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی در کنار سرمایه‌گذاران هستیم.

وی افزود: کالاهایی که از سال ۸۰ در انبارهای تملیکی ، گمرگ مانده، مستند سازی شد.

پوریانی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با مخلان نظم و امنیت جامعه برخورد قانونی و‌قاطع می‌کند، افزود: با مخلان نظم و امنیت تعارف نداریم.

وی ادامه داد: همکاری با دستگاه‌های مختلف، اصلاحیه قانون شورای حل اختلاف در دادگاه صلح، ایجاد نهاد داوری در قراردادها از دیگر برنامه‌های دستگاه قضایی است.

پوریانی گفت: مسئولی که ترک‌فعل کند در حد قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

رئیس کل دادگستری مازندران افزود: ما بنا داریم با جرات‌دادن به مدیران، به آن‌ها این فرصت را بدهیم تا به وظایف خود خوب عمل کنند و در کنار مردم باشند.

وی افزود: در سطح استان مشکلی وجود ندارد که قابل حل نباشد؛ مشکلات استان را می‌توان با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها مرتفع کرد.

پوریانی به اهمیت و نقش مهم پزشکی قانونی اشاره و اعلام کرد: ۱۱۷ هزار مورد سال گذشته از پزشکی قانونی استعلام شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما