شناسهٔ خبر: 67287117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ترمز قیمت خودرو کشیده شد

بازار خودرو در سال جدید، روز‌های بهاری متفاوتی را تجربه کرد، به‌طوری که در آغازین روز‌های بهار، در شرایطی به واسطه تنش میان ایران و اسرائیل قیمت خودرو اوج گرفت که در اواخر ماه جاری روند نزولی چشمگیری به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه مشخص است همراه با اوج‌گیری تنش میان ایران و اسرائیل و به دنبال آن رشد نرخ ارز، قیمت خودرو به قله یک‌ساله خود رسید؛ به این معنا که در سال ۱۴۰۲ نیز قیمت‌ها چنین صعودی را به خود ندیده بودند. همان‌طور که عنوان شد، اوج‌گیری تنش میان ایران و اسرائیل و همچنین پاسخ موشکی ایران، بازار خودرو را با تنش مواجه کرد که دلیل اصلی آن نیز رشد موقت نرخ ارز بود.

نرخ ارز در فروردین ماه حتی رقم ۶۷ هزارتومان را نیز به خود دید و از آنجا که طی پنج‌سال گذشته فرمان خودرو در دست ارز بوده، قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود گرفت. حالا بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که قیمت‌ها از نیمه فروردین‌ماه امسال تا انتهای خردادماه بالغ بر ۱۰‌درصد کاهش یافته و حتی قیمت بسیاری از خودرو‌ها به بازار شب عید نزدیک شده است. مقایسه قیمتی خودرو‌ها از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد گویای این نکته است که قیمت‌های روز‌های پایانی بهار، به قیمت‌های اسفند سال گذشته بسیار نزدیک شده است و برخی تفاوت قیمت‌ها نیز بیشتر به دلیل تغییر پلاک‌های ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ است.

بر این اساس روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو، به‌خصوص در خردادماه متاثر از افت نرخ ارز است، حال آنکه تیراژ روند نزولی به خود گرفته است.
 
طبق آمار‌های ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، تیراژ خودرو در فروردین‌ماه افت ۱۹درصدی را به خود دید و در اردیبهشت ماه نیز کاهش ۱۷درصدی داشت. بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو نیز از افت بیشتر قیمت‌ها در خردادماه خبر می‌دهند که دلیل اصلی آن عدم‌اصلاح قیمت خودرو و رشد زیان خودروسازی است.

در این زمینه، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس عنوان کرد که زیان انباشته خودروسازی به ۲۱۰ همت رسیده است؛ بنابراین همراه با فریز ۱۴ماهه قیمت‌ها و همچنین نبود افق روشنی مبنی بر اصلاح قیمت خودرو در ماه‌های آتی، به نظر می‌رسد که روند نزولی تیراژ حداقل تا دوماه آینده تداوم داشته باشد. این در شرایطی است که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه قطعه از تولید یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری خبر داده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری وعده بهبود صنعت و بازار خودرو را می‌دهند، حال آنکه به نظر می‌رسد تا ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمی‌توان انتظار تعادل قیمتی در بازار خودرو را داشت.

بازار بهاری خودرو در سال جدید نشان داد که بازار بیش از گذشته به نرخ ارز وابسته است، چرا که افت قیمت‌ها در خرداد ماه در شرایطی رخ داده که تیراژ روند نزولی را به خود می‌بیند؛ بنابراین به‌رغم وعده و وعید کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری مبنی بر کاهش تنش در بازار و بهبود صنعت خودرو، تا وقتی که ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود، تمامی این وعده‌ها بی‌حاصل خواهد بود.

بر این اساس اگرچه نرخ ارز عامل تاثیرگذاری بر قیمت‌های بازار خودروست؛ اما این مولفه نیز تاثیر خود را بر صنعت خودرو گذاشته و به‌عنوان یکی از عوامل کاهش تولید در خرداد ماه شناخته می‌شود.

به گفته رئیس انجمن خودروسازان، از ابتدای سال‌جاری تاکنون، تخصیص ارز به خودروسازان کند شده است که به گفته وی این عامل موجب کاهش تیراژ در ماه‌های آتی نیز خواهد شد.

در هر صورت افت و خیز بهاری قیمت خودرو در سال جدید نشان داد که نرخ ارز باز هم مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مولفه بر بازار خودروست و کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری نیز در ابتدا باید وعده ثبات نرخ ارز را بدهند تا آرامش در بازار خودرو محقق شود.

جزئیات افت قیمت خودرو

طبق محاسبات، میانگین قیمت ۱۰ خودرو داخلی منتخب حدفاصل نیمه فروردین امسال تا انتهای خرداد، بیش از ۱۰‌درصد افت را نشان می‌دهد. در این لیست، بیشترین افت بازدهی به دنا‌پلاس اتومات توربوشارژ مربوط می‌شود که قیمت آن از یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین این خودرو با افت بازدهی ۲۱.۵ درصدی طی دوماه و نیم گذشته مواجه شده است.

در جدول تحت بررسی، دو خودرو دیگر با افت بازدهی دورقمی به چشم می‌آید. در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال از یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افت کرده تا بازدهی منفی ۱۴.۵ درصدی را ثبت کند.

هایما در مدل ایکس ۷ نیز افت ۱۰.۵ درصدی بازدهی را در دو ماه و نیم گذشته داشته و قیمت آن از یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان رسیده است.

اما بیشتر خودرو‌های منتخب، بازدهی منفی تک‌رقمی داشته‌اند. در این بین، کمترین میزان افت قیمت نصیب کوئیک دنده‌ای شده که رقم منفی ۲.۷‌درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به ۴۲۸ میلیون تومان در انتهای خرداد نزول کرده است. ساینای دنده‌ای بنزینی نیز که در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر ۴۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس و سمند نیز هر دو بازدهی منفی ۷‌درصد را در بازه زمانی تحت بررسی ثبت کرده‌اند. قیمت پژو پارس از ۷۳۰ میلیون تومان دو ماه و نیم پیش به ۶۸۰ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

سورن نیز که در میانه فروردین ۷۸۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۷۲۵ میلیون تومانی به شمار می‌رود.

نظر شما