شناسهٔ خبر: 67357513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بورل: جنگ اسرائیل با حزب الله منطقه را وارد بحران می‌کند

ایرنا

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به افزایش تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی هشدار داد که درگیری میان رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان می‌تواند کل منطقه را وارد یک بحران جدی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جوسپ بورل روز دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در شهر لوکزامبورگ گفت: گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه مایه نگرانی است و ما از تلاش‌های فعال آمریکا و فرانسه برای جلوگیری از تقابل میان اسرائیل و حزب‌الله استقبال می‌کنیم.

وی افزود: لبنان می‌تواند روی حمایت اتحادیه اروپا حساب کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه عنوان کرد: سه هفته پس از پیشنهاد جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) در این زمینه و با وجود حمایت جامعه جهانی، هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ایم. نشست خبری روز گذشته بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) نشان داد که دو طرف اراده‌ای برای اجرای این طرح ندارند.

وی ادامه داد: اگر در گذشته چنین تمایلی (برای اجرای طرح بایدن) وجود نداشت، اکنون پر واضح است که آتش‌بس قرار نیست برقرار شود. این درحالی است که اوضاع انسانی در غزه فاجعه‌بار است ... و هیچ پیشرفتی در زمینه انتقال کمک‌های بشردوستانه صورت نگرفته است.

بورل گفت: کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه پشت مرز غزه صف ‌کشیده‌اند، در داخل قحطی رو به افزایش است، بیش از هشت هزار کودک زیر سن پنج سال با خطر سوء تغذیه روبه‌رو هستند و هیچ‌راهی برای ادامه ارسال غذای بیشتر به داخل غزه وجود ندارد. این وضعیت برای تمام کشورهای عضو مایه نگرانی است و قطعا ما باید به فشارها برای ورود کمک‌های انسانی به غزه ادامه دهیم؛ اما این اتفاق بدون برقراری آتش‌بس رخ نخواهد داد.

وی بر همین اساس از توافق وزرای امور خارجه برای برگزاری نشست مشترک اتحادیه اروپا و رژیم اسرائیل در قالب شورای انجمن اتحادیه و اسرائیل خبر داد تا به این ترتیب طرف اروپایی دغدغه‌های خود را نسبت به اوضاع انسانی در غزه بیان کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این یک نشست عادی نخواهد بود. واضح است که ما موضوعات بسیار، بسیار، بسیار سنگینی برای مطرح کردن داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از توافق سیاسی دیپلمات‌های اروپایی برای تشدید تحریم‌ها علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و آنچه شهرک‌نشینان اسرائیلی خشن در کرانه باختری نامید، خبر داد و گفت که این سند به زودی تصویب خواهد شد.

رژیم صهیونیستی طی هشت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ و کشتار فلسطینی‌ها اصرار دارد.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۷ هزار و ۵۵۱ نفر و شمار زخمی ها به ۸۵ هزار و ۹۱۱ نفر رسیده است.

نظر شما