شناسهٔ خبر: 67292416 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

صدای آژیر بنفش در یزد به صدا در آمد/ هوای ۲۰ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای ۵ شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _‌جمعه یکم تیر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) ثبت نشده است، اما سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهر یزد با شاخص ۳۰۰، در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر شیراز با شاخص ۱۶۵ ناسالم برای عموم (قرمز)، اهواز با شاخص ۱۴۹، اصفهان با شاخص ۱۲۸ و زاهدان با شاخص ۱۱۶، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

قابل توجه است که امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۷۲، تهران با شاخص ۸۰، بیرجند با شاخص ۶۹، مشهد با شاخص ۷۲، زنجان با شاخص ۷۱، سمنان با شاخص ۶۶، قزوین با شاخص ۶۷، قم با شاخص ۶۳، کرمان با شاخص ۶۶، رشت با شاخص ۷۱، اراک با شاخص ۹۹ و همدان با شاخص ۵۸، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۴۶، ارومیه با شاخص ۴۱، اردبیل با شاخص ۴۳، بوشهر با شاخص ۴۳، بجنورد با شاخص ۴۲، سنندج با شاخص ۳۲، کرمانشاه با شاخص ۴۹ و یاسوج با شاخص ۳۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد. شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شهرکرد، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (قرمز) سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما