شناسهٔ خبر: 67496218 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس علوم پزشکی گیلان:

۹۵ درصد سوختگی‌ها با آموزش قابل پیشگیری است

طاهره رفعتی

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۹۵ درصد سوختگی‌ها با آموزش قابل پیشگیری است، گفت: با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۱۳ تیرماه در آیین افتتاح دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه توسعه نظام آموزشی در علوم پزشکی و ارتقاء آن در استان گیلان یکی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی استان است، اظهار کرد: کنگره ملی سوختگی فرصت مغتنمی را در استان فراهم کرده تا اساتید و دانشمندان با تجربه و متخصصان جوان سوختگی کشور دور هم جمع شوند و مطالب علمی نوین و موضوعات قابل بحث در این زمینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند، افزود: در گیلان طی سال گذشته حدود ۶۰۰۰ نفر در اثر سوختگی به اورژانس مراجعه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ بیمار در مرکز آموزشی - درمانی ولایت رشت بستری شدند، گفت: متاسفانه ۹۱ تن از هموطنان ما در اثر انواع سوختگی‌هایی که برای آنها حادث شده، جان خود را از دست دادند.

آشوبی با بیان اینکه سوختگی یک بیماری شایع است و افراد مختلف را درگیر می کند، متذکر شد: توده مردم درگیر سوختگی هستند لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم؛ چرا که ۹۵ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری بوده و با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کرد.

وی مشکلات زیرساختی در بخش های گرمایی را از جمله عوامل ایجاد سوختگی در کشور و حتی گیلان دانست و تصریح کرد: با اصلاح الگوهای مصرف و بهره‌گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن‌ها و موارد این چنینی می‌توان از سوختگی پیشگیری کرد.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سوختگی می تواند تا سال ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، ادامه داد: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

آشوبی با بیان اینکه نظام سلامت به عنوان متولی تامین و ارتقای سطح سلامت جامعه در کاهش بروز سوانح سوختگی تکلیف دارد، افزود: به کار گرفتن شیوه‌ها و سبک‌های نوین برای کاهش بروز بلایای سوختگی و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی موثر بر سلامت از جمله تکالیف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با اشاره به آمارهای سوختگی در استان گیلان، عنوان کرد: گروه‌های سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر سوختگی هستند.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سوختگی با آتش شایع‌ترین نوع سوختگی است، اضافه کرد: سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر بوده و برخی از مردم در معرض سوختگی های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی قرار دارند، اما عموما مردان بیشتر درگیر سوختگی هستند.

انتهای پیام

نظر شما