شناسهٔ خبر: 67288452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روسیه خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا را از اروپا خواستار شد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی وخیم تریم مشکل امنیتی برای قاره اروپا هستند.

صاحب‌خبر -

روسیه خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا را از اروپا خواستار شد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری آناتولی، روسیه روز چهارشنبه درخواست کرد آمریکا همه سلاح‌های هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند و زیرساخت‌های لازم را برای استقرار این سلاح‌ها از بین ببرد. 
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری در مسکو گفت «سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی وخیم تریم مشکل امنیتی برای این قاره هستند». 
وی خاطرنشان کرد «خواسته‌های ما در این خصوص بی تغییر باقی مانده است و خارج کردن همه سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی را از اروپا و همچنین نابودی زیرساخت‌های ضروری را برای استقرار این سلاح‌ها دربرمی گیرد». 
این اظهارات در حالی مطرح شد که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد کشور‌های متحد رایزنی‌هایی را در خصوص ضرورت قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای در وضع هشدار آغاز کرده اند. دبیرکل ناتو به روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» گفت آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در آینده‌ای نزدیک زرادخانه‌های هسته‌ای خود را ارتقا خواهند داد.
زاخارووا همچنین نگرانی خود را از برنامه‌های ژاپن برای شرکت در رزمایش‌های نظامی آمریکایی، از جمله آموزش خلبانان برای انجام مأموریت‌هایی با ناو‌های هواپیمابر مجهز به سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین واشنگتن را به استفاده از ژاپن و کره جنوبی در برابر روسیه و چین متهم کرد و افزود بوجود آوردن سناریو‌های درگیری مسلحانه ژئوپلیتیک با روی آوردن به سلاح‌های هسته ای، تنش‌های بیشتری را بوجود می‌آورد و صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد و منطقه را در معرض فاجعه هسته‌ای قرار می‌دهد. 
زاخارووا با «تهاجمی خواندن» سیاستی که آمریکا در شبه جزیره کره پیش می‌برد، گفت «واشنگتن تلاش می‌کند منطقه دیگری را در هرج و مرج مطلق فرو ببرد و به خاورمیانه‌ای دیگر تبدیل کند». 
این سخنگو گفت «این یک موهبت فوق‌العاده برای آنها خواهد بود، زیرا این قرارداد‌های جدید برای مجموعه نظامی-صنعتی آمریکا، فرصتی جدید است تا نوعی انحصار را در برابر شهروندان خود نشان دهند و به آنها ثابت کنند می‌توانند در این هرج و مرج عمل کنند». 
زاخارووا همچنین هشدار داد هرگونه تهدید بالقوه علیه مرز‌های شرقی روسیه «با تدابیری مناسبت از طرف مسکو پاسخ داده خواهد شد و به مسکو امکان تحکیم توان دفاعی این کشور را می‌دهد». 

 

نظر شما