شناسهٔ خبر: 67284008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشت نفر از ۹ فوتی بیمارستان قائم رشت در اثر دود ناشی از حریق جان باختند

رشت - ایرنا - رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه هیچ یک از جانباختگان آتش سوزی بیمارستان قائم رشت نسوختند، گفت: از ۹ جانباخته این حادثه، هشت نفر به دلیل خفگی با دود ناشی از حریق و نداشتن اکسیژن جان باختند و هنوز موضوع خفگی یک فوتی دیگر مسجل نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده جنازه ۹ بیمار فوتی به خانواده هایشان تحویل شدو به خاک سپرده شدند.

وی ادامه داد: تاکنون در موضوع این حادثه ۵ نفر به دلیل کوتاهی، سهل انگاری و بی مبالاتی بازداشت شدند و دلیل آتش سوزی تا الان غیرعمدی است و هنوز دلیل یا دلایلی برای آتش سوزی عمدی مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: با دستور رییس قوه قصاییه به طور قاطع در این حادثه ورود کردیم و تعداد افراد ذکر شده بازداشت شدند که رییس بیمارستان و نیز بزرگترین سهامدار این مرکز درمانی نیز جزو بازداشتی ها هستند.

رییس کل دادگستری گیلان بیان کرد: البته درخواست ما از مسئولان استانی این است که سریعتر مشکلات این بیمارستان برطرف شود تا مردم بتوانند از آن و امکانات این مرکز بهره ببرند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: بهنگام این آتش سوزی پرسنل این بیمارستان به همراه نیروهای آتش نشانی، همراهان بیماران و حتی مردم به یاری بیماران شتافتند و همه افراد بستری را خارج کردند که این کار جای قدردانی دارد.

رئیس کل دادگستری گیلان در ادامه در ادامه تشکیل پرونده جهت نحوه هزینه کرد در سفر استاندار و هیات همراه به روسیه را تایید کرد و گفت: گزارشی در این خصوص آمده که در حال رسیدگی است البته باید مبانی این پرداخت بررسی شود که در این راستا باید توضیحات مراجع ذیصلاح واصل و مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین پرونده ای در خصوص دریافت مبالغ غیرمتعارف راهنمایی و رانندگی در سازمان نیروهای مسلح در حال رسیدگی است.

وی برخورد با پدیده فساد را مطالبه مردم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و از راهبردهای مهم دستگاه قضا دانست و تاکید کرد: با قاطعیت بدان عمل می کنیم.

وی بیان کرد: در برخورد و مبارزه با فساد از خود شروع کرده ایم و هیچ رحم و ارفاقی نخواهیم داشت و تاکنون نیز در این زمینه با کارمند، وکیل و کارشناس دادگستری برخورد کردیم و چند پرونده نیز در حال رسیدگی است.

اجرای ۲۹۰ برنامه در هفته قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و همراهانش گفت: در این هفته ۲۹۰ برنامه در قالب ۱۹ عنوان در گیلان برگزار می شود.

وی افزود: حضور بر مزار شهدا و تجدید میثاق با آرمانهای شهیدان و امام راحل، دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان و ائمه جمعه استان، بازدید از واحدهای صنعتی، برپایی میز خدمت در مصلا و مساجد، دیدار با خانواده شهدا و همچنین حضور قضات در ۱۲ زندان استان به منظور دیدار چهره به چهره با زندانیان از جمله مهمترین برنامه‌های این هفته است.

صادقی نیارکی گفت: دادگستری گیلان ۲۶ حوزه قضایی، ۳۷۳ شعبه و همچنین ۱۷۵ شعبه شواری حل اختلاف دارد که ۴۱۴ قاضی در استان فعالیت دارند که کار آنها بسیار سخت و فشرده است.

وی با اشاره به میزان پرونده های رسیدگی شده در گیلان افزود: ۸۱۹ هزار و ۷۴۲ پرونده در سال ۱۴۰۱ در دادگستری گیلان مورد رسیدگی قرار گرفت که این میزان در سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد افزایش یافت.

رئیس کل دادگستری گیلان به افزایش مجازاتهای جایگزین حبس نیز اشاره کرد و گفت: در اجرای هدفمند کردن محکومیت‌ها نیز اقدامات مناسبی در گیلان انجام شده که در این راستا و طی سال گذشته شاهد رشد ۲۷ درصدی محکومیت‌های جایگزین حبس نسبت به مدت مشابه سال پیش‌تر از آن هستیم.

۳۰۰ زندانی جرائم غیر عمد آزاد شدند

وی اضافه کرد: در بخش آزادی زندانیان جریام غیرعمد نیز سال گذشته ۱۱۰ میلیارد ریال در مراسم‌ گلریزان و همچنین کمک افراد نیکوکار جمع آوری شدکه حدود ۳۰۰ زندانی جرائم غیرعمد آزاد شدند.

وی عنوان کرد: میزان کمک افراد نیکوکار در سه ماهه نخست امسال به حدود ۳۶۰ میلیارد ریال رسیده و مراسم‌ گلریزان تا پایان سال نیز ادامه دارد تا زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بیشتری فراهم شود.

حجت الاسلام صادقی نیارکی در ادامه این نشست به ورود دستگاه قضا به تغییر کاربری اراضی اشاره و اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی در ۲ بخش مورد توجه است که یکی مربوط به تغییر کاربری در بافتهای شهری و روستایی است که در این راستا نباید حق مردم تضییع شود و به همین دلیل مجوزهای صادرشده و راه اندازی مجدد جلسات طرح‌های هادی شتاب گرفت.

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: به موازات این کار نیز با پدیده زمین خواری به شدت برخورد می کنیم و یکی از موارد هم تخریب ۱۴ هتل آپارتمان در لاهیجان بود که در حریم ساحل احداث شده بود و مالک آن نیز یک فرد ۲ تابعیتی بود که البته در این راستا با کسانی که به وظایف خود توجه نداشته و کوتاهی کردند نیز برخورد شد.

وی به پدیده اختلاف مردم با دولت در بخش منابع طبیعی نیز اشاره و اظهار کرد: در این بخش پرونده های زیادی تشکیل شد زیرا مردم اعتقاد داشتند که برخی از زمین های آنان توسط منابع طبیعی به عنوان منابع ملی ثبت شده که در این راستا پنج هزار و ۶۸۷ هکتار از اراضی از مالکیت دولت خارج و به زمین‌های مردم افزوده شد.

نظر شما