شناسهٔ خبر: 67293191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کره جنوبی سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت خارجه کره جنوبی از احضار سفیر روسیه برای اعتراض به امضای توافق میان مسکو و پیونگ‌یانگ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سفیر روسیه را برای اعتراض به امضای توافق میان روسیه و کره شمالی در پیونگ‌یانگ در هفته جاری احضار کرده است.

«کیم هونگ کیون»، معاون اول وزارت خارجه کره جنوبی موضع سئول در خصوص این توافق و همکاری‌های نظامی میان مسکو و پیونگ‌یانگ را به «گئورگی زینوویف»، سفیر ارشد روسیه در سئول ابلاغ کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی کیم به دیپلمات ارشد روسیه گفت که حمایت نظامی مسکو از پیونگ‌یانگ به امنیت کره جنوبی آسیب می‌زند و ناگزیر بر روابط میان سئول و مسکو «اثرات منفی» خواهد داشت.

وی علاوه بر این از روسیه خواست «مسئولانه رفتار کند.»

بعد از ظهر روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی توافقنامه جدید مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی را امضا کردند. پوتین این توافقنامه را «سندی بنیادی» نامید که اساس روابط دو کشور در بلندمدت را تشکیل خواهد داد.

در این توافقنامه  تاکید  شده است که در صورت تجاوز خارجی، دو کشور با هماهنگ کردن مواضع و اطمینان از همکاری دوجانبه نسبت به از بین بردن این تهدید اقدام خواهند کرد. در این توافقنامه همچنین تاکید شده است: «اگر یکی از طرفین مورد حمله نظامی کشور یا  گروهی از کشورها قرار گیرد و خود را در وضعیت جنگی ببیند، طرف دیگر فوراً با تمام امکاناتی که در اختیار دارد و مطابق با قوانین داخلی فدراسیون روسیه و کره شمالی و منشور سازمان ملل متحد، کمک‌های نظامی و غیره را به طرف دیگر ارائه داده و به دفاع از شریک راهبردی خود خواهد شتافت.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما