شناسهٔ خبر: 67288697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاد حقوق دانشگاه شیراز:

اولین اولویت پزشکیان مبارزه با فساد است

استاد حقوق دانشگاه شیراز: استاد حقوق دانشگاه شیراز گفت: اولین اولویت آقای پزشکیان مبارزه با فساد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سیدمجتبی واعظی استاد حقوق دانشگاه شیراز در جمع برخی از دانشجویان و جوانان در همایش «چرا مشارکت؟ چرا پزشکیان؟» گفت: نمی‌شود کنار بایستیم و بگوییم هر وقت شرایط جامعه درست شد، من هم می‌آیم. ما باید جامعه را بسازیم و اثر سازندگی خودمان را نادیده نگیریم.

این حقوقدان با مقایسه جامعه ایرانیان با دیگر کشورهای مسلمان ابراز کرد: جامعه ایرانیان پس از انقلاب در بسیاری از موارد با دیگر کشورهای مسلمان بسیار جلوتر هستند و تحلیل‌های کف خیابان و سواد سیاسی مردم ایران در سطح شایسته‌ای قرار دارد. بنابراین همواره تصمیمات مردم ایران متفاوت از همه جوامع اسلامی است.

این استاد دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ادامه داد: تأیید آقای پزشکیان جامعه ما را غافلگیر کرد و در حال حاضر پزشکیان بزرگترین ظرفیت اصلاح طلبان است که هم از حمایت بخش زیادی از روشنفکران برخوردار است و هم نظام حاضر است با ایشان کار کند. 

وی با تأکید بر لزوم مشارکت عمومی در انتخابات پیش‌رو در جهت فرار از شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور ابراز کرد:  باید این ظرفیت آقای پزشکیان را حتی اگر از نظر ما حداقل باشد، حفظ کرد.

وی مهمترین ظرفیت جامعه را صندوق رای دانست و گفت: به جای تلاش برای اصلاح امور و حفظ اثر سازندگی اجتماعی، الان داریم بر سر مهمترین ظرفیت جامعه یعنی رای و صندوق رای چانه می‌زنیم.

 واعظی به عملکرد بی اثر مخالفان خارج نشین اشاره کرد و گفت: ظرفیت مخالفان خارج نشین را هم دیدیم، آنها حتی درد مردم را هم نمی‌شناسند و آگاهی از سطح عمومی جامعه ندارند بنابراین نمی‌توانند اثرگذاری کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی مبارزه با فساد سیستماتیک در کشور گفت: اگر آزادی بیان و پژوهش در کشور تأمین شود و رسانه ملی، واقعا ملی شود و تحزب شکل واقعی به خود بگیرد، فساد از بین خواهد گرفت. 

 واعظی تصریح کرد: اولین اولویت آقای پزشکیان مبارزه با فساد هست که نیاز به تأمین زیرساخت های سیاسی و تأمین آزادی مصرح در قانون اساسی دارد.

استاد حقوق دانشگاه شیراز با اشاره به تأثیر برجام در دولت روحانی گفت: ترامپ عامل اصلی بر هم زدن برجام بود در حالیکه برجام گشایش‌های فراوانی را ایجاد کرده بود و به عنوان یک حقوق‌دان از من دعوت شد تا دفترچه‌ای از قوانین و مقرارت مالی و گمرکی برای شرکت‌های اروپایی تنظیم کنیم اما مخالفت ترامپ، برجام را متوقف کرد.

وی به انتقادهای در مورد عملکرد دولت روحانی پاسخ داد و گفت: ما باید پای مطالبات خودمان بایستیم، حمایت عمومی در کنار مطالبه گری عمومی از رییس جمهوری می‌تواند مانع اتفاقات دولت دوم روحانی شود.

واعظی افزود: پزشکیان کلید ورود به شرایطی است که شرایط را اطرافیانش مثل ظرفیت جواد آذری جهرمی و محمد فاضلی می سازند. از وجود این افراد می‌توان پیش بینی کرد عملکرد دولت پزشکیان چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به انتقادی در خصوص عملکرد شورای نگهبان گفت: اینکه بگوییم تأیید پزشکیان برای افزایش مشارکت است و نباید به کاندیدای مورد تأیید شورای نگهبان رای داد، مطلق گرایی است.

استاد حقوق دانشگاه شیراز تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مطلق گرایی کنیم، در حال حاضر شورای نگهبان نشان داد که می خواهد اهل تعامل باشد، بنابراین ما هم نباید با نقد حقوقی و نقد اخلاقی برخورد کنیم؛ بلکه باید انعطاف پذیری کنیم و مطلق گرایی نکنیم و برای فرار از شرایط موجود از این فرصت استفاده کنیم و برای پیروزی پزشکیان تلاش کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما