شناسهٔ خبر: 67297802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

هشدار پوتین به کره جنوبی/ مسلح کردن اوکراین اشتباه بزرگی است

اقتصادنیوز: ولادیمیر پوتین به کره جنوبی هشدار داده است که اگر اوکراین را در جنگ علیه روسیه مسلح کند، مرتکب «اشتباه بزرگی» خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اظهارات وی پس از آن بیان شد که سئول در واکنش به پیمان جدید روسیه و کره شمالی برای کمک به یکدیگر در صورت «تجاوز» به هر یک از کشورها، گفت که چنین احتمالی را بررسی می‌کند.

آقای پوتین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، اگر سئول تصمیم بگیرد به کیف تسلیحات بفرستد، مسکو تصمیماتی خواهد گرفت که بعید است رهبری کنونی کره جنوبی را خوشحال کند.

به نوشته بی‌بی‌سی، رهبر روسیه مدت کوتاهی پس از یک سفر مجلل به پیونگ یانگ که در آن توافقنامه دفاعی متقابل با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی امضا کرد، در ویتنام این اظهارات را مطرح کرد.

پوتین همچنین هشدار داد که اگر آمریکا و متحدانش به تامین تسلیحات به اوکراین ادامه دهند، مسکو مایل است پیونگ یانگ را تسلیح کند.

آقای پوتین گفت: «کسانی که این تسلیحات را تامین می‌کنند معتقدند که با ما در جنگ نیستند. من به ویژه در پیونگ یانگ گفتم که پس از آن ما حق عرضه سلاح به سایر مناطق جهان را برای خود محفوظ می‌داریم.»

سئول پیشتر توافق روسیه و کره شمالی را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود محکوم کرده بود و چانگ هوجین، مشاور امنیت ملی نیز گفته بود که کشورش قصد دارد «در موضوع حمایت تسلیحاتی از اوکراین تجدید نظر کند».

پس از اظهارات آقای پوتین، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که «گزینه‌های مختلفی» را برای ارسال تسلیحات به اوکراین بررسی خواهد کرد و موضع این کشور «به نحوه عملکرد روسیه در این موضوع بستگی دارد».

سئول همچنین گئورگی زینوویف، سفیر روسیه را برای اعتراض به این پیمان احضار کرد و از مسکو خواست که فوراً همکاری نظامی با پیونگ یانگ را متوقف کند.

در حالی که کره جنوبی کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات نظامی به اوکراین داده است، تاکنون از ارائه تسلیحات مرگبار خودداری کرده است زیرا این کشور یک سیاست رسمی عدم تسلیح کشورهای در حال جنگ دارد.

برخی در اوکراین امیدوارند که تعمیق همکاری نظامی بین مسکو و پیونگ یانگ باعث شود سئول در رویکرد خود تجدید نظر کند. تحلیلگران پیشتر گفته بودند که کیف از سفر پوتین به پیونگ یانگ برای افزایش فشار استفاده خواهد کرد.

در این دیدار، کیم همچنین متعهد به «حمایت کامل» از حمله روسیه به اوکراین شده بود. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه قبلاً موشک‌های کره شمالی را در اوکراین استفاده کرده است.

اوایل روز جمعه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، توافق روسیه و کره شمالی را ارزیابی کرد و گفت که این توافق باید «برای هر کشوری که به حفظ صلح و ثبات در منطقه اهمیت می‌دهد» نگران کننده باشد.

وی افزود که این توافق «غافلگیر کننده نیست» و گفت که ایالات متحده ماه‌ها در مورد «روابط دفاعی رو به رشد» دو کشور هشدار داده است.

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن گفت که توکیو «به شدت از این نگران است که رئیس جمهور پوتین امکان همکاری در فناوری نظامی با کره شمالی را رد نکرده است» و افزود که این توافق «غیرقابل قبول» است.

تحلیلگران گفته‌اند که این معاهده می‌تواند پیامدهای مهمی برای جهان و همچنین منطقه داشته باشد. علاوه بر احتمال تسلیح علنی روسیه توسط کره شمالی، ممکن است روسیه در هر درگیری جدیدی در شبه جزیره کره مداخله کند.

دو کره هنوز از نظر فنی در جنگ هستند و از مرزهای خود به شدت محافظت می‌کنند، جایی که تنش‌ها در هفته‌های اخیر بدتر شده است.

مقامات سئول روز جمعه گفتند، در یک حادثه در روز پنجشنبه، نیروهای کره شمالی برای مدت کوتاهی از مرز عبور کردند و پس از شلیک گلوله هشدار از سوی نیروهای جنوب عقب نشینی کردند.

این سومین حادثه مشابه در کمتر از سه هفته است. رئیس ستاد مشترک کره جنوبی گفته بود که دو مورد قبلی - در 9 ژوئن و 18 ژوئن - غیرعمدی به نظر می‌رسیدند.

نظر شما