شناسهٔ خبر: 67340048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

امدادرسانی در غزه غیرممکن شد

بیانیه مشترک مسئول سیاست خارجی و کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا درباره وضعیت بحرانی غزه صادر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی و «یانز لنارچیچ» کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای مشترک در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه هشدار دادند که بحران در غزه به نقطه اوج رسیده است. در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: ارائه هرگونه کمک انسان دوستانه معنادار در داخل غزه تقریباً غیرممکن شده است و ساختار جامعه مدنی در این منطقه در حال فروپاشی است. غیرنظامیان گرسنه برای دسترسی به کمک های محدودی که به داخل غزه می رسد به اقدامات ناامیدانه متوسل شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: شرکای ما به دلیل تداوم عملیات نظامی و فقدان حاکمیت قانون در نوار غزه، مجبور به فعالیت در یک محیط ناامن هستند و "مکث های تاکتیکی" باعث بهبود امنیت محیط برای فعالان بشردوستانه نشده است.

مقام‌های اروپایی با تاکید بر اینکه «اگر اقدامی انجام نشود، عملیات (انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه) با مشکل مواجه خواهد شد» عنوان کردند: ما بار دیگر، از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که به مسئولیت‌های حقوقی بین‌المللی خود پایبند باشند؛ از غیرنظامیان محافظت، دسترسی آنها به خدمات اولیه را تضمین، محیط امنی برای عملیات‌های بشردوستانه فراهم و دسترسی بشردوستانه بدون مانع را فراهم کنند.

بورل و لنارچیچ یادآور شدند: کمک‌های بشردوستانه در مرزهای مصر و اردن انباشته شده است. برخی از این کمک‌ها، مانند مواد غذایی، فاسد شدنی هستند و در معرض خطر هدر رفتن هستند. این یک ضربه مهم به تلاش‌های بشردوستانه ما و کل جامعه بین‌المللی است و علاوه بر آن ضرر مادی و مالی به بودجه اتحادیه اروپا است.

در پایان این بیانیه تصریح شده است: ارسال کمک، بدون دسترسی به داخل غزه بیهوده است. ما خواستار آتش‌بس فوری، آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها (اسرا)، حفاظت از غیرنظامیان از جمله کارکنان فعال در حوزه بشردوستانه و اقدام هماهنگ برای تسهیل ارسال کمک‌های نجات بخش به مردم غزه هستیم.

گفتنی است، رژیم صهیونیستی طی هشت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ و کشتار فلسطینی‌ها اصرار دارد.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۷ هزار و ۵۵۱ نفر و شمار زخمی ها به ۸۵ هزار و ۹۱۱ نفر رسیده است.

بر اساس برنامه اعلام شده نشست ماهانه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا فردا (دوشنبه) در لوکزامبورگ برگزار می‌شود و جنگ غزه، از مهمترین محورهای این جلسه عنوان شده است.

نظر شما