شناسهٔ خبر: 67286091 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان سازمان ملل: صادرکنندگان تسلیحات به اسرائیل، در نقض حقوق بشر شریک‌اند

تهران – ایرنا - گروهی از کارشناسان سازمان ملل امروز (پنجشنبه) به تولیدکنندگان اسلحه و مهمات نسبت به مشارکت در صادرات تسلیحات به رژیم اسرائیل هشدار دادند و اعلام کردند که این امر، آنها را به شریک رژیم صهیونیستی در نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی تبدیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز از ژنو به نقل از ۳۰ تن از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل، نوشت که سازندگان تسلیحات و تامین‌ کنندگان اسلحه برای رژیم اسرائیل باید انتقال تجهیزات جنگی را «حتی در صورت اخذ مجوزهای صادراتی» متوقف کنند.

کارشناسان سازمان ملل گفتند از زمانی که دیوان بین المللی دادگستری به تل آویو دستور داد تا حمله نظامی به رفح را متوقف کند، سطح مخاطرات برای شرکت های تسلیحاتی افزایش یافته است.

رویترز به نقل از کارشناسان سازمان ملل ادامه داد: ادامه انتقال تسلیحات به اسرائیل ممکن است به عنوان کمک آگاهانه برای عملیات‌ هایی تلقی شود که با حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بشردوستانه بین‌المللی مغایرت داشته باشد.

دیروز (۳۰ خرداد) نیز دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی با ارزیابی ۶ حمله رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به تلفات جانی گسترده شده است، از امکان نقض مجدد قوانین جنگی از سوی این رژیم خبر داد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی احتمالا به طور مداوم اصول اساسی قوانین جنگ را نقض کرده و در عملیات نظامی خود در نوار غزه بین غیرنظامیان و مبارزان تمایزی قائل نشده اند.

این دفتر در ارزیابی ۶ حمله رژیم اسرائیل که منجر به تلفات گسترده و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی شد، اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی احتمالا به صورت نظام‌مند اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی را در حمله نقض کرده باشند.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه امروز در بیانیه ای اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، رژیم صهیونیستی در چهار مورد جنایت جدید، ۳۵ شهروند فلسطینی را در این منطقه شهید و ۱۳۰ نفر دیگر را زخمی کرده است.

بر اساس این بیانیه، از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون، ۳۷ هزارو ۴۳۱ فلسطینی در نوار غزه شهید و ۸۵ هزار و ۶۵۳ نفر دیگر مجروح شدند.

نظر شما