شناسهٔ خبر: 67293229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار پوتین به کره جنوبی درباره ارسال سلاح به اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به عامل بازدارندگی توافقنامه مشارکت راهبردی بین مسکو و پیونگ یانگ بر اوضاع شبه جزیره کره، در واکنش به امکان تصمیم سئول برای ارسال سلاح به کی‌یف گفت: چنین تصمیمی یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود و امیدوارم این اتفاق نیفتد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: خبرگزاری یونهاپ روز پنج‌شنبه گزارش داد که جمهوری کره جنوبی قصد دارد پس از انعقاد توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع روسیه با کره شمالی، امکان ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین را مورد بازنگری قرار دهد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»،  چانگ هو جین، مدیر اداره امنیت ملی در دولت رئیس جمهور کره در این باره به این خبرگزاری گفت: ما قصد داریم در موضوع ارائه کمک تسلیحاتی به اوکراین تجدید نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سئول از جزئیات رایزنی‌ها بین روسیه و کره شمالی در پیونگ یانگ اطلاع دقیق ندارد و مواضع خود را تنها پس از بررسی دقیق متن توافقنامه فوق استوار خواهد کرد، در عین حال افزود: سئول نگرانی جدی خود را ابراز کرده و امضای چنین سندی بین مسکو و پیونگ یانگ را محکوم می‌کند که حاوی مفادی در خصوص امکان ارائه کمک‌های فوری نظامی متقابل و سایر کمک‌ها در صورت حمله به یکی از دو طرف است.

این مقام مسئول ادامه داد: کره جنوبی معتقد است که انعقاد این توافقنامه اساسا به معنای تشکیل یک اتحاد نظامی بین پیونگ یانگ و مسکو است. مقامات سئول معتقدند که هرگونه همکاری به کره شمالی کمک می‌کند تا قدرت نظامی خود را تقویت کند و این کار نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ است.

کره جنوبی تحریم‌های صادراتی علیه روسیه را افزایش خواهد داد

مدیر اداره امنیت ملی دولت کره جنوبی همچنین اعلام کرد که مقامات سئول در رابطه با انعقاد توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع مسکو با پیونگ یانگ، قصد دارند محدودیت‌های صادراتی علیه روسیه را تا ۲۴۳ مورد افزایش دهند.

چانگ هو جین افزود: ما ۲۴۳ قلم کالای دیگر را به محدودیت‌های صادراتی علیه روسیه اضافه می‌کنیم که از قبل و پس از شروع درگیری نظامی در اوکراین اعمال شده و بدین ترتیب فهرست تحریم‌ها به ۱۴۰۲ مورد کالا خواهد رسید.

روسیه به ارسال سلاح کره جنوبی به اوکراین پاسخ مناسب خواهد داد

در رابطه با اظهارات شنیده شده در سئول، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شب گذشته در پایان سفر خود به کره شمالی و ویتنام در یک کنفرانس مطبوعاتی در هانوی، تاکید کرد که ارسال تسلیحات مرگبار از طرف کره جنوبی به اوکراین یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

پوتین در پاسخ به سوالی در این خصوص در نشست خبری خود با خبرنگاران در هانوی، گفت: «در مورد ارسال سلاح‌های مرگبار از سوی سئول به منطقه درگیری در اوکراین، باید بگویم که این اقدام یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود. امیدوارم این اتفاق نیفتد. ولی اگر چنین شود، مسکو تصمیمات لازم و مناسبی در این باره اتخاذ خواهد کرد.»

او در خصوص تاثیر امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی در بحران شبه جزیره کره، ابراز امیدواری کرد که توافق صورت گرفته بین مسکو و پیونگ یانگ به یک عامل بازدارنده در این زمینه تبدیل شود.

پوتین همچنین تاکید کرد که کره جنوبی نباید نگرانی در این زمینه داشته باشد، زیرا کمک به کره شمالی، طبق توافق امضا شده، تنها در صورت تجاوز به این کشور ارائه خواهد شد. او افزود: تا آنجا که من می‌دانم، جمهوری کره برای تجاوز به کره شمالی برنامه ریزی نکرده و این بدان معناست که نیازی به ترس از همکاری ما با پیونگ یانگ در این زمینه وجود ندارد.

انعقاد توافق مشارکت راهبردی با کره شمالی چیز جدیدی نیست

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: من می‌خواهم به این واقعیت اشاره کنم که این توافق چیز جدیدی نیست. ما این توافقنامه را منعقد کردیم به دلیل اینکه توافقات قدیمی نیاز به اصلاحاتی با توجه به تغییر اوضاع داشت. البته در توافق قبلی ما در سال ۱۹۶۲ هم همین مسائل آمده و همه چیز یکسان بود. وی یادآور شد، در شرایط کنونی جهان شاید این توافق به ویژه حاد به نظر می‌رسد، اما تقریباً هیچ تغییری با توافق قبلی ندارد.

پوتین همچنین اشاره کرد که کره شمالی توافقات مشابهی با سایر کشور‌ها نیز دارد و این موضوع جدیدی نیست که موجب نگرانی شود.

نظر شما