شناسهٔ خبر: 67340093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ماکرون: تا سال ۲۰۲۷ در ریاست جمهوری می‌مانم

ایرنا

امانوئل ماکرون یکشنبه اعلام کرد که تا ماه می ۲۰۲۷ در مقام ریاست جمهوری فرانسه خواهند ماند و در شیوه اداره کشور «تغییر» ایجاد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، راستگرایان افراطی فرانسه اخیرا در انتخابات پارلمان اروپا کرسی‌ها خود را افزایش دادند و پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات پیش روی پارلمانی در این کشور نیز ضربه مهلکی به حزب «رنسانس» ماکرون وارد کنند.

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» خواستار کناره‌گیری ماکرون شده اما وی در نامه‌ای سرگشاده در رسانه‌های فرانسه با رد این درخواست خطاب به رای‌دهندگان تاکید کرد: نمی‌توان اوضاع را به همین روشی که هست ادامه داد. شنیده‌ام که خواهان تغییر هستید.

وی افزود: مطمئن باشید که تا ماه می ۲۰۲۷ رئیس جمهور شما، حافظ جمهوری و ارزش‌هایمان خواهم بود و به تکثرگرایی و انتخاب‌های شما احترام می‌گذارم و در خدمت شما و کشور خواهم بود.

پس از پیروزی راست‌های افراطی در انتخابات پارلمان اروپا، ماکرون پارلمان فرانسه را منحل و انتخابات زودهنگام اعلام کرد. دور نخست انتخابات پارلمان فرانسه ۳۰ ژوئن (دهم تیر) و دور دوم هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می‌شود.

نتایج ۲ نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که حزب راست افراطی اجتماع ملی ۳۵ تا ۳۶ درصد آرا، ائتلاف چپگرایان ۲۷ تا ۲۹.۵ درصد آرا و میانه‌روهای وابسته به مکرون نیز ۱۹.۵ تا ۲۲ درصد را به دست خواهند آورد.

این بهترین نتیجه‌ای خواهد بود که اجتماع ملی تاکنون در انتخابات پارلمانی به دست می‌آورد. از این رو، این حزب می‌تواند نخست وزیر آتی فرانسه را معرفی کند. در این صورت، احتمالا جوردن باردلا رئیس جوان این حزب نامزد اصلی نخست وزیری خواهد بود.

نظر شما