شناسهٔ خبر: 67286747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دومین مناظره انتخاباتی داوطلبان؛

پزشکیان: نسخه دادن راحت نیست

طیبه بیات

مسعود پزشکیان در مناظره دوم گفت: اگر با خود مردم‌صحبت نشود، بسیاری از نسخه‌ها بدون کارشناسی ارائه می‌شود. نسخه دادن راحت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (پنجشنبه) به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

در هر مرحله از مناظره ۸ دقیقه به به صورت دو بخش ۴ دقیقه‌ای در اختیار نامزدها قرار دارد تا دیدگاه و نقطه نظرات خود را اعلام کنند که در ۴ دقیقه دوم می‌توانند نظر خود را نسبت به اظهارات دیگر نامزدها بیان کنند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سه بخش ۸ دقیقه‌ای صحبت می‌کنند و در نهایت ۶ دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهند داشت.

اگر با خود مردم‌صحبت نشود، بسیاری از نسخه‌ها بدون کارشناسی ارائه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی در رسانه ملی در بخش اول اظهار داشت: آنچه که مشخص است این است که در قدم اول باید ببینیم کجا هستیم. طبق آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در یارانه‌های انرژی، بنزین، اختلاف بسیار زیادی دارد. یعنی به توانمندان بیشتر امکانات می‌دهیم و به آنها که پول ندارند کمتر. وضعیت خط فقر ما بهتر نشده که بدتر شده است.

وی عنوان کرد: ما باید بدانیم چه کاری انجام می‌دهیم. وضعیت مناطق مرزی ما بسیار خراب است. تئوری بسیار ساده است اما در اجرا واقعیت چیز دیگری است. آمار و ارقام گویای موقعیت ما است و در قدم اول نحوه حل مشکلات به داشتن زبان و نگاه مشترک بر می‌گردد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابعی که دولت تقسیم می‌کند باید به صورت هدفمند ارائه شود. باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک‌ها بیشتر وام‌ها را به تهران می‌دهند و بقیه را به استان‌های دیگر.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر با خود مردم‌صحبت نشود، بسیاری از نسخه‌ها بدون کارشناسی ارائه می‌شود. نسخه دادن راحت نیست. یارانه‌ها باید هدفمند شوند تا دهک‌های پایین بهره بیشتری ببرند. لازمه این کار کنترل تورم و رشد اقتصادی و عمل به برنامه‌ای است که عرض کردم.

وی افزود: تورم بحث‌های خود را دارد. رشد باید اصلاح شود. کنترل سوخت و آموزش مردم هم نسخه‌ای نیست که در چهار دقیقه قابل ارائه باشد.

ما ثروتمند هستیم اما چرا این‌چنین زندگی می‌کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: من فقط می‌خواهم بگویم ما اینجا هستیم چون با هم دعوا می‌کنیم. با این موضوع مشکلات حل نمی‌شود و ما روز به روز همه چیز را بدتر می‌کنید.

پزشکیان با نشان دادن نموداری بیان کرد: این نمودار وضعیت سفره مردم است. من وزیر دوران آقای خاتمی بودم. آنجا بیشتر ثبات بود یا اینجا. خیال می‌کنیم ما بهتر هستیم برای همین با هم دعوا می‌کنیم. هر کسی به ستاد من بیاید می‌پذیرم چون می‌خواهم رأی بگیرم.

وی افزود: خط قرمز من سیاست‌های مقام معظم رهبری است. وضعیت مردم مشخص است. وقتی پول‌ها و منابع را خرج می‌کنیم. چابهار، سیستان، خوزستان و.. را نمی‌بینیم؟ برای همه اینها راه حل وجود دارد. می‌شود نفری ۱۰ میلیون داد اما همه اینها انسجام داخلی را می‌طلبد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم محروم را ببینیم. تمام اطراف مملکت وضع خرابی دارند. خوزستان که نفت تأمین می‌کند زیرساخت‌های اساسی را ندارد. اگر شغل را درست نکنیم و اختلافات خود را با دنیا برطرف نکنیم بودجه مملکت ما هدر می‌رود. نفت و گاز ما را چطور می‌فروشند.

پزشکیان اذعان داشت: ما ثروتمند هستیم اما چرا این‌چنین زندگی می‌کنیم. مجلس بگوید چرا طبق قانون عمل نکردیم. چرا طبق تورم حقوق اضافه نکردیم؟ همین قانون را اجرا کنیم. اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد.

وی تاکید کرد: شعار دادن کار سختی نیست. مدام به مردم گفتیم فلان می‌کنیم. شهید رئیسی و روحانی ندارد. چرا نشد؟ در دولت شهید رئیس وزیر جهاد را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ ما را وارد صحبت‌هایی می‌کنند که نباید.

در مناطق محروم کارگری کردم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم صحبت‌های خود اظهار داشت: در رابطه با این‌که در حوزه بهداشت چه کردیم زمانی که در تبریز رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم. عملاً در مناطق محروم کارگری کردم. خانه‌های بهداشت ساختیم. جراح قلب بودم و برای اینکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً ایثارگری کردیم.

پزشکیان افزود: بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. آمبولانس‌ها و زیرساخت‌ها را اصلاح کردیم و همه اینها بعداً در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد. بحث‌هایی که دکتر زاکانی گفتند ما هم پولش را دیدیم هم قانونش را داریم. چرا عمل نمی‌شود چون مجلس، دولت و قوه قضائیه تخلف می‌کنند.

وی عنوان کرد: یک درصد مناطق محروم با دستور آقای قالیباف قرار شد پرداخت شود. اگر دولت اجرا کند روند درمان را کاملاً به نفع مردم می‌دانیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دعوای ما در مجلس این است که چرا به قانون عمل نمی‌کنند. مشکل ما این است که سراغ خصوصی می‌رویم و به دولتی پول نمی‌دهیم. ما برای خودمان ویژه خدمت می‌گیریم.

پزشکیان اضافه کرد: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش دادند و گفتند همسان‌سازی می‌کنیم. بیرون قرارداد می‌بستند. پزشک خصوصی به کار گرفتند. هر قدر پزشک تربیت کنند با این مبلغ پزشکان روستا برو نیستند. اینکه تئوری بگوییم و برای خودمان سفره پهن کنیم و به مردم رسید بگوییم نمی‌شود مشکل حل نمی‌شود.

مردم گفتند برنامه بدهید، گفتم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش چهارم صحبت‌های خود بیان کرد: مردم عزیز زمانی که ثبت نام کردم گفتند برنامه بدهید گفتم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری. ما برنامه نوشتیم و قانون شده است. اجزا نمی‌کنند. چون دولت و مجلس و قوه قضائیه سفره دیگری دارند و درد مردم را نمی‌فهمند.

پزشکیان افزود: تا زمانی که سر سفره‌ای که برای مردم پهن کردم ننشینم متوجه مشکل نمی‌شوم. قرار بود بیماران صعب العلاج از ۶۰ هزار میلیاردی که کنار گذاشته بودند بدهند اما در اصل یارانه ندادند. پرستار کشیک می‌دهد برای هر ۸ ساعت ۶۰ هزار تومان. می‌گوید اسنپ کار کنم درآمدم بیشتر است.

وی گفت: نمی‌شود قوانین موجود را اجرا نکرد و بگویی برنامه داریم. سر سفره نشستن و درد و رنج مردم را دیدن مشکل را حل می‌کند. ببینند من در همان صفی که خودشان ایستادند ایستادم صدایشان در نمی‌آید. دغدغه من و ما چه رئیس جمهور شوم چه نماینده مجلس باشم یا هر چیز دیگر از ابتدا که خودم را شناختم این است که به داد محرومان و کاسنی که صدایشان را نمی‌شنوند بشویم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در تهران یک دستگاه ام آر آی خراب شود دوربین پیگیری می‌کند اما از مناطق محروم خبری نیست. چرا چهار دوره قانون اجرا نشده است؟

پزشکیان تاکید کرد: قانون با سیاست‌های کلی مو به مو مطابقت دارد اما اجرا نمی‌شود. وقتی بیرون مطب زدم کاری می‌کنم مطب به نفع خودم بچرخد. قانون هست. مهم اجرای آن است.

باید میان مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی تناسب برقرار کرد

وی در بخش پنجم صحبت‌های خود با محوریت ارتقای نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تعریضی به آقای قاضی زاده داشته باشم در مورد تئوری گفتن، من رئیس دانشگاه بودم با اقداماتم معاون سلامت شدم و علی رغم اینکه عضو حزبی نبودم بخاطر همان کارها بعد وزیر آقای خاتمی شدم. آنچه به نظر من اهمیت دارد باید دید بچه‌ای که در مناطق محروم است با بچه خود سرویس یکسان می‌گیرد یا نه؟ اگر توانستی خودت را در این جایگاه ببینی می‌توان مشکل را درک و خل کرد. آنها مشکل پیدا می‌کنند چون در واقعیت آن‌ها را نمی‌بینیم. در عمل مشکل داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مناطق محروم مدرسه داریم که فضا و امکانات و تجهیزات معمولی را هم ندارند. ما اگر اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت مسئولیت دارد همان خدمات را ارائه دهد که به مدارس فرزند خود می‌دهد. باید میان مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی تناسب برقرار کرد.

پزشکیان تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان مدارس نمی‌توانند به کنکور راه پیدا کنند چون ما به آنها درست سرویس نمی‌دهیم. مشکل معلمین باید حل شود. معلم چند شغله نمی‌تواند درست به بچه مردم رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: وزیر آموزش پرورش باید قوی‌ترین و دلسوزترین باشد و وقتی به دنبال اجرای بسته آموزشی هستیم این موضوع باید ادامه پیدا کند. دانش‌آموز باید کار تیمی و مدیریتی را یاد بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مدارس سمپاد مخصوص نخبگان تک بعدی رشد می‌کنند که نمی‌توانند مشکل را حل کنند و تا چیزی می‌شود قهر می‌کنند در حالی که باید یاد بگیرد چطور برخورد کند.

فارغ التحصیلان دانشجویی بیشترین بیکاران ما هستند

پزشکیان در بخش ششم صحبت‌های خود عنوان کرد: آن‌چه که شما گفتید اجماع کنید باید روی قانون اساسی و سیاست‌های کلی است. آن‌چه شما به آن اسلام و انقلاب می‌گوئید این است که به هر طرف رفت دیگر سلایق مختلف شکل نگیرد. با آدم توانمند قرارداد ببندیم نه گروه و جناح و حزب خود.

وی اذعان داشت: آموزش در نسل یک و دو شامل تئوری و تحقیق و آموزش و عمل است. تئوری مبتنی بر نیاز ما نیست. دانشگاه ما باید به نسل سه و چهار منتقل شود. داریم از دنیا عقب می‌افتیم. کلی نیرو در دانشگاه تربیت می‌کنیم که بیرون بیکار هستند و حتی مهارت هم ندارند. برای جلوگیری از تلف شدن عمر باید کاری کنیم عمرشان تلف نشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. برای تحقق این‌ها باید هیأت علمی و اساتید دانشگاه و دانشمند احترام ببیند. باید آن‌ها را نگه داریم. باید بتوانند زندگی کنند. علت خروج نخبگان ما این است که توان زندگی ندارند و بیرون این‌ها را می‌قاپند. باید میان نیرو و شایستگی تناسب وجود داشته باشد.

پزشکیان بیان کرد: فارغ التحصیلان دانشجویی بیشترین بیکاران ما هستند. بخاطر عدم سیاست گذاری دقیق ما بر اساس نیاز جامعه است. به هیأت علمی احترام نمی‌گذاریم مدیریت‌ها را سیاسی می‌گذاریم و در نهایت موجب نارضایی و خروج مغزها از ایران می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اینها حل شود و اختلافات حل شود و اولویت‌ها شاخص بندی شود مشکل این موضوع برطرف خواهد شد.

مشکل، مدیر ارشد است

پزشکیان در بخش جمع‌بندی صحبت‌های خود عنوان کرد: من دولت آقای خاتمی بودم و آن زمان هم نه فرار مغز بود بلکه به داخل می‌آمدند. وضع مردم هم خودشان بگویند خوب بود یا بد؟ بد بود رأی ندهند. در دوره‌های فعالیت با همان آدم‌هایی که در سیستم کار نمی‌کردند برخورد می‌شد.

وی اذعان داشت: مردم پشت سر ما قضاوت درستی ندارند. مشکل، مدیر ارشد است. اگر به هر چه می‌گوید معتقد باشد پشت سرش خواهند گفت. بسیجی‌ها با ما خانه بهداشت نساختند همان‌ها که موهای بلند و … داشتند با ما همراه شدند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر به دنبال فقر زدایی هستیم باید مردم را مشارکت دهیم. باید با مردم صمیمی باشیم تا باور کنند می‌خواهیم برای آنها کار کنیم.

سنی و کرد و بلوچ همه مردم ما هستند

پزشکیان بیان کرد: شاخص اصلی عدالت است. اگر دست به دست هم دهیم و بعد بخواهیم به مشکل مردم فکر کنیم موانع برطرف می‌شود. مشکل باور مردم نیست. خیلی از آدم‌ها به قدرت می رسند اطرافیان خود را مسئول می‌کنند.

وی ادامه داد: هر چه برای خود و اطرافیانتان خواستید برای مردم هم همان را بخواهید که اگر نخواستید ظلم کردید. علت نارضایی مردم پرونده درست کردن ما برای آنها است. گروه زد و اف درست می‌شود. ما درد و صدای محرومین را اگر ببینیم و مدیریت کنیم آن‌ها قطعاً در میدان خواهند بود.

پزشکیان در پایان تاکید کرد: سنی و کرد و بلوچ همه مردم ما هستند. به عنوان مسلمان معتقد هستم هر انسانی توان داشته باشد بر اساس شایستگی از آن کمک خواهیم گرفت. برای پیاده کردن حق و عدالت باید اصلاحات صورت گیرد. کیفیت یعنی رضایت مشتری. حق با مردم است و مردم همه اینها هستند. امکان ندارد با یک گروه، جناح و دسته مملکت را درست کنیم. نسبت به مناطق سنی نشین مسئولیت داریم. به آنها خدمت کافی نکرده‌ایم.

اگر به قدرتی رسیدیم با مردم خود صادق باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان مناظره دوم نامزدهای انتخاباتی در جمع خبرنگاران در رابطه با نقطه نظرات خود پیرامون مناظره دوم، اظهار داشت: خدا قوت تا این ساعت منتظر ما بودید آرزوی توفیق داریم. نقطه نظری که دارم این است که ما اگر صادقانه برای مردم خدمت کنیم مردم شریف هستند.

وی عنوان کرد: مردم اگر ببیند در عمل آن‌گونه هستیم پشت ما هستند. این‌ها همان‌هایی هستند که در شروع انقلاب ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند. خیلی از آن‌ها اکنون مسأله دارند؛ که به ما بر می‌گردد که در رفتار و گفتار خود تناقض داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امیدوارم ما با شعارها و حرف‌های خود صادقانه اگر به قدرتی رسیدیم با مردم خود صادق باشیم و دغدغه محرومیت در ذهن و عمل ما باشد تا مشکلات حل شود.

نظر شما