شناسهٔ خبر: 67507445 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۹۵ درصد سوختگی‌ها با آموزش قابل پیشگیری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۹۵ درصد سوختگی ها با آموزش قابل پیشگیری است، گفت: با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کنیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۹۵ درصد سوختگی ها با آموزش قابل پیشگیری است، گفت: با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین افتتاح دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران در تالار مرکزی شهر رشت با بیان اینکه توسعه نظام آموزشی در علوم پزشکی و ارتقای آن در استان یکی از اهدافی است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان آن را دنبال میکند، اظهار کرد: کنگره ملی سوختگی فرصت مغتنمی را در استان فراهم کرده تا اساتید و دانشمندان باتجربه و متخصصان جوان سوختگی کشور دور هم جمع شوند و مطالب علمی نوین و موضوعات قابل بحث در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می شوند، افزود: در گیلان طی سال گذشته، بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت سرپایی و حدود ۶ هزار نفر در اثر سوختگی به اورژانس مراجعه کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان یانکه طی سال گذشته بیش از ۸۰۰ بیمار در مرکز آموزشی درمانی ولایت بستری شدند، گفت: متاسفانه ۹۱ تن از هم وطنان ما در اثر انواع سوختگی‌هایی که برای آن‌ها حادث شده، جان خود را از دست دادند.

دکتر آشوبی با بیان اینکه سوختگی یک بیماری شایع است و افراد مختلف را درگیر می کند، خاطرنشان کرد: توده مردم درگیر سوختگی هستند لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم چرا که ۹۵ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری بوده و با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کنیم.


وی با اذعان به اینکه مشکلات زیرساختی در بخش های گرمایی، از جمله عوامل ایجاد سوختگی در کشور و حتی در گیلان است، تصریح کرد: با اصلاح الگوهای مصرف و بهره گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن ها و موارد این‌چنینی می‌توان از سوختگی پیشگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سوختگی می تواند تا سال ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، خاطرنشان کرد: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

دکتر آشوبی با بیان اینکه نظام سلامت به عنوان متولی تامین و ارتقای سطح سلامت جامعه در کاهش بروز سوانح سوختگی نیز تکلیف دارد، افزود: به کارگرفتن شیوه‌ها و سبک‌های نوین برای کاهش بروز بلایای سوختگی و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی موثر بر سلامت از جمله تکالیف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با اشاره به آمارهای سوختگی در استان گیلان، پفت: گروه های سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر سوختگی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سوختگی با آتش شایع ترین نوع سوختگی است، خاطرنشان کرد: سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر و برخی از مردم در معرض سوختگی های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی قرار دارند و یا عموما مردان بیشتر درگیر سوختگی هستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما