شناسهٔ خبر: 67288577 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رونمایی از برنامه آمریکا برای عراق

روزنامه آرمان

یاکوبسن، سفیر پیشنهادی امریکا در بغداد، در کمیته روابط خارجی سنا در اظهاراتی گفت: من مفتخرم که امروز به عنوان نامزد رئیس جمهور بایدن به عنوان سفیر بعدی ایالات متحده در جمهوری عراق در مقابل شما حاضر شوم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

یاکوبسن، سفیر پیشنهادی امریکا در بغداد، در کمیته روابط خارجی سنا در اظهاراتی گفت: من مفتخرم که امروز به عنوان نامزد رئیس جمهور بایدن به عنوان سفیر بعدی ایالات متحده در جمهوری عراق در مقابل شما حاضر شوم. مایلم از اعتماد رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تشکر کنم. در صورت تایید، من از نزدیک با اعضای این کمیته برای پیشبرد منافع ایالات متحده در عراق همکاری خواهم کرد.

در طول بیش از ۳۰ سال کار در وزارت امور خارجه، من این افتخار را داشتم که به عنوان سفیر ایالات متحده در ترکمنستان، تاجیکستان، و کوزوو و همچنین کاردار سفارت ایالات متحده در اتیوپی، جایی که من و تیم هایم با موفقیت کار کردیم، خدمت کردم. منافع و اهداف مشترک ایالات متحده را ارتقا دهید. در صورت تایید به عنوان سفیر در عراق، بالاترین اولویت من حفاظت از شهروندان آمریکایی و پیشبرد مشارکت دوجانبه ما برای حمایت از منافع استراتژیک ما خواهد بود.

در صورت تایید، من از منافع امنیتی ایالات متحده با پیشبرد ثبات، امنیت و حاکمیت عراق که برای منطقه حیاتی هستند، محافظت خواهم کرد. داعش همچنان یک تهدید در عراق است. ارتش ما از نیرو‌های امنیتی عراق و پیشمرگه‌ها در اقلیم کردستان عراق پشتیبانی حیاتی در مشاوره، کمک و نقش آفرینی می‌کند. ده سال پس از بازگشت نیرو‌های ما به عراق به دعوت دولت برای مبارزه با داعش – و پنج سال پس از شکست ارضی داعش – زمان آن فرا رسیده است که ارتش ما به یک نقش جدید تبدیل شود. در صورت تایید، اطمینان خواهم داد که هرگونه انتقال از عملیات تصمیم ذاتی به ترتیبات امنیتی دوجانبه در جهت شکست داعش و امنیت عراق خواهد بود.

برای عراق مهم است که روابط خود را با بسیاری از همسایگان خود تقویت کند و نخست وزیر سودانی گام‌های مثبتی در این راستا برداشته است. با این حال، ایران یک بازیگر بدخواه و یک نفوذ بی ثبات کننده در منطقه است که تهدیدی برای از بین بردن همه دستاورد‌های عراق است. ما می‌دانیم که تهدید اصلی برای ثبات و حاکمیت عراق، شبه نظامیان همسو با ایران هستند. این گروه‌ها دریافت می‌کنند

تسلیحات، آموزش و سایر حمایت‌های ایران و استفاده از تسلیحات و پول نقد آن‌ها برای ارتقای نفوذ ایران بر عراق. در صورت تایید، از طیف وسیعی از ابزار‌های سیاست ایالات متحده برای مقابله با این گروه‌های بدخیم و مهار نفوذ ایران استفاده خواهم کرد.

من استقلال انرژی عراق را ترویج خواهم کرد تا ایران نتواند از انرژی به عنوان سلاحی علیه عراق استفاده کند. من از کار مهم وزارت خزانه داری برای نوسازی بخش مالی عراق و اتصال آن به سیستم مالی بین المللی، که توانایی ایران برای استفاده از بانک‌های عراقی را از بین می‌برد، حمایت خواهم کرد.

تقویت رشد اقتصادی عراق بخش مهمی از روابط دوجانبه ۳۶۰ درجه‌ای آمریکا و عراق است. هدف دولت عراق ارائه خدمات اساسی به مردم و گسترش فرصت‌های سرمایه گذاری است. در صورت تایید، من سرمایه گذاری ایالات متحده را ترویج خواهم کرد و با دولت عراق برای اجرای اصلاحات برای بهبود فضای سرمایه گذاری برای بخش خصوصی، از جمله با کاهش فساد و افزایش شفافیت، همکاری خواهم کرد. من روابط تجاری بین عراق و شرکت‌های آمریکایی را تقویت خواهم کرد و فرصت‌های جدیدی را ایجاد خواهم کرد.

تقویت دموکراسی و حکومت داری خوب عراق یکی دیگر از اولویت‌های ایالات متحده است. عراق باید حمایت خود از حقوق و آزادی‌های شهروندان خود، از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی خود را بهبود بخشد. از سال ۲۰۱۸، ایالات متحده بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به این اقلیت‌ها کمک کرده است. در صورت تایید، اولویت بندی می‌کنم

سیاست‌ها و برنامه‌های ایالات متحده برای تقویت حکومت دموکراتیک عراق و ایجاد راه‌حل‌های بادوام برای آوارگان و جمعیت‌های اقلیت عراق، از جمله مسیحیان و ایزدی‌ها و کسانی که در الهول در سوریه هستند.

مشارکت ما با اقلیم کردستان عراق سنگ بنای روابط گسترده‌تر ما با عراق است. تثبیت روابط بغداد و اربیل برای همه عراقی‌ها سود خواهد داشت. در صورت تایید، من مشتاقانه منتظر تقویت مشارکت خود با اقلیم کردستان عراق در چارچوب روابط کلی ما با عراق فدرال هستم.

ماموریت عراق یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین پلتفرم‌های دیپلماتیک ما است و رهبری آن مهم است. برای من، این به معنای خدمت به عنوان یک مباشر مؤثر در جذب اعتماد مالیات دهندگان است. این به معنای ایجاد فضای همکاری باز، از جمله با همکاران است؛ و این به معنای ایجاد فرهنگ احترام به ماست.

نظر شما