شناسهٔ خبر: 67356887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

پزشکیان: اگر برجام بد است، بگویند آن را ادامه نمی‌دهند و جایگزینشان چیست

محمدرضا نورمحمدیان

مسعود پزشکیان گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خود را برطرف نماییم، باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم؛ ما در اینجا است که مشکل داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ در چهارمین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع سیاسی -ایران در جهان امروز- برگزار شد، در فرصت ۵ دقیقه نخست که به «فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی» اختصاص داشت، به بیان فرازهایی از نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که آن چیزی که بیشتر از همه باید دوست داشته باشی این است که وسط و حق را رعایت کنی؛ حقی که همه را فراگیر باشد و همه را ببیند و آن چیزی را ببینی که رضایت همه مردم است؛ این مسئله‌ای است که ما امروز در داخل درباره مشکل داریم.

وی با بیان اینکه «مباحثی که آقای قالیباف اشاره کرد زاییده این نوع بی‌عدالتی‌های است که در سیستم شکل می‌گیرد، افزود: امام علی (ع) همچنین می‌فرمایند که ستون دین و عده و عده در مقابل دشمنان همه مردم هستند نه یک گروه و خواص؛ باید به عموم مردم توجه کنیم و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خود را برطرف نماییم، باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم؛ ما در اینجا است که مشکل داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برجام برای دولتی است که برادران می‌گویند بد است و از او نقد می‌کنند و الان نیز به دنبال آن هستند که این برجام را به شکلی نهایی و حل کنند، گفت: برجام یک مزیتی بود که در دولت گذشته محقق شد اما با موانعی که ایجاد شد، نگذاشتند؛ دعوا بر سر این است که به نام من نباشد و به نام دیگری باشد؛ این از اختلافاتی است که موجب شد در بازه‌ای که دولت وارد شد برای حل برجام و همه چیز داشت حل می‌شد، همه چیز در حال حرکت به سمت جلو بود اما وقتی که اختلافات برای ما مشکل ایجاد کرد، روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان می‌بینیم که مردم در چه حالتی هستند.

پزشکیان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: الان نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور است درحالیکه ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند. کاری که شهید رئیسی در این رابطه انجام دادن قابل قدردانی است؛ او تلاش کرد مشکل را با همسایگان برطرف و برجام را نهایی کند ولی در حال انجام کاری هستیم که در این روند مجدداً به دلیل مشکلات داخلی نگذاشتیم آن اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم چرا که در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. ما با چین توافق‌نامه‌ای داریم که بیایند کار انجام دهند اما چرا کاری انجام نمی‌دهند؟ تا با مشکلات‌مان را در ارتباطات بین‌المللی برطرف نکنیم آنها نیز برای ما کاری نمی‌کنند و این موضوع خیلی روشن است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با شعار دادن مشکل مملکت حل نمی‌شود، اظهار کرد: اگر قرار باشد چین، عراق و روسیه با ما کار کنند باید ضوابط بین‌المللی را درست کنیم؛ ما به پیمان‌های بریکس و شانگهای پیوسته‌ایم اما چرا معاملات ما در مقایسه با دیگران قابل مقایسه نیست؟ ما باید سهم‌مان را از بازار با گفت‌وگو با همسایگان و همچنین وحدت و انسجام داخلی تامین کنیم.

وی همچنین در واکنش به انتقادات سایر نامزدها درباره اعضای ستاد انتخاباتی‌اش گفت: من هیچ وقت نخواستم که در این مناظره وارد مباحثی شوم که مکرراً انتقاد می‌کنند که گروه شما و جریان شما این گونه است؛ همه کسانی که پیش من آمدند، خودشان آمدند. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری  در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه من یک اصولگرا هستم اما به شدت معتقدم که برای آنکه به اصول برسیم، باید اصلاحات کنیم و کاملاً به اصلاحات معتقدم، گفت: اصولی که من بر آن معتقدم حق و عدالت است اما آن چیزی که در جامعه می‌بینیم، این است که حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانون‌هایی که باید همه مشارکت کنند، دیده نشده است در نتیجه برای آنکه این اتفاق بیفتد و همه مشارکت کنند باید کشور را از اینکه یک جریان دسته و گروه اداره کند، خارج شویم؛ غیرممکن است که مملکت توسط یک جناح، دسته و گروه بتواند اداره شود، افزود: تا زمانی که مشکلات داخلی خود را حل نکنیم همه حرف‌هایی که می‌زنیم قابل اجرا نیست.

