شناسهٔ خبر: 67295427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رئیس جمهور از مجموعه «تینال محیط زیست» در قشم رونمایی کرد

قشم - ایرنا - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز جمعه از مجموعه «تینال محیط زیست» و کتاب «میراث ماندگار جزیره قشم» در موزه ژئوپارک جهانی این جزیره رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست تخصصی اثر تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست بر روی خانواده به ویژه زنان امروز جمعه یکم تیر ۱۴۰۳ با حضور انسیه خزعلی و شماری از زنان فعال محیط زیست، کارشناسان این حوزه و بانوان جامعه محلی جزیره قشم در موزه ژئوپارک سرزمین آب و آفتاب برگزار شد.

معاون رئیس جمهور از مجموعه «تینال محیط زیست» در قشم رونمایی کرد

مجموعه تینال محیط زیست که امروز رونمایی شد شامل شناخت نامه، دانستنی ها و اطلاعات، ضوابط و مقررات و آگاهی های محیط زیست جزیره جهانی قشم در مباحث مختلف محیط زیستی به زبان ساده است.

مطالب این مجموعه با همکاری ژیما معصومی کارشناس ژئوپارک جهانی قشم و مجموعه کاوا هنر خلاق ماموت تدوین و گردآوری شده و با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم به چاپ رسیده است.

این مجموعه ابزار مناسبی برای ایجاد ارتباط میان مردم، دولت و جامعه علمی برای تحقق اهداف محیط زیستی و رسیدن به توسعه پایدار تلقی می شود.

جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین جزیره خلیج فارس است و جزایر به عنوان پایگاهی غیر قابل جایگزین برای حفاظت و توسعه منابع اقیانوسی و حفظ محیط زیست دریایی و تنوع زیستی عمل می کنند.

موقعیت ویژه جغرافیایی این جزیره و تاریخچه آن باعث شکل گیری تنوع زیستی منحصر به فرد در این جزیره و سواحل آن شده است.

جامعه محلی از دیرباز در خط مقدم حافظت از محیط زیست این جزیره بوده اند و دانش بومی، تجربه و شیوه های پایداری را برای حفاظت از این منطقه بکار برده اند که الهام بخش راهی به جلو برای همگان است.

امروزه به دلیل جاذبه های گردشگری جزیره قشم، ورود گردشگران به آن افزایش یافته است و با توجه به اینکه گردشگری می تواند فشار زیادی بر کاربری محلی وارد کند و منجر به فرسایش خاک، افزایش آلودگی، از بین رفتن زیستگاه طبیعی و فشار بیشتر بر گونه های در معرض خطر شود، مجموعه تینال برای شناخت محیط طبیعی قشم، آموزش ارزش و اهمیت محیط زیست و ضوابط حفظ محیط زیست برای دستیابی به اهداف حفاظت محلی و در عین حال حفظ اقتصاد و معیشت منطقه گردآوری و تدوین شده است.

کتاب «میراث ماندگار جزیره قشم» که امروز از معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم رونمایی شد اثر هنرمند جوان این جزیره امین ابراهیمی درکوئی یکی از عکاسان و نویسندگان جوان قشم است که میراث ناملموس جزیره را در قاب دوربین خود به تصویر درآورده و همراه توضیحاتی از این آثار به مخاطب ارایه کرده است.

این کتاب ۱۴۴ صفحه ای به ۲ زبان فارسی و انگلیسی و با همکاری و حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و از سوی انتشارات پر سرخ چاپ و منتشر شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما