شناسهٔ خبر: 67285930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصفهان، رتبه نخست آزادی زندانیان جرائم غیرعمد را در کشور دارد

اصفهان -ایرنا- رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: ستاد دیه این استان در حوزه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با فاصله بسیار زیاد، رتبه نخست کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت «هفته قوه قضاییه» افزود: سال گذشته با جمع‌آوری ۸۲۰ میلیارد ریال کمک خیرین اصفهانی، ۶۸۸ زندانی آزاد شدند.

‎وی تصریح کرد: امسال نیز در ماه رمضان، خیرین استان یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان تعهد کردند که تاکنون بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال آن وصول شده است و پیش‌بینی می‌کنیم با تحقق کامل آن ۸۱۱ نفر از زندانیان دارای شرایط مقتضی و جراوم غیرعمد استان آزاد شوند.

حجت‌الاسلام جعفری گفت: سال گذشته با اجرای سیاست حبس‌زدایی از طریق عفو، در مجموع از ۴۵۲ پرونده زندانیان، با آزادی ۳۷۵ نفر موافقت شد.

افزایش سنواتی پرونده‌های وارد شده به دستگاه قضایی اصفهان

رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: در ۲ ماه امسال، ۱۶۶ هزار و ۲۰۴ فقره پرونده وارد دستگاه قضایی استان شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱،۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: هر سال با افزایش سنواتی پرونده‌های وارد شده مواجه می‌شویم در حالی که از مجموع پرونده‌های باقی مانده از سال‌های گذشته، در ۲ ماهه امسال ۱۶۰ هزار و ۸۷۵ فقره مختومه شده است.

‎حجت‌الاسلام جعفری، اطاله دادرسی را «اَبَر چالش» قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: برنامه‌های بسیار خوبی در سند تحول این دستگاه برای کاهش مدت رسیدگی به پرونده‌ها پیش‌بینی شده است.

‎وی، قدیمی‌ترین پرونده قضایی استان را مربوط به سال ۷۳ اعلام کرد و افزود: این پرونده دارای چند جلد است و پیچیدگی زیادی دارد.

رئیس کل دادگستری اصفهان تصریح کرد: برای پرونده‌های قدیمی کوشیده‌ایم تا با یک برنامه منسجم و نظارت مستمر قضات، حدود ۲۵ سال از عمر پرونده‌های دادگستری استان کم کنیم.

‎وی با اشاره به اینکه شروع کاهش عمر پرونده‌ها از ابتدای تیر ۱۴۰۱ بوده است، گفت: در قالب این طرح یکهزار و ۴۳۶ پرونده با سابقه هشت سال و مربوط به قبل از سال ۹۶ با اجرای یک برنامه ضربتی توسط تیم قضات کارشناسان حل و فصل شده است.

صلح و سازش، برنامه محوری سند تحول قضایی

‎رئیس کل دادگستری اصفهان با تاکید بر تقویت روحیه صلح و سازش در سند تحول قوه قضائیه افزود: هرچند مردم ما آمادگی و روحیه صلح و سازش را دارند اما این موضوع باید در رسانه‌ها نیز تبیین شود.

‎وی ادامه داد: ۳۱۲ هزار فقره پرونده در سال ۱۴۰۲ به شوراهای حل اختلاف و شعبه‌های رسیدگی صلح و سازش ارجاع که از این تعداد ۳۰۷ هزار پرونده مختومه شد.

‎رئیس کل دادگستری اصفهان همچنین از ایجاد دادگاه‌های صلح در سراسر کشور خبر داد و گفت: با افزایش اختیارات شوراهای حل اختلاف، تعداد قابل‌توجهی شعبه در دادگستری استان تشکیل و در کنار دادگاه صلح، یک شعبه شورای حل اختلاف نیز تشکیل خواهد شد.

جعفری، یکی دیگر از برنامه‌های سند تحول قوه قضائیه را ارتباط مدیران بصورت میدانی، ارائه خدمات آسان و بدون هزینه و ملاقات چهره ‌به ‌چهره با مردم عنوان کرد و گفت: سال گذشته با ۱۱ هزار و ۱۲۲ نفر در اصفهان و با ۷۴ هزار و ۱۶۸ نفر در شهرستان‌ها در قالب برنامه ملاقات عمومی دیدار داشتیم که همه اینها در راستای احیای حقوق عمومی بوده است.

‎وی همچنین از پلمب ۹۶۹ حلقه چاه آب غیرمجاز که به تنش آبی استان می‌افزود، خبر داد و گفت: ساماندهی شهرک صنعتی محمودآباد، تشکیل پرونده برای ۲ هزار و ۲۹۶ تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، رفع تصرف از ۷۱۶ هکتار از اراضی ملی و دولتی و برگشت به بیت‌المال از مهمترین اقداماتی است که در راستای خدمت به مردم در دستگاه قضایی استان صورت گرفته است.

‎حجت‌الاسلام جعفری در باره اقدامات صورت گرفته برای رفع تصرف از حریم زاینده‌رود نیز گفت: ۶۸ هکتار از حریم و بستر رودخانه در بالادست و در باغبهادران رفع تصرف شده است.

اجرای قانون حد نگار، راه‌حل برون‌رفت از چالش‌های ملی

‎رئیس کل دادگستری اصفهان همچنین گفت: بسیاری از مشکلات عمده پرونده‌های ما در حوزه اختلافات ملکی است و اجرای قانون «کاداستر»(Cadastre) یا حد نگار باعث می‌شود این پرونده‌ها کاهش پیدا کند

کاداستر(Cadastre) یا حدنگاری، نقشه‌برداری ثبتی است که ارزش حقوقی داشته باشد و می‌توان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد.

‎حجت‌الاسلام جعفری با تاکید براینکه تاکنون در ۹۹ و نیم درصد از اراضی ملی استان این قانون اجرا شده است، تصریح کرد: نیم درصد انجام نشده مربوط به اراضی مشترک بین اصفهان با استان‌های همجوار است که از ۹ استانی که با آنها اراضی مشترک داریم، با پنج استان هماهنگی شده است و امسال در نیم درصد باقی‌ مانده نیز قانون حد نگار اجرا خواهد شد.‎

هفته اوّل تیر بعنوان «هفته قوه قضائیه» نامگذاری شده است.

نظر شما