شناسهٔ خبر: 67287829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پزشکیان در مناظره: منابع دولت باید هدفمند تقسیم شود

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه قدم اول برای حل مشکلات داشتن یک زبان و نگاه مشترک است، گفت: دولت منابعی را که تخصیص می‌دهد باید هدفمند باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ دومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع «اقتصادی و سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت»  آغاز شد.

سوالات کارشناسان در بخش اول مناظره به شرح زیر است:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول دومین مناظره تلویزیونی گفت: ما در قدم اول باید بدانیم کجا هستیم. آنچه که آمارها نشان می‌دهد این است که اختلاف مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا در رابطه با بنزین وحشتناک است. به کسانی که بیشترین پول را دارند بیشترین امکانات را می‌دهیم و برعکس به کسانی که کمترین پول را دارند، کمترین امکانات داده می‌شود. بنابراین ما اول باید بدانیم که کجا هستیم تا ببینیم چطور عمل کنیم. 

وی افزود: اینکه ما بخواهیم این بی‌عدالتی را اصلاح کنیم باید ببینیم کجا را نگاه می‌کنیم. آمار و ارقام کاملا گویا است که کجاییم. قدم اول برای حل مشکلات داشتن یک زبان و نگاه مشترک است. دولت منابعی را که تخصیص می‌دهد باید هدفمند باشد. این مسئله چه در رابطه با بنزین و یارانه و چه در مسائل دیگر صدق می‌کند.

.

پزشکیان گفت: بانکها 55 درصد تسهیلات خود را به تهران می‌دهند و مابقی را به سایر شهرهای کشور که این  مسئله موجب آن می‌شود که بیشتر توسعه در تهران و اطراف آن صورت گیرد. جمعیت زیر خط فقط ما در سالهای متمادی بدتر شده است و بهتر نشده است. وضعیت استانهای ما هم اینطور است؛ مرزها و حاشیه ها وضعشان به شدت خراب است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: تئوری خیلی ساده است ولی این‌ها واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است و آمار و ارقام کاملا گویاست که کجاییم.  متاسفانه اختلافات باعث می شود که به هدف نرسیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم.

وی افزود: دولت منابعی که تقسیم می‌کند باید هدفمند باشد و اگر بخواهد قیمتها درست شود باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل درست شود. ما می‌توانیم با هماهنگی کارشناسان و مدیران و مردم نسخه‌ای را بنویسیم که قابل اجرا باشد وگرنه یک قسمتی را درست می‌کنیم و بقیه جاها را تخریب. البته نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهکهای پایین داد و نگذاشت دهکهای بالا منتفع شوند. 

هرکه به ستاد من بیاید او را می‌پذیرم چون می‌خواهم رای بگیرم

مسعود پزشکیان در بخش دوم اظهاراتش طی سخنانی با بیان اینکه مشکلات ما با دعوا حل نمی‌شود، گفت: خیلی از تئوری‌هایی که دوستان می‌گویند مشکلات را حل نمی‌کند. وضعیت سفره مردم در دوران آقای رئیسی روز به روز بدتر شده است. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم. از نظر شاخص اقتصادی دولت ایشان بالاترین ثبات را داشته است.

وی افزود: هر که بیاید ستاد من او را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیرم اما آنچه که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و چارچوب‌هایی است که مشخص شده است و برای ما خط قرمز به شمار می‌رود. وقتی پول‌ها و منابع در جاهایی که پولدار هستند خرج می‌کنیم و چابهار، خوزستان، بلوچستان و کردستان را نمی‌بینیم مشکل حل نمی‌شود.

.

پزشکیان با بیان اینکه لازمه حل مسائل  کشور، انسجام داخلی است، عنوان کرد: بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام مملکت وضعیت خرابی دارد. خوزستانی که نفت و گاز دارد امکانات معمولی از جمله مدرسه و زیرساخت‌ها را ندارد و اگر ما شغل را درست نکنیم و با دنیا مشکلات‌مان را حل نکنیم، به جایی نمی‌رسیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: همین الان بالای چند هزار میلیارد بخاطر تصمیمات ناصواب ما از بودجه مملکت هدر می‌رود و در میادین مشترک، نفت و گاز ما را می‌برند و ما نمی‌توانیم ببریم. شما قطر را ببینید که در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم.

وی افزود: چرا ما طبق قانون، حقوق بازنشستگی و فرهنگیان را به آنها نمی‌دهیم. چه دولت شهید رئیسی و چه در دولت روحانی طبق تورم حقوق‌ها را اضافه نکردند. بازنشسته‌ها از ما می‌‌خواهند که طبق تورم به آنها حقوق بدهیم. اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد. ما اگر می‌خواهیم مشکلات‌مان حل شود باید با مردم صادق باشیم. شعار دادن که کاری ندارد.

پزشکیان گفت: در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند و چرا چای دبش درست شد. مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست‌های خارجی ما است.

***

در بخش دوم مناظره که به برنامه نامزدها در حوزه سلامت اختصاص داشت سوالات مردمی و کارشناسان به شرح  زیر است:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

با 10 تا 20 میلیون حقوق پزشک به مناطق محروم نمی‌رود

مسعود پزشکیان در بخش سوم اظهارات خود طی سخنانی اظهار داشت: اینکه در رابطه با بهداشت و درمان ما چه کردیم، بنده در تبریز که رئیس دانشگاه بودم، ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در عرض 6 ماه بیش از 600 خانه بهداشت بدون اعتبار و با کمک‌های مردمی ساختیم. با بچه‌هایم در کوهستان‌ها کارگری کردیم. و برای اینکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً در این مناطق کارگری کردیم.

وی افزود: بحث پزشک خانواده را در این مناطق راه انداختیم. نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان‌ها به شکل کالا رفتار کرد. قبل از ما در قانون برنامه سوم توسعه قرار بود همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود و مریض‌ها به بیمارستان می‌آمدند و مرده‌‌ی آنها نیز تحویل خانواده‌شان نمی‌دادند. ما این را تغییر دادیم و بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. هرکس سر تخت پول نداشت او را بیمه کردیم. آمبولانس‌ها و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم. همه این موارد در سیاست‌های مقام معظم رهبری دیده شد.

پزشکیان با اشاره به ایرادات ساختار بیمه‌ای کشور گفت: مجلس  و دولت و قوه قضاییه از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند و وقتی به مردم می‌رسد پول کم می‌آورند. ما خدمت آقای قالیباف رفتیم برای اینکه حداقل درآمدهای ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این بخش اختصاص پیدا کند. درآمد ناشی از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده مخصوص بیماران صعب العلاج است و اگر این منابعی که بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان است،‌ درست تخصیص پیدا کند، مشکلات قابل حل است.  ما روند حرکت را در بهداشت و درمان به نفع مردم و محرومان عوض کردیم.

.

کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری گفت: در مجلس همیشه دعوای ما این است که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند. مشکل این است که ما دولتی‌ها و مجلسی‌ها و قوه قضاییه می‌رویم بخش خصوصی و به مردم که می‌رسد دولت‌ها پول نمی‌دهند و مجلس هم فشار لازم را نمی‌آورد. در حالی که ما باید سر سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم نه اینکه خودمان با خودمان ویژه عمل کنیم.

پزشکیان عنوان کرد: در همین مجلس گذشته درامد پزشکان را کاهش دادند و سقف گذاشتند ولی خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می‌گرفتند. پزشک خصوصی که دولت یا مجلس با او قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک ماه پزشک بیرون پول می‌گرفت.

وی گفت: هرچقدر پزشک تربیت کنید آیا این پزشک با 10-20 میلیون به روستا می‌رود؟ باید ساختار را عوض کنیم. اینکه تئوری بدهیم ولی سفره‌مان را با مردم جدا کنیم، مشکل را حل نمی‌کند.

پرستارها با حقوق فعلی با خود می‌گویند در اسنپ کار کنند بصرفه‌تر است

پزشکیان در بخش چهارم اظهارات خود طی سخنانی اظهار داشت: زمانی که ثبت‌نام کردم به ما گفتند برنامه دهید، به آنها گفتیم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برنامه‌ای است که نوشته شده است. برنامه‌ها نوشته شده است و دقیقا با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هم تطبیق دارد اما چرا اجرا نمی‌شود به خاطر اینکه مجلس، دولت و قوه قضاییه یک سفره دیگر دارند و ما درد مردم را نمی‌فهمیم. زمانی ما می‌توانیم این را اجرا کنیم که سر یک سفره با مردم بنشینیم.

وی افزود: ما این تئوری‌ها را می‌گوییم ولی الان در روستا پزشک نیست. علتش این است که پولها را تخصیص نمی‌دهیم. قرار بود داروها را اگر ارز ترجیحی آن را برداشتند معادل ریالی‌اش را بدهند. ریالش را از محل هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود به بیماران صعب‌العلاج تخصیص پیدا کند،  برداشتند که 60 هزار میلیارد تومان بود.

