شناسهٔ خبر: 67283028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بناهای تاریخی را با کمک بخش خصوصی احیا و صیانت می کنیم 

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: با مشارکت و کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی توانمند ، بناهای تاریخی با کاربرد اقتصادی را احیا و صیانت می کنیم.  مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: با مشارکت و کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی توانمند ، بناهای تاریخی با کاربرد اقتصادی را احیا و صیانت می کنیم. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ روز پنجشنبه در مراسمی با حضور شهاب طلایی شکری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان، حجت الاسلام محمودی مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین، دفتر نمایندگی صندوق توسعه و احیای وزارت میراث فرهنگی در سرای سعدالسلطنه قزوین گشایش یافت. 

شهاب طلایی در این مراسم اظهارداشت: بیشترین هماهنگی استانها با صندوق احیا در این دوره رقم خورده و حضور آقای خزایلی در میراث استان قزوین به تسریع ‌امور کمک کرده است. 

بناهای تاریخی را با کمک بخش خصوصی احیا و صیانت می کنیم 

وی گفت: تعامل میراث و شهرداری بهترین تعامل و همکاری را در قزوین رقم زده و الگوی خوبی را معرفی کرده و اگر شهرداریها نگاه ویژه ای به صندوق برای اجرای طرحهای میراثی داشته باشند حتما به احیای میراث تاریخی با رویکرد مسئولیت اجتماعی کمک خواهد شد. 

طلایی تصریح کرد: در قزوین نمونه همکاری موفقی با شهرداری و میراث فرهنگی در سرای تاریخی سعدالسلطنه صورت گرفت ولی اخیرا ابهاماتی مطرح شد که می توانست مانع ایجاد کتد که خوشبختانه با حضور حجت الاسلام محمودی مدیرعامل نوسازی و بهسازی شهرداری و پیگیری اقای خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی موانع برطرف شد تا ادامه کار با همکاری شهرداری تداوم یابد و این بنا با کاربردهای تعریف شده مدیریت شود. 

وی گفت: بهترین خروجی صندوق در همین پروژه است که بعنوان الگو می تواند در سایر استانها نیز مورد توجه قرار گیرد‌. 

طلایی افزود: فعالیت غرفه های تجاری در سرای سعدالسلطنه می تواند به اقتصاد هنرمندان هم کمک کند. 

بناهای تاریخی را با کمک بخش خصوصی احیا و صیانت می کنیم 

مدیرعامل صندوق احیا افزود: قزوین به عنوان یک قطب صنعتی بایستی در عرصه گردشکری هم برند شده و معرفی شود و در این راستا سرای سعدالسلطنه جایگاه بسیار مهمی دارد و در برند سازی می تواند نقش آفرینی کند. 

وی اظهارداشت: قزوین با سابقه تمدنی و فرهنگی که دارد با اتکا به سرای سعدالسلطنه می تواند هویت تاریخی این شهر را احیا کند و به یکی از مناطق گردشگری استان تبدیل شود. 

سعدالسلطنه در میان ۵۴ کاروانسرای جهانی ثبت شده 

وی گفت: سعدالسلطنه برند گردشکری قزوین است و در ردیف ۵۴ کاروانسرای تاریخی که ثبت جهانی شده نیز قرار دارد و هویت بخش جایگاه فرهنگی و تاریخی این خطه است‌. 

طلایی افزود: ثبت جهانی شدن یک بنا هیچ منافاتی با کاربردی شدن فضاهای مجموعه ندارد و واگذاری غرفه های سرای سعدالسلطنه بر اساس قانون و دستورالعملهاست و مشکلی ندارد. 

وی گفت: ۳۰۰ کاروانسرای تاریخی ثبت جهانی نشده و در این بناها نیز واگذاری فضاها به بخش خصوصی بلامانع است و می تواند مشارکت مردم و سرمایه گذاران برای احیای بناها را تسهیل و از رکود و تعطیلی و توقف در روند کارها جلوگیری کند زیرا قرار نیست همه کارها فقط توسط دولت صورت گیرد و در اختیار دولت باشد. 

بناهای تاریخی را با کمک بخش خصوصی احیا و صیانت می کنیم 

وی افزود: پارسال طبقه دوم میدان نقش جهان اصفهان را به بخش خصوصی واگذار کردیم و امسال مابقی آن را به بخش خصوصی و سرمایه گذار می دهیم و بعد از ۵۰ سال طبقه دوم میدان را احیا می کنیم. 

طلایی یادآورشد: بسیاری از پایگاههای جهانی و ملی هم به این سمت امده اند که با کمک بخش خصوصی احیا شوند و این کار به تثبیت و حفظ بناهای ثبت شده جهانی هم کمک خواهد کرد. 

وی بیان کرد: هیچ محدودیتی از سوی یونسکو و میراث فرهنگی در واگذاری و کاربردی شدن بناهای تاریخی ثبت شده نداریم و این روند با جدیت انجام می شود. 

طلایی گفت: پروژه گراند هتل که سالها متوقف شده بود بعنوان بزرگتربن پروژه صندوق توسعه با برآورد ۷۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی کلید خورده و کار آغاز شده است و مدیران استان همکاری خوبی دارند و امیدواریم در فازهای پیش بینی شده عملیاتی شود.

بناهای تاریخی را با کمک بخش خصوصی احیا و صیانت می کنیم 

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در ادامه گفت: با شرایط کنونی بازسازی گراندهتل حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با حضور بخش خصوصی توانمند امیدواریم فاز اول پروژه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد‌. 

وی گفت : دفتر صندوق احیا و توسعه در قزوین دومین دفتر صندوق کشور است که راه اندازی آن می تواند روند همکاری با بهره برداران مختلف را تسهیل و تسریع کند و سرمایه گذاران می توانند دسترسی اسان به صندوق داشته باشند و نامه نگاری ها و بوروکراسی اداری کوتاه و تسهیل خواهد شد

این مدیر با اشاره به دیگر مزایای راه اندازی دفتر اظهار اشت: این دفتر همکاری ها را تسهیل کرده و با ظرفیتهای آینده دفتر اگر میراث فرهنگی محدودیتی در حوزه پژوهش و تحقیق و کارشناسی داشته باشد  از طریق صندوق می توانیم کمک کارشناسی هم داشته باشیم و ظرفیت علمی خود را برای حفظ و احیای بناها در اختیار قرار دهیم. 

وی گفت: نکته دیگر این است که صندوق برای پروژه های ما نقش مهندس ناظر را دارد و کمک کند تا در پروژه های درحال مرمت نظا رت دقیقتری صورت گیرد. 

طلایی بیان کرد: بعد از یزد دومین صندوق در استانهای کشور در قزوین راه اندازی شده و ظرفیت دیگری برای همکاری های مختلف ایجاد شده است. 

بناهای تاریخی را با کمک بخش خصوصی احیا و صیانت می کنیم 

وی افزود:  از محل اجاره بناهای تاریخی به توسعه و حفظ بناها کمک می کنیم و همه درامدها به استانها بازگردانده می شود. 

صندوق وابسته به درامدهای اجاره بناهای تاریخی نیست 

وی در ادامه افزود: با اقدامات انجام شده زمینه استقلال و عدم وابستگی صندوق به اجاره بناهای تاریخی را ریل گذاری کرده ایم و با هم‌کاری معاونت ترویج برای صنایع دستی همکاری لازم صورت خواهد گرفت.

قزوین ظرفیت میزبانی از رویدادهای ملی را دارد 

طلایی در ادامه با بیان موفقیت قزوین در برگزاری رویداد رسانه و میراث اظهارداشت: آمادگی داریم با حمایت صند وق در قزوین یک رویداد ملی را برگزار کنیم. 

انتهای پیام

در ادامه دومین دفتر صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در سرای سعدالسلطنه افتتاح شد.

انتهای پیام

نظر شما