شناسهٔ خبر: 67287590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

زاکانی: ما کشوری ثروتمند هستیم ولی ثروت را درست توزیع نمی کنیم/ با بسته رفاه من، فقر مطلق ریشه کن می شود/ دولت پزشکیان همان دولت روحانی است/ ما 6 دهک اول را بیمه تکمیلی می کنیم/ آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست/ قویترین وزیر من، وزیر آموزش وپرورش خواهد بود/ آماده مناظره با آقای روحانی هستم/ مشکل مسکن را ظرف 5 سال حل می کنم

صاحب‌خبر -

شفقنا- علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ما کشوری ثروتمند هستیم ولی مشکل ما اینجاست که ثروت را درست توزیع نمی کنیم.

به گزارش شفقنا، علیرضا زاکانی در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به موضوع «خدمت رسانی عدالت محور دولت» اختصاص داشت، در فرصت ۴ دقیقه خود در بخش اول در مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، اظهار کرد: حوادث اخیر تلخ را تسلیت عرض می کنم. مردم، ما کشوری ثروتمند هستیم ولی مشکل ما اینجاست که ثروت را درست توزیع نمی کنیم. آدرس های آقای پورمحمدی غلط است و بعدا اثبات می کنم.

او ادامه داد: یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق در کشور درست توزیع نمی شود. ما بسته ای به نام بسته رفاه داریم که برای نان، اشتغال، سلامت، تفریح و… مردم برنامه ارائه می کنیم. در این بسته، یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بحث خانوار، به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار 20 گرم طلا در سال یارانه می رسد. به بیانی دیگر با این بسته یک خانواده 5 نفره 110 میلیون تومان در سال یارانه دارد.

زاکانی تاکید کرد: در نتیجه این بسته اعتبار به طلا داده می شود، مصون از تورم است، نقدینگی را زیاد نمی کند، اسباب صرفه جویی را برای خانوار فراهم می کند، با این برنامه همه روستاییان، عشایر ، بازنشستگان و… ثروتمند می شوند و… . علاوه بر آن مردم به میزان صرفه جویی خود سود می کنند و این صرفه جویی در خدمت تولید قرار می گیرد. لازم نیست که برق کارخانه و کشاورزی را قطع کنیم و به تولید آسیب بزنیم. بلکه یارانه انرژی بخش تولید در سرجای خودش است.

او گفت: من فقط ناظر به سه قلم بنزین، گاز و برق خانوار صحبت می کنم. با این بسته فقر مطلق ریشه کن می شود. اگر کسی تمایل داشت که بیشتر مصرف کند، موردی ندارد چون می تواند از کسی که کمتر مصرف می کند آن را بگیرد و تنظیم گر آن هم دولت است. بنابراین مردم سود می کنند، فقر مطلق در کشور برداشته می شود، پرونده اسراف در کشور بسته می شود و عدالت ساری و جاری می شود. از ابتدای شروع دولت چهاردهم هم برای خانوارها حساب ویژه باز می شود و این پول برای آن ها مدنظر قرار می گیرد.

زاکانی با نشان دادن نموداری از برنامه اش توضیح داد: این نموداریست که نشان می دهد از همان ابتدای خدمت، نفری 22 میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه کن می شود، دهک اول بیش از دو برابر، شرایط ویژه پیدا می کند مگر افرادی که بخواهند صرفه جویی نکنند. علاوه بر آن قیمت حامل انرژی کاهش پیدا می کند، بنزین از 3 هزار به 1500 تومان می رسد و سایر قیمت ها هم تغییر نخواهد کرد.

او ادامه داد: نکته دوم ناظر به حوزه پرداخت به زنجیره است که انتهای زنجیره غلط است و از نظر کارشناسی باید تسویه به حلقه ماقبل زنجیره  صورت بگیرد و به کل زنجیره؛ تامین کننده، تولید کننده، توزیع کننده، مصرف کننده و… داده شود.

«شهید» رئیسی از آقای رئیسیِ زنده، موثرتر است

زاکانی تاکید کرد: مشاور آقای پزشکیان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت بار بود. البته آقای پزشکیان خودشان 5 دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، یک دوره نائب رئیس مجلس بودند، یک دوره وزیر بودند بنابراین بهتر است به جای توصیه های اخلاقی، خودشان پاسخگو باشند. به طبع سه سال آقای رئیسی از آن 8 سال آقای روحانی بالاتر است و «شهید» رئیسی از آقای رئیسیِ زنده موثرتر است.

دولت پزشکیان همان دولت روحانی است

زاکانی با اشاره به عملکرد دولت حسن روحانی گفت: سبد کالایی که «ژنرال‌های اقتصادی» سال ۹۲ دادند، مردم را به فلاکت کشاند و مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد آقای پزشکیان هستند.

او گفت: وقتی بردار آقای رئیس جمهور را به واسطه پرونده های فساد گرفتند، آقای رئیس جمهور اعلام کردند که «اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می کنم»، برادر معاون اول رئیس جمهور را هم به اتهام قاچاق حرفه ای ارز گرفتند و وقتی وعده صد روزه دادند، بعدا گفتند مگر انسان بی عقل است که چنین وعده ای دهد و به شعور مردم توهین کردند.

زاکانی گفت: وقتی از درون اتاق های شیشه ای و ماشین های آنچنانی مسیر را دنبال کردند، 205 هزار میلیارد بدهی دولت در سال 1392 بود. با این حال دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند 1300 همت بدهی داشت درحالی که کل بودجه آن سال 1370 همت بود. به عبارتی آقای روحانی بودجه یکسال را پیش خور کردند.

او ادامه داد: وقتی قطار تبریز آتش گرفت 45 نفر به رحمت خدا رفتند، در حقیقت وزیر وقت دولت روحانی که در ستاد آقای پزشکیان هستند، اعلام کردند که «مردم بیمه هستند». یعنی مردم محتاج هستند و اگر بیمه باشند مشکلی نیست. آقای پزشکیان همان مسیر دولت آقای روحانی را دنبال می کنند.

در حوزه بهداشت، پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم

به گزارش شفقنا، این کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم مناظره ضمن مشاجره ای با پورمحمدی از واژه «ترامپ هراسی» برای صحبت های ایشان استفاده کرد که پورمحمدی واکنش نشان داد و گفت: من از قویترین‌ها بوده‌ام اشتباه نکنید. از این بیانات هم نفرمایید. اگر کسی بخواهد مقابل ترامپ بایستد ماییم. خواهید دید در آینده چه می‌شود.

زاکانی در پاسخ به پور محمدی گفت: آقای پور محمدی بگویید با اسناد کرسنت چه کردید؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه پزشکی مهمترین بخش نیروی انسانی ماست گفت: بهورزها، بهداشت کارها، پرستاران، ماماها، پزشکان عمومی و… سرمایه ما هستند.

او در بیان برنامه هایش برای حوزه سلامت گفت: شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم. علاوه بر آن در حال حاضر در بیمه پایه رایگان، 15 درصد جامعه نیستند که باید آن را تکمیل کنیم و کار دولت «شهید» رئیسی را ادامه دهیم. ما 6 دهک اول را بیمه تکمیلی می کنیم و بیمه ها را عمق می دهیم، بر مبنای تعرفه دولتی درمان 40 درصد مردم رایگان می شود، 40 درصد مراجعه سرپایی مردم 50 درصد تخفیف می گیرد، درمان بیماران صعب العلاج در بیمارستان های دولتی کلا رایگان می شود، درمان زنان باردار رایگان می شود، درمان رایگان افراد زیر 7 سال را که در دولت «شهید» رئیسی اتفاق افتاد کم کم در طی چهار سال به صورت پلکانی به 15 سال می رسانیم. علاوه بر آن دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می کند و مسیر تحول را به سمتی می بریم که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب صیانت شود.

زاکانی گفت: بزرگترین سرمایه ما در حوزه پزشکی؛ نیروی انسانی، شبکه، تجربه و کارکردهای ما هستند که باید آن را به نحو احسن پاس بداریم و دنبال کنیم و بسته ای برای خدمت درنظر بگیریم. آقای پزشکیان اشاره کردند که در این زمینه عده ای ممکن است رانت بگیرند. نه ما هم مثل ایشان نه در خارج از بیمارستان دولتی کارکردیم و حتی بستری شدنمان هم در بیمارستان دولتی بوده است.

حوزه سلامت و بهداشت نیازمند تحول بزرگ است/

موضوع داور با دستور حل نمی شود

او تاکید کرد: ما در حوزه سلامت و بهداشت نیازمند یک تحول  بزرگ هستیم و این تحول جز با یکپارچه سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک، نظام ارجاع، سطح بندی خدمات، شبکه بهداشت، موضوع توجه به توریسم سلامت و…  انجام نمی شود. آقای قاضی‌زاده یادشان هست که من در دولت مکرر درباره سلامت صحبت می‌کردم و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود. همواره می‌گفتم این حوزه نیازمند تحول بزرگ هستیم. مسیر کاملاً معلوم است و می توان گام به گام مسیر درست را برداشت. دوستان درست می گویند و موضوع سلامت فراتر از بخش بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به مسئولیت ریاست‌جمهوری می‌تواند همه دستگاه ها را مکلف به گام برداشتن در این مسیر کند.

او با اشاره به مسئله دارو گفت: این موضوع با دستور حل نمی شود. نمی توان به کارخانه داروسازی فشار آورد که ضرر دهد و دارویی را تولید کند که ما می خواهیم. ما در همه موضوعات ورود پیدا کردیم و در دولت هم بحث درباره آن کرده‌ایم. مسیر کاملا معلوم و ظرفیت داخلی موجود است. این امر نیازمند یک نگاه منطقی و کارشناسی است تا به بهترین نحو انجام شود.

زاکانی تاکید کرد: مسئله اصلاح بیمه‌ها، مبارزه با فساد در سلامت و زیرمیزی‌ها امر مهمی است و باید به آن پرداخته شود.

او با اشاره به صحبت های پزشکیان گفت: در خارج از بحث سلامت و ناظر به فروش نفت، آقای پزشکیان نکاتی بیان کردند ولی اطلاعاتشان نادرست است. اگر خواستند اطلاعات درست را بعد از جلسه به ایشان می‌دهم. امروز عربستان و عراق بیشتر از ما برای فروش نفت، پوئن می‌دهند و این عدد ۳۰ درصد هم که گفتید درست نیست و خیلی کمتر است.

آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست/

شروع اصلاح آموزش و پرورش باید در کلاس باشد نه از ستاد 

به گزارش شفقنا، این کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در دور سوم مناظره که در رابطه با ارتقای نظام تعلیم و تربیت است، گفت: آینده کشور در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص خواهد شد. تعلیم و تربیت کشور هم نظام پیشران تحولات کشور است که از خانواده  شروع می شود، در مسجد، مدرسه، حوزه، دانشگاه، جامعه و تمام ساحت ها ادامه پیدا می کند. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه ای دارد که می تواند نقش خاصی را در آینده کشور ادا کند. بنابراین اگرچه حوزه تعلیم وتربیت فراتر از آموزش و پرورش است ولی هرکسی بخواهد به آینده کشور نگاه کند باید به وضعیت آموزش و پرورش کشور نگاه کند.

او با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست و نگاه به آن را باید تغییر داد. به عبارتی باید اساساً سیاست هایمان را متفاوت کنیم. در آموزش و پرورش شروع اصلاح باید کلاس باشد نه از ستاد.

معلمی باید بر تاج اشتغال های کشور بنشیند/

قویترین وزیر من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود

زاکانی توضیح داد: در کلاس مهمترین رکن، معلم و دانش آموز است، فقط محتوا نیست. بلکه باید هم به معلم رسید و هم به دانش آموز حق حرف زدن داد. باید منزلت، معیشت، جایگاه و رشد معلم آنگونه حس شود که معلمی بر تاج اشتغال های کشور بنشیند. سند تحول در حوزه عدالت آموزیست و ساحت های ششگانه ای را در نظر گرفته تا بتواند آن ها را در حوزه معلم، محتوا و محیط ایفا کند. به عقیده من توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که در حوزه محتواهای آموزش و پرورش انجام می شود تنها نباید در کلاس و مباحث تنظیم شده آموزشی خلاصه شود.

او تاکید کرد: باید خلاقیت، نوآوری، توانمندی های اجتماعی و موضوعات مختلف را برای دانش آموز خلق کرد و این مسئله جز از طریق یک معلم توانمند نمی شود. لذا باید آموزش و پرورش در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد. بنابراین قویترین وزیر کابینه من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سایر مشکلات معلمی از جمله مسکن، معیشت و… را می توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد. متاسفانه اداره سیاسی و غیر حرفه ای این صندوق آن را به یک مسیر نادرستی برده است. توجه من به عنوان رکن رکین اساسی در دولت با یک نگاه سرمایه گذاری به آموزش و پرورش است و به بهترین نحو آن را انجام می دهم.

باید مدارس دولتی ما مثل دانشگاه‌های دولتی بهتر از مدارس خصوصی شود/

هیچ نخبه ای در ایران نباید خود را بی اثر ببیند

زاکانی در ادامه برنامه هایش در حوزه آموزش و پرورش گفت: با حوزه فناوری می توان این عدالت را توسعه داد و با توجه به سرمایه های موجود در مولد سازی می توان بسیاری از ضعف های آموزش و پرورش را در حوزه کالبدی جبران کرد و این اراده به بهترین نحو می توان تسری پیدا کند. علاوه بر آن مدیریت های محلی مثل شهرداری ها و مجموعه های مختلف هم باید در پشتوانه خدمت به آموزش و پرورش قرار بگیرند و بتوانند با پیوستگی زمینه ایجاد مطلوبیت مدارس دولتی ما را مثل دانشگاه‌های دولتی بهتر از مدارس خصوصی کنند.

او ادامه داد: موضوع بعدی ناظر به حوزه آموزش عالی و علم و فناوری است. معتقدم که ما باید دو زیست بوم را در پیش ببریم. زیست بوم نوآوری که در حال حاضر وجود دارد، باید به شدت توسعه پیدا کند. نکته بعدی ما نیازمند زیست بوم اندیشه ورزی هستیم تا هیچ نخبه ای در ایران خود را بی اثر نبیند. من تعهد می دهم تا این مسئله را برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه اجرایی کنم. نکته بعدی کاربردی کردن علوم و ارتباط این ظرفیت عظیم انسانی با نیازهاست. حوزه علمیه روش بزرگی برای خدمت دارد و نیازهایی را هم حکومت دارد. ما باید از ظرفیت اندیشه ورزی و نظریه پردازی این حوزه استفاده کنیم. از قدیم گفته اند باید گره بسیاری از معضلات کشور را حوزه علمیه باز کند و پاسخش را از دین به ما بدهد.

او با اشاره حوزه آموزش عالی گفت: موضوع بعدی توجه به استاد، منزلت و نیازمندی های او است که باید تامین شود. چرا باید استاد تازه کار ما  ۱۴ میلیون حقوق بگیرد و یک فرد عادی در خارج از دانشگاه حقوق بیشتری از او بگیرد؟ یکی از شاخصه های منزلت دادن به اساتید این موارد است. بخش نخبه کشور باید در تغییرات و تحولات کشور شرکت کند و به ازای خدمتش شریک شود و سود ببرد.

زاکانی ضمن تاکید بر اینکه تحول در حوزه مدیریتی آموزش عالی امکان بزرگی است که باید رقم بخورد، گفت: موضوع آموزش عالی کشور و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و استاد هم مسئله دیگری است و اینکه مدیر آموزش عالی باید احساس کند که کارخانه انسان سازی را اداره می کند و فقط به نان و آب او فکر نکند بلکه به علم او، ساخت وجودی انسان و میدان دادن او برای اجتماعی شدن و اثرگذاری هم فکر کند.

آماده مناظره با آقای روحانی هستم

به گزارش شفقنا، زاکانی در بخش نهایی مناظره گفت: افرادی که الان در ستاد برخی هستند، خودشان مسبب وضع اسفناک امروزند و باید پاسخگو باشند. چطور امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند؟ معتقدم بعدا آنها این کاندیداها را اداره خواهند کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آماده هستم با آقای روحانی یا دیگرانی که اسباب شرایط امروز را ایجاد کرده اند، مناظره، صحبت و گفتگو کنم. تا برای مردم معلوم شود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است؟ نمی شود که تنها به ادعا بسنده کرد.

زاکانی گفت: همواره پشت سر شهید مظلوم ما؛ شهید رئیسی حرف زده می‌شود اما خودش کجاست تا دفاع کند؟ باید فرصتی فراهم شود تا از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد. چون حق ایشان متاسفانه ادا نمی‌شود.

مشکل مسکن را ظرف 5 سال حل می کنم

او در پایان گفت: یارانه هایی که به مردم داده می شود ادامه پیدا می کند و در حوزه اقلام اساسی هم می تواند تا 30 الی 40 درصد افزایش پیدا کند. در حوزه مسکن هم با توجه به ظرفیت های قانونی و تجربه ام در شهرداری تهران معتقدم می توان ظرف 5 سال مشکل مسکن را حل کرد.

 

نظر شما