وی با انتقاد از برخی رفتارها اظهار کرد: چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ آیا اصلاح طلبان این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان سعودی را آتش زد و بعد در آنجا نماز خواند و در روزنامه‌های خود گفتند که ما دستاورد بزرگی داریم و بعد باعث شد که همه سفارتخانه‌ها جمع کنند و بروند یا اینکه رابطه خود را به شدت با ایران کاهش دهند؟ چه کسی این کار را کرد معلوم است؟ الان از همان افرادی که از سفارتخانه‌ها بالا رفتند در پست‌های دولتی حضور دارند؛ چرا جلوی این‌ها رو نگرفتم؟

پزشکیان تاکید کرد: ما در حال دعوا با یکدیگر هستیم و بهتر است که با هم صادق باشیم و صادقانه رفتار کنیم؛ ما نمی‌خواهیم بگوییم که این گروه بهتر است بلکه می‌خواهیم بگوییم که این ما هستیم که کار را انجام دادیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من از روز نخست که ثبت نام کردم گفتم آنچه را پیگیری خواهم کرد که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است؛ آیا الان می‌توانم بگویم که قبول ندارم؟  اگر فردی حرفی زده به دیدگاه من باز نمی‌گردد؛ من نجات کشور را در سیاست‌های کلی که برای نظام است و حرکت به سمت تحقق اهداف آن می‌بینم.

پزشکیان با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار اینگونه نمی‌شود پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است؛ گفته می‌شد که اگر برجام و FATF نباشد ما مشکلات داخلی را برطرف می‌کنیم، خب چرا این مشکلات برطرف نشد؟ واقعیت این است که باید بپذیریم در ابتدا در داخل اختلافات را حل کنیم و این اختلافات را نیز نه پشت تریبون بلکه در جایی بنشینیم و آنها را برطرف کنیم. امکان ندارد بدون برجام و FATF، ارتباطات خود را حتی با کشورهای همسایه برطرف کنیم؛ شهید رئیسی نیز خودش به دنبال حل مشکل برجام بود؛ حال ما بخواهیم این موضوع را بچرخانیم و بگوییم ما انجام دادیم و شماها انجام ندادید فایده‌ای ندارد.

وی گفت: باید دست به دست هم بدهیم و مشکل‌مان را با دنیا و اختلافات داخلیمان را برطرف کنیم و اگر نه با طعنه زدن کاری پیش نمی‌رود. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری را اجرا می‌کردیم و به کارشناسان خود احترام می‌گذاشتیم و برای آنها پرونده درست نمی‌کنیم و آنها را بی‌خود حذف نمی‌کردیم، وضعیت اینگونه نبود؛ مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادرند که مشکلات مملکت را حل کنند و ما را به جایی برسانند که در سیاست‌های خارجی دیده شده است؛ مشکل ما دعواهایی است که در آن مکرراً همدیگر را محکوم می‌کنیم.

****بخش دوم****

این‌ها سوادش را نداشتند اما می‌گفتند که ما کارشناس هستیم

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری هم‌چنین در فرصت ۵ دقیقه نخست بخش دوم این مناظره که به «تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی» اختصاص داشت، گفت: آنچه که از ابتدا گفتم این است که باید کار را با کارشناسان انجام داد و تا برای حل مشکلات موجود با این نگاه رفتار نکنیم، مشکلات تحریم و دیگر مشکلات را نیز به سادگی نمی‌توانیم برطرف کنیم.

پزشکیان با اشاره به اظهارات زاکانی مبنی بر اینکه من سواد لازم را ندارم، ادامه داد: مشکل این است که این‌ها نیز سوادش را نداشتند اما می‌گفتند که ما کارشناس هستیم اما من می‌گفتم که من کارشناس نیستم؛ من از ایشان سوال کردم که روش ارزیابی شما چیست و چگونه می‌خواهید تحقیق کنید که همین برادر پاسخ داد که روش یعنی چی؟ بالاخره الان از نظر علمی برای بررسی هر موضوعی روش وجود دارد؛ اگر این‌ها آن راه را رفتند اگر ۱۰۰ نفر دیگر نیز این مسیر را طی کند به همان نتایج دست خواهد یافت.

وی با اشاره به اظهارات جلیلی عنوان کرد: برادر عزیزمان آقای جلیلی در جلسه حضور داشت و در حال بحث بود؛ من گفتم که اگر ما برجام را نپذیریم، آلترناتیو و اقدام بعدی ما برای حل مسئله چیست؟ گفتند که نقشه نداریم؛ الان به خاطر همین روندی که در آن گیر کرده‌ایم هزاران میلیارد تومان و دلار ضرر می‌کنیم. من می‌فهمم که نمی‌فهمم اما مشکل این است که عده‌ای خیال می‌کنند که عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند؛ من در دوران تحصیل فرد بی‌سوادی نبودم چراکه همه مراتب را با رتبه‌های خوبی طی کردم و در امتحان برد رتبه دوم کشور شدم و اینگونه نیست که من بی‌سواد هستم بلکه چون ‌می‌فهمم، می‌گویم که کارشناس باید نگاه کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناسان باید برطرف کنم؛ این‌ها کجا دوره دیده‌اند و چند تا مشکل را حل کرده‌اند که حالا می‌خواهند برای مملکت نسخه بنویسند و می‌گویند که ما برای مملکت نسخه داریم. اگر می‌گویند که برجام بد است،  اعلام کنند که دیگر برجام را ادامه نمی‌دهند چون بد است و سپس بگویند که چه راهی را خواهند رفت. همچنین اگر برجام بد است ترامپ می‌گفت که آن را آتش می‌زند و اسرائیل و نتانیاهو می‌گفتند که بدترین کاری است که انجام شده است، همچنین کشورهایی که با ما مسئله و دشمنی داشتند تلاش کردند که برجام را پاره کنند و در مجلس برادران برجام را آتش می‌زدند؛ چه فرقی میان این‌ها و آنها وجود دارد؟ هر دو می‌گویند که برجام را باید آتش بزنیم. الان نیز بگویند که ما برجام را نمی‌پذیریم و بررسی کرده‌ایم و معتقدیم که برجام بد است؛ بگویند که برجام را قبول نداریم و سپس به مردم بگویند که می‌خواهند چه کاری کنند. در ضمن بگویند که چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا رفته است که این معضل را در نگاه جهانی برای ما ایجاد کرد و الان نیز وضعیت ترانزیت ما نسبت به کشورهای اروپایی و جاهای دیگر در چه وضعیتی است؟ 
 
پزشکیان تاکید کرد: ما باید بپذیریم که کارشناسان باید تصمیم بگیرند؛ باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد نه اینکه به عده‌ای از آدم‌هایی که کارشناس رشته نیستند و اصلاً سواد آن را ندارند، توهم دانایی دست بدهد. من استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر قسم می‌خورم که می‌فهمم درباره چیزهایی که نمی‌دانم نباید حرف بزنم، اما این‌ها می‌گویند که ما بلد هستیم و این هم راهش است؛ خوب شما بلد هستید، چه کسی این بلا را سر مملکت آورده است؟ همین تصمیماتی که از طریق غیر کارشناسی آمده و اتفاق افتاده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری [برجام] را به مجلس داده بودند تا [نمایندگان] نظر بدهند، ما نیز نظرمان را گفتیم؛  ایشان هر تصمیمی که بگیرند ما اطاعت می‌کنیم. وقتی ایشان می‌گویند نظر بده، من نظر خودم را صادقانه می‌گویم نه آنچه که در ذهنم تصور کنم نظر رهبری این نیست و آن است؛ ایشان از من نظر خواستند و من نظر دادم؛ الان نیز نظر من این است که ما باید برجام را حل و پیگیری می‌کردیم؛ برجام مزایایی داشت و معایبی نیز دارد و کسی نگفته که حتماً مزایا است اما اینگونه که آن را به هم بزنیم و آتش بزنیم و این کار را با سفارتخانه‌ها انجام دهیم و در اینجا بگوییم که ما می‌خواهیم با دنیا آن را درست کنیم، واقعیت چیزی می‌شود که الان رخ داده است. اگر این مسئله را حل نکنیم اینکه درباره مسائل دیگر صحبت کنیم، فقط حرف است.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، تصریح کرد: اگر برجام را نپذیریم و نخواهیم آن را حل کنیم و اگر FATF را نیز حل نکنیم، باید انسجام داخلی را در میان خود ایجاد کنیم و با مردم که سرمایه ما هستند آشتی کنیم. الان فارغ از اینکه بگوییم تقصیر با کیست مردم با ما مشکل دارند و این نگاه است که باعث این اتفاقات شده هست.

وی افزود: یک نفر از اتاق بازرگانان سوال کند و ببیند که آیا این افراد برجام و FATF را بد می‌دانند یا خوب می‌دانند حال اینکه عده‌ای به اسم کارشناسان نشستند و آنها را توجیه کرده‌اند بحث جدایی است اما با اعضای اتاق بازرگانی صحبت کنند و ببینند که چه بلایی بر سر تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران ما آمده است؛ اعضای اتاق بازرگانی در جلسه با من می‌گفتند که ما نمی‌توانیم با این روند ادامه دهیم حال این‌ها می‌گویند که ما ادامه می‌دهیم. همین الان ما که در دنیا در زمینه گاز و نفت جمعاً اول هستیم در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان نیز برق آنها را قطع می‌کنیم. بگویند که ما چقدر در حال ضرر کردن در میادین مشترک هستیم؟ قطر، عمان، امارات و کویت در میادین مشترک سهم خود را می‌برند اما ما اصلاً عین خیالمان نیست و از این سمت می‌گوییم که فلان شرکت‌ها می‌خواستند با ما فلان کار را بکنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در حال از دست دادن سرمایه، منابع نفتی و گازی و بازارهای خود هستیم، عنوان کرد: بگویند که اگر برجام را نپذیرفتند چگونه می‌خواهند وفاق داخلی را درست کنند؟ چراکه ما الان در داخل دعوا داریم و با افرادی نیز دعوا داریم که مقام معظم رهبری درباره آنها می‌گفتند که صادق‌ترین، شجاع‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها هستند اما این‌ها می‌گویند که آنها خائن هستند؛ این افراد در حال رد کردن چیزی هستند که ترامپ و اسرائیل نیز همان را می‌گفتند؛ آنها نیز می‌گفتند ما هر کاری باید انجام دهیم تا نگذاریم برجام به نتیجه برسد و این‌ها نیز می‌گویند که ما نگذاشتیم برجام به نتیجه برسد؛ فرق این‌ها با آنها چیست؟ هر دو می‌خواستند برجام به نتیجه نرسد؛ حال اشکال ندارد، نشود، بگویند که برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم ما چیست؟ اختلافات داخلی را که داریم و در حال دعوا با یکدیگر نیز هستیم با سرمایه‌گذاران نیز مشکل داریم.

پزشکیان ادامه داد: صدا و سیما یا خودشان بروند مصاحبه کنند و ببینند که آیا این تئوری که فرصت زیاد است را تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران نیز قبول دارند؟ فرصت زیاد را این افراد باید خلق کنند اما امروز سرمایه‌گذاران در حال خارج کردن سرمایه از مملکت هستند و زمانی که پای صحبت‌های آنها می‌نشینیم، ناراحت هستند چراکه گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند و بعضی وقت‌ها نیز پول‌شان گم می‌شود. حال این‌ها می‌گویند که ما می‌خواهیم مدینه فاضله درست کنیم؛ مدینه فاضله را در تئوری می‌توان درست کرد و در عمل این است که زندگی مردم در حال نابودی است و پول کرایه خونه ندارند.

وی اظهار کرد: گام اول حل مشکلات این است که وحدت و انسجام داخلی را درست کنیم و دست از متهم کردن و خائن جلوه دادن یکدیگر برداریم. قدرت دفاعی ما باعث افتخار ماست و قدرت بازدارندگی کشور و کاری که سپاه و ارتش کردند باعث افتخار جامعه است و یکی از دلایلی که دشمنان نمی‌توانند علیه ما طمع کند به خاطر قدرت بازدارندگی موشک و پهپاد ماست ما بخش دوم را داریم و باید بخش اول را هم داشته باشیم و تمایل و گرایش ما باید با مردم باشد؛ باید از مردم بپرسیم که چرا ما را قبول ندارند و نخبگان در حال خارج شدن از کشور هستند؟ به خاطر رفتار حاکمانه ما و امر و نهی‌هایی که داریم و به خاطر این است که تصور می‌کنیم عقل کل هستیم و در همه چیز نقشه داریم و دیگران حالی‌شان نیست و نمی‌فهمند، پس ما باید برای آنها نقشه بنویسیم.

****بخش جمع‌بندی****
اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهن پر کن، جیب مردم خالی شود

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی چهارمین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع سیاسی-ایران در جهان امروز- برگزار شد، در فرصتی ۵ دقیقه‌ای گفت: الان فرصت جواب دادن من نیست چرا که ۴ نفر در مقابل من قرار دارند و فرصت ۵ دقیقه در برابر ۲۰ دقیقه مقداری جای بحث دارم و من امیدوارم که این برادران تا پایان حضور داشته باشند که اشکالی نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه «مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از اصول این سه گانه با سایر نامزدها متفاوت است»، اظهار کرد: من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم و عزت را نیز در بهبود زندگی مردم جست‌وجو می‌کنم؛ در یک کلام من سیاست خارجی را هم ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان و وسیله‌ای برای ایجاد فرصت در داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان کشورمان می‌دانم.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تاکید کرد: من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان‌ و نوه‌های‌شان به دور سفره هفت سین بنشینند و خاطرات شیرین بسازند نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها و موبایل‌هایشان دستی از آن سوی آب‌ها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمرشان را سپری کنند. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من فرو نشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود و من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات و آرامش روانی تک تک مردم ایران می‌خواهم و تلاش خواهم کرد که ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردای‌شان بتوانند برای فردای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند. من سیاست خارجی ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می‌دانم.

پزشکیان ادامه داد: تمدن کهن و قدیمی ایران حرف برای گفتن زیاد دارد و ما از دل تاریخ و آیین و فرهنگ‌مان تجربه‌ها و حکمت‌های بی‌شماری برای کمک به دردهای انسان داریم؛ من سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی ارزش‌های بشردوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می‌دانم و می‌خواهم «ایرانی بودن» چه برای ایرانیان داخل و چه برای ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرسود گردشگری و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و کسب و کار می‌دانم. دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری افزایش تبادلات علمی با جهان و بهره‌برداری از آخرین دستاوردهای بشر، تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد.

وی گفت: من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری با کشورهای همسایه می‌خواهم و می‌خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر، صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا برای نسل‌های آینده خود کنند؛ من به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجی دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه بر اساس ارزش‌های برخاسته از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیر مومنان(ع) خواهد بود؛ مذهبی که به ما می‌آموزد که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند و یا در خلقت و آفرینش با تو برابر.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه با قصب و اشغالگری سرزمین دیگران هرگز کنار نمی‌آیم و نسل کشی و نژادپرستی را بر نمی‌تابم، عنوان کرد: من مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل‌گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم؛ من اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهن پر کن، جیب مردم خالی شود.

پزشکیان در پایان با بیان اینکه «قلب من با قلب ایرانیان می‌تپد من هزاران قلب را جراحی کردم»، مردم را مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: امروز قلب ایران، مادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است و من پزشک قلب هستم؛ آرامش‌بخش قلب آزرده شما خواهم شد؛ ای مردم دوست داشتنی، من تانک نیستم، من نقطه زن نیستم، من غلط انداز و لاف زن نیستم، من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

انتهای پیام

نظر شما