.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: الان پزشکان که زیرمیزی می‌گیرند و ارز می‌گیرند تقصیر از آنها نیست. ویزیت پزشک دو دلار است. خب معلوم است پزشک به روستا نمی‌رود. پرستار برای 8 ساعت 160 هزار تومان پول می‌گیرد. خب می‌گوید اگر در استپ کار کنم بهتر است.

پزشکیان گفت: نمی شود قانون‌هایی که نوشته شده را اجرا نکنیم و بعد بگوییم برنامه داریم. مشکل خود ما هستیم که سر سفره ای که برای مردم پهن کرده‌ایم نمی‌نشینیم. مردم ببینند من در همان صفی ایستاده‌ام که آنها ایستاده‌اند؛ قطع یقین صدایشان درنمی‌آید ولی وقتی حرف قشنگ بزنم ولی در آن صف نایستم مردم صدایشان درمی‌آید.

وی ادامه داد: من چه رئیس جمهور بشوم و چه نماینده باشم باید به داد کسانی برسم که کسی به دادشان نمی‌رسد. صدای کسی باشیم که صدایشان به کسی نمی‌رسد. مشکل عدم تعهد ماها در بالا به قانون است.

***

در بخش سوم مناظره که به بررسی برنامه نامزدها در حوزه آموزشی اختصاص داشت سوالات مردمی و کارشناسان به شرح زیر است:

- دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

- دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

- دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین وزیر کابینه باشد

پزشکیان در بخش پنجم صحبت‌های خود عنوان کرد: من رئیس‌ دانشگاه بودم کارهایی که کردم باعث شد که من را به عنوان معاون سلامت دولت اصلاحات منصوب کنند. علی‌رغم اینکه بنده  جزو هیچ حزبی نبودم همان دولت آقای خاتمی بنده را به عنوان وزیر بهداشت معرفی کرد در صورتی که خیلی از آدم‌ها بودند که از نظر حزبی می‌‌توانستند وزیر بهداشت شوند.

وی افزود: ما کار کردیم و شاخص‌های آن زمان را اگر با این دوره نگاه کنید، به هیچ وجه روند خدمت به فقرا و مردم قابل مقایسه با الان نیست. اما در رابطه با آموزش و پرورش آنچه مهم است این است که آیا آن بچه‌ای که در روستا است با بچه‌ یک مسئول یک نوع سرویس را می‌گیرد یا خیر. اگر آدم خودش را در این جایگاه قرار داد می‌تواند مشکل را حل کند. اینکه ما هر حرفی را بزنیم ولی سفره‌های ما با مردم تفاوت پیدا کند، در عمل صدای این قشر شنیده نمی‌شود.

پزشکیان عنوان کرد: ما در مناطق محروم و سیستان و بلوچستان و خوزستان مدارسی داریم که تجهیزات معمولی را ندارند اما در برخی جاهای دیگر برای ثبت نام بچه‌ها 100 میلیون پول هزینه می‌کنند. ما اگر کشور اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت می‌خواهد مشکلش را حل کند، همان خدماتی را بدهد که به بچه‌های خودش می‌دهد . بنابراین اول باید این را بپذیریم و پس از آن دنبال راهکار برای حل مشکلات باشیم.

.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی فرصت هستند  و درصدی  از خدمات آموزشی را پوشش می‌دهند ولی 80 درصد آنها که در مدارس دولتی هستند نمی‌توانند به دانشگاه بیایند.

وی با بیان اینکه وقتی به معلمان نرسیم، طبیعتاً معلم چند شغله فرصتی که به بچه های مردم برسد را نمی‌یابد، عنوان کرد: نمی شود در بی ثابتی مدیریت برنامه‌ها را جلو برد. همان بحثی که آقای قالیباف گفتند. یا همین که آقای زاکانی گفتند، وزیر آموزش و پرورش باید قوی ترین باشد.

باید فارغ‌التحصیلان به بازار کار وصل شوند

پزشکیان در بخش ششم مناظره بیان کرد: باید برای اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری اجماع کنیم. می‌توان بر قانون اجماع داشت و سلایق مختلف هم که هست، باید همه به آن سمت حرکت کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌های ما الان نسل دو و پزشکی نسل سه هست. ما در دانشگاه تئوری و تحقیق را منتقل می‌کنیم و البته در این هم مشکل داریم؛ چون تحقیقات ما مبتنی بر جامعه و نیاز ما نیست و هزینه را هدر می‌دهیم. باید کاری کنیم که دانشگاه به نسل سه و چهار بیاید؛ علم باید مشکل جامعه را حل کند ولی از دنیا عقب می‌افتیم.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما نیروهای زیادی در دانشگاه تریبت می‌کنیم ولی بیکار مانده‌اند. باید آموزش نوعی طراحی شود که عمر و سرمایه مردم تلف نشود و باید دانشجو بتواند مشکلی را در کشور حل کند.

پزشکیان اظهار داشت: برای این تغییر، باید هیات علمی و نخبگان احترام یابند و برخوردهای جناحی و سیاسی کنار برود. نوع نگاه ما به انسان‌ها و کسانی که می‌توانند افتخارآفرینی باید باید احترام باشد. مکانیزم پرداخت به هیات علمی باید طوری باشد که بتواند زندگی کند و علت اینکه نخبگان ما از کشور می‌روند این است که نمی‌توانند از نظر مالی زندگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما بیشترین بیکاران را در فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها داریم. مجموعه‌ی این عوامل باعث نارضایتی، خروج نخبگان و ناامیدی در جامعه می‌شود. باید اختلاف‌ها حل شود و اولویت‌ها شاخص‌بندی شود تا بتوانیم به اهداف برسیم.

* 90 درصد مشکلات کشور از مدیریت ارشد است

 

.

مسعود پزشکیان در بخش پایانی اظهاراتش در دومین مناظره انتخاباتی طی سخنانی اظهار داشت:  من در دولت آقای خاتمی بودم. آن زمان نه تنها فرار مغزها نداشتیم بلکه مغزها به ایران می‌آمدند و مردم خودشان قضاوت می‌کنند که آن زمان وضع چطور بود. اگر خوب بود رای بدهند اگر خوب نبود رای به همین روندی که موجود است، بدهند.

وی افزود: زندگی و کار ما برای محرومان بوده است چه در زمانی که رئیس دانشگاه بودم چه در زمان وزارت و چه در دوران نمایندگی مجلس تمام فکر و ذکرم این بوده که به زندگی مردم در مناطق محروم برسم.

پزشکیان گفت: 90 درصد ما مشکل مدیریت ارشد است. مردم وقتی نگاه می‌کنند من به عنوان جلودار رانت می‌گیرم و آدم‌های خود را سر کار می‌گذارم، قضاوت درستی نسبت به ما پیدا نمی‌کنند. اگر مدیر ارشد با مردم صادق باشد و آنچه که می‌گوید با تمام وجود به آن معتقد باشد قطعا بقیه پشت سر او حرکت می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: همان دانشگاهی که بنده رئیسش بودم اول بسیجیان نیامدند با من همکاری کنند و همان آدم‌هایی که می‌گفتند موهایشان بیرون است، مراکز بهداشت را ساختند و مردم نیز وقتی دیدند ما در میدان هستیم آنها هم آمدند. ما در بهداشت و درمان 4 اصل داریم؛ اول عدالت، دوم مشارکت مردم، سوم روابط بین بخشی و چهارم تکنولوژی. ما باید در فقر زدایی مردم را مشارکت دهیم. با تئوری مشکل حل نمی‌شود. ما باید با مردم روابط دوستانه برقرار کنیم تا آنها ما را باور کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد:  مشکل ما این است که مردم به ما باور ندارند چرا که خیلی از اینها که به قدرت می‌رسند اطرافیان و دوستان خودشان را روی کار می‌آورند. هرکس به بندگان خدا ظلم کند، بندگان خدا نیز با او دشمن می‌شوند. چرا مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و برای آنها پرونده درست می‌کنیم. خروجی این رویکرد این است که گروه Z ‌درست یا  گروه F ‌درست می‌شود. مردم اگر ببینند ما با آنها هستیم و درد محرومین را می‌فهمیم مشکلات قابل حل است.

وی افزود: ما باید بر اساس عدالت به مردم نگاه کنیم. هر انسانی توان داشته باشد ما بر اساس شایستگی از او استفاده خواهیم کرد. برای پیاده کردن حق و عدالت نیاز به اصلاحات داریم. اصلاحات 4 اصل دارد. اول عدالت، دوم کیفیت، سوم هزینه اثربخشی و چهارم کارایی. ما برای اصلاح ساختارهای اداری باید به سراغ این 4 اصل برویم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امکان ندارد که ما با یک گروه و یک دسته مملکت را درست کنیم. ما باید دست به دست هم دهیم و شیعه،‌سنی،‌ عرب و عجم بر اساس عدالت کار کنیم. مناطقی که سنی نشین هستند الان ضعیف‌تر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما