شناسهٔ خبر: 67286726 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مقابله با جرائم سایبری، تروریسم و قاچاق مواد مخدر

ششمین گردهمایی دادستان‌های کل کشورهای عضو بریکس در حالی در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد که دادستان کل کشورمان با دادستان‌های کل کشورهای روسیه، آفریقای جنوبی امارات و چین دیدارهای دو جانبه‌ای برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ششمین گردهمایی دادستان‌های کل کشورهای عضو بریکس در حالی در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد که دادستان کل کشورمان با دادستان‌های کل کشورهای روسیه، آفریقای جنوبی امارات و چین دیدارهای دو جانبه‌ای برگزار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی؛ دادستان کل ایران در دیدار با یینگ یونگ همتای چینی خود در حاشیه این اجلاس بین المللی با قدردانی از ابراز همدردی و بیان تسلیت مقامات آن کشور درباره سانحه سقوط بالگرد حامل رییس جمهور شهید کشورمان و جمعی از خدمتگزاران همراهشان، گفت: منافع مشترکی بین ایران و چین وجود دارد و در این بین تقویت مناسبات حقوقی و قضایی در این شرایط اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مقابله با جرائم سایبری، تروریسم و قاچاق مواد مخدر، سه حوزه دارای اهمیت و قابل بررسی برای ارتقاء و تقویت همکاری‌های متقابل حقوقی و قضایی دو کشور است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

ایران، دولتی کلیدی در جغرافیای غرب آسیا

یینگ یونگ دادستان؛ کل چین نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله رییسی، عنوان کرد: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس آن هم به عنوان دولتی کلیدی در جغرافیای غرب آسیا و با توجه به جایگاه استراتژیک این کشور، اهمیت فراوانی دارد.

وی به همکاری و شراکت استراتژیک بین ایران و چین اشاره کرد و گفت: وسعت و تنوع مناسبات دو کشور سبب شکل گیری منافع در هم تنیده‌ای شده، به همین دلیل تلاش حقوقی متقابل برای مقابله با افراط گرایی و جرائم فرا سرزمینی با توجه به وجود تهدیدهای مشترک بسیار اثربخش است.

اعلام حمایت دادستان کل ایران از اقدام شجاعانه دادستانی کل آفریقای جنوبی علیه جنایات اسراییل

حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی؛ دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری ششمین گردهمایی دادستان‌های کل کشورهای عضو بریکس در سنت پترزبورگ روسیه در دیدار با دادستان کل جمهوری آفریقای جنوبی، گفت: از اقدام حقوقی و به هنگام دستگاه قضایی آفریقای جنوبی علیه رژیم غاصب صهیونیستی تقدیر و حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این اقدام شجاعانه در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، اهتمام و توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده و موقعیت بین المللی آفریقای جنوبی را بیش از پیش ارتقا داده است.

دادستان کل ایران همچنین بر توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی و تبادل تجربه در حوزه‌های تخصصی دو کشور تأکید کرد.

آمادگی دستگاه قضایی آفریقای جنوبی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری قضایی با ایران آمادگی دارد

شکیلا باتوحی؛ دادستان کل جمهوری آفریقای جنوبی نیز با برشمردن مواضع حقوق بشری و بشر دوستانه کشورش، گفت: ما همواره به موضوعات جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جنایات جنگی حساسیت داشته‌ و در محکومیت این موارد نقض فاحش حقوق بشری درنگ نکرده‌ایم.

وی عنوان کرد: درباره مردم مظلوم فلسطین هم با توجه به اینکه ستمی که بر آن ها روا می شود قابل تحمل نیست، دست به این ابتکار حقوقی زدیم.

دادستان کل آفریقای جنوبی با ابراز علاقه به تبادل اطلاعات و تدابیر همکاری در زمینه‌های سایبری و مقابله با سرقت و فساد مالی، با دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تنظیم تفاهم‌نامه همکاری با همتای ایرانی خود اعلام آمادگی کرد.

تأکید دادستان های کل ایران و روسیه بر مبارزه با فساد و جرائم سازمان یافته

حجت الاسلام محمد موحدی که برای شرکت در ششمین نشست دادستان‌های کل کشورهای عضو بریکس به روسیه سفر کرده است، روز سه شنبه 30 خرداد ماه در رأس هیأتی قضایی با ایگور ویکتورویچ کراسنوف، دادستان فدراسیون روسیه دیدار و به گفت و گو نشست.

وی با قدردانی از ابراز همدردی مقام‌های روسیه با دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت آیت‌الله رییسی، رییس جمهور خدمتگزار کشورمان، گفت: تفاهم‌نامه‌های همکاری دادستانی‌های ایران و روسیه، محور همکاری‌های ثمربخشی را رقم زده که می‌تواند در آینده تداوم یابد.

دادستان کل ایران در ادامه با بیان اینکه توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی و تبادل نظر در این بخش ها ضروری است، تصریح کرد: مناسبات دو کشور در حوزه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی دو کشور رو به توسعه است.

حجت الاسلام موحدی همچنین بر شناسایی ظرفیت‌های مشترک در حوزه‌های حقوقی و قضایی به ویژه در زمینه مبارزه با فساد و جرائم سازمان یافته، تأکید کرد.

همکاری قضایی و حقوقی ایران و روسیه تقویت می‌شود

ایگور ویکتورویچ کراسنوف دادستان کل روسیه نیز با ابراز مراتب تسلیت دولت و ملت روسیه و گرامیداشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید کشورمان و همچنین شهید حسین امیرعبدالهیان و همراهان ایشان، گفت: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس، زمینه ساز افزایش بیش از پیش فرصت همکاری‌های دادستانی‌های دو کشور شده است.

وی تصریح کرد: می توان با همکاری مشترک در حوزه‌هایی از قبیل؛ مقابله با افراط گرایی، تروریسم و فساد، زمینه تأمین امنیت و حقوق شهروندانمان را فراهم ساخت.

کراسنوف با اعلام آمادگی دادستانی فدراسیون روسیه آمادگی در حوزه های علمی و آموزشی بین کشور خود و ایران، عنوان کرد: در این باره آماده امضای یادداشت تفاهم همکاری هستیم.

ششمین نشست دادستانی ها کل کشورهای عضو بریکس ٢٩ و ٣ خرداد ماه 1403 در شهر سنت پترزبورگ با حضور نماینده‌های دادستانی کشورهای چین، هند، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، برزیل و اتیوپی در حال برگزاری است و نمایندگان حقوقی کشورهای عضو بریکس قرار است تجارب مشترک خود در زمینه فناوری‌های مدرن ارتباطی و مقابله با جرائم سایبری را به اشتراک بگذارند.

تدابیر هوشمندانه حجت الاسلام موحدی در افزایش همکاری های قضایی بین دو کشور ایران و روسیه

دادستان کل کشور در رأس هیأتی قضایی که برای شرکت در ششمین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو بریکس به روسیه سفر کرده است، روز دوشنبه 29 خرداد ماه با وزیر دادگستری روسیه دیدار و درباره توسعه همکاری‌های قضایی و حقوقی  به گفت‌و‌گو پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی دادستان کل کشور در این دیدار با قدردانی از ابراز همدردی مقامات سیاسی، قضایی و پارلمانی روسیه با دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت آیت‌الله رییسی، رییس جمهور خستگی ناپذیر و تلاشگر و همراهان ایشان، گفت: مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها، به ویژه در حوزه قضایی و حقوقی تداوم می یابد.

دادستان کل کشور به امضای توافقنامه‌های دو کشور در زمینه انتقال محکومین، مبارزه با جرائم سایبری، قاچاق و جرائم سازمان یافته اشاره کرد و افزود: ایران و روسیه در این زمینه ها همکاری تنگاتنگ و روز به روز گسترشی با یکدیگر دارند.

سطح همکاری های قضایی ایران و روسیه در حال گسترش است

کنستانتین چویچنکو وزیر دادگستری روسیه نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رییسی، رییس جمهور ایران اسلامی، شهید امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان و دیگر همراهان ایشان، عنوان کرد: رییس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار ارزشمند و پررنگی در ارتقاء روابط ایران و روسبه در همه زمینه‌ها ایفاء کردند و این سانحه تلخ نه تنها برای ملت ایران، بلکه در سطح بین‌المللی هم یک ضایعه و فقدان بزرگ است.

وی در ادامه به برگزاری اجلاس دادستان‌های کل و نیز روسای دیوان‌های عالی کشورهای عضو بریکس در شهرهای سن‌پترزبورگ و سوچی اشاره کرد و گفت: این اجلاس، زمینه ساز گسترش بیش از پیش همکاری‌های قضایی و حقوقی بین کشورهای عضو، به‌ موازات توسعه روابط دوجانبه در این حوزه است.

وزیر دادگستری روسیه با توجه به وجود اسناد همکاری ایران و روسیه در حوزه قضایی و حقوقی، اظهار کرد: خوشبختانه اسناد و توافقنامه‌های پیشین در مسیر درست اجرا قرار دارد و سطح مناسبات و همکاری‌ها در این زمینه روز به روز در حال گسترش و تعمیق است.

گفتنی است دادستان کل ایران همچنین در حاشیه این دیدار از نمایشگاه تخصصی دستگاه قضایی روسیه در محل ساختمان وزارت دادگستری روسیه در مسکو بازدید کرد.

رایزنی فعالانه دادستان‌ کل ایران با همتای اماراتی خود، برای ارتقای همکاری‌های حقوقی و قضایی

در حاشیه برگزاری ششمین اجلاس بین المللی دادستان‌های کل کشورهای عضو گروه بریکس که در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد، دادستان‌های کل دو کشور ایران و امارات به گفت‌و‌گو نشستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، گفت: توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی و استفاده از ظرفیت تعاملات بین المللی دو کشور با توجه به مناسبات گسترده دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و همچنین پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی دو سویه لازم است.

حمد سیف الشمسی دادستان کل امارات متحده عربی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات با همتای ایرانی خود، عنوان کرد: برای اجرای تفاهمنامه‌‌های حقوقی در زمینه معاضدت قضایی و مقابله با جرائم سازمان یافته فرا سرزمینی و بین المللی آمادگی کامل داریم.

گفتنی است در این دیدار تأکید شد تا بخش‌های بین الملل دادستانی کل دو کشور رایزنی کرده و پیش‌نویس برنامه دوساله‌ای را تنظیم و برای امضاء دادستان‌های کل در ایران یا امارات متحده عربی آماده کنند.

امارات متحده عربی همزمان با کشورمان از ابتدای سال ٢ ٢4 میلادی به عضویت کامل گروه بریکس درآمده است‌.

دانشجویان خارج از کشور به عنوان سفیرانی کارآمد، نقش بسزایی در اهتزاز پرچم ایران اسلامی دارند

در جریان سفر دادستان کل کشور به روسیه برای شرکت در اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو گروه بریکس، ایشان از این فرصت استفاده کرد تا نشستی صمیمی و دیداری چهره به چهره با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مسکو داشته باشد.

وی در این نشست به نقش دانشجویان ایرانی در سربلندی کشور، پاسداری و افراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: شما دانشجویان سفیران کشورمان در روسیه هستید و در این زمینه فعالانه و اثربخش وارد میدان شوید.

در این نشست دوستانه، دانشجویان حاضر سوالات خود را در حوزه‌های نظام وظیفه (مباحث مرتبط با تردد و معافیت تحصیلی) و قضایی مطرح کردند و دادستان کل کشور با پاسخگویی به سوالات تک تک آنان بر پیگیری مسائل عنوان شده از مسوولان مربوطه تاکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما