شناسهٔ خبر: 67287415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه

به عقیده بسیاری از کارشناسان رهبران روسیه بایستی پیش از آنکه امنیت کلیه تاسیسات راهبردی کریمه به خطر بیفتد تصمیم سختی برای مقابله با مداخله مستقیم امریکا در جنگ اخیر بگیرند.

صاحب‌خبر -

از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ یکی از چالش های بزرگ ارتش روسیه دخالت تقریبا مستقیم هواگردهای جاسوسی ناتو در میدان نبرد و انتقال تقریبا آنلاین اطلاعات محل حضور نیرو و تجهیزات روسی به طرف اوکراینی است.

انواع هواگردهای با و بدون سرنشین کشورهای عضو ناتو با پرواز در آسمان لهستان و رومانی یا حتی گاهی غرب اوکراین در بحث مقابله پدافند اوکراین با موشک های کروز و پهپادهای انتحاری روسی به این کشور کمک می کنند و بخشی از پروازها نیز در دریای سیاه به منظور دادن اطلاعات دقیق برای حملات دوربرد ارتش اوکراین به پایگاه های نظامی یا ناوگان دریایی روسیه انجام می شود.

روسیه "گلوبال هاوک" آمریکایی را در دریای سیاه سرنگون می‌کند؟ / تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه +فیلم و تصاویرپهپاد جاسوسی گلوبال هاوک امریکایی

تهدید رسمی روسیه برای سرنگونی پهپادهای جاسوسی امریکا

یک منبع رسانه ای روسی چند روز قبل مدعی شد نیروی هوایی روسیه در حالت آماده باش کامل است تا در صورت پرواز پهپادهای جاسوسی امریکایی به ویژه RQ-۴ گلوبال هاوک در نزدیکی شبه جزیره کریمه و شمال دریای سیاه اقدام به سرنگونی آنها کند.

روسیه "گلوبال هاوک" آمریکایی را در دریای سیاه سرنگون می‌کند؟ / تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه +فیلم و تصاویراینفوگرافی از مسیر پرواز و نوع پلتفرم هواگردهای جاسوسی ناتو در اطراف اوکراین و نزدیکی مرزهای روسیه

چنین اقدامی سطح تنش میان کرملین و کاخ سفید را به شکل بی سابقه ای بالا خواهد برد.

روسیه "گلوبال هاوک" آمریکایی را در دریای سیاه سرنگون می‌کند؟ / تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه +فیلم و تصاویرانهدام یک سایت پدافندی اس۴۰۰ روسی در بلگورود توسط راکت هایمارس

البته این واکنش طبیعی روسیه به اقدام امریکا در صدور مجوز استفاده از راکت‌های هایمارس با برد ۹۰ کیلومتر علیه خاک اصلی روسیه (استانهای بلگورود و کورسک) خواهد بود که در روزهای اخیر ارتش اوکراین ده‌ها تیر از این سلاح را علیه مواضع نظامی روسیه استفاده کرده بود.

روسیه "گلوبال هاوک" آمریکایی را در دریای سیاه سرنگون می‌کند؟ / تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه +فیلم و تصاویرتقسیم کار کشورهای ناتو برای پروازهای جاسوسی در غرب روسیه

سرنگونی احتمالی پهپادهای چند صد میلیون دلاری گلوبال هاوک امریکایی موجب خشم شدید واشنگتن خواهد شد و شاید آنها این موضوع را با ارسال تسلیحات دوربردتر به اوکراین و اجازه استفاده علیه تمام خاک روسیه تلافی کنند، اما حتی اقدامی در این سطح نیز خطرناک تر از ادامه حملات سنگین اوکراین به کریمه با کمک اطلاعاتی مستقیم هواگردهای امریکایی نخواهد بود.

تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه

از زمان ارسال نسخه با برد۳۰۰ کیلومتر موشک‌های بالستیک ATACMS به اوکراین این کشور چندین حمله سنگین به مناطق مختلف تحت کنترل روسیه به ویژه شبه جزیره کریمه انجام داده است.

روسیه "گلوبال هاوک" آمریکایی را در دریای سیاه سرنگون می‌کند؟ / تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه +فیلم و تصاویرانهدام آتشبار پدافندی اس۴۰۰ روسی در کریمه

تمرکز اصلی اوکراین بر سایت‌های دفاع هوایی دوربرد روسی نظیر S-۳۰۰ و S-۴۰۰ بوده است که با سرکوب چندین آتشبار از این سامانه ها راه برای شلیک انبوه تسلیحات دیگر نظیر پهپادهای انتحاری و موشک های کروز استورم شدو باز شود.

از زمان شروع شلیک انبوه موشک های بالستیک اهدایی امریکا دست کم ۸ آتشبار سامانه پدافندی اس۳۰۰ و اس۴۰۰ روسی منهدم شده اند و این موضوع امنیت کلیه تاسیسات نظامی و اقتصادی حیاتی کریمه را به خطر انداخته است.

چندین حمله موشکی نیز به سایت های راداری، جنگنده های پارک شده روی زمین در پایگاه هوایی بلبک و حتی سایت های دریافت اطلاعات ماهواره گلوناس انجام شده که تاثیر مخربی روی توانایی نظامی روسیه در جبهه جنوب اوکراین خواهد گذاشت.

حتی ناوگان دریای سیاه روسیه نیز از این حملات در امان نبوده و چند ناو روسی در حملات با موشک ATACMS آسیب دیده یا غرق شدند؛ صرف نظر از اطلاعات ماهواره های جاسوسی، مطمئن ترین راه برای اطمینان از موقعیت اهداف و بررسی میزان آسیب وارده به آنها پرواز انواع هواپیماهای جاسوسی و شنود الکترونیک امریکایی نظیر RC-۱۳۵ یا پهپادهای دوربرد MQ-۹ و RQ-۴ است.

روسیه "گلوبال هاوک" آمریکایی را در دریای سیاه سرنگون می‌کند؟ / تصمیم سخت مسکو برای تامین امنیت شبه جزیره کریمه +فیلم و تصاویرمحدوده های اصلی پروازهای جاسوسی ناتو از دید منابع روسی

به عقیده بسیاری از کارشناسان رهبران روسیه بایستی پیش از آنکه امنیت کلیه تاسیسات راهبردی کریمه به خطر بیفتد تصمیم سختی برای مقابله با مداخله مستقیم امریکا در جنگ اخیر بگیرند؛ با سرنگونی پهپادهای روسی شاید امریکا کمک بیشتری به اوکراین انجام داده و اقدام روسیه را تلافی کند اما در صورت عدم واکنش مسکو و ادامه انتقال اطلاعات لحظه ای به اوکراین بعید است در میان مدت ارتش روسیه قادر به ادامه حضور در شبه جزیره کریمه باشد.

نظر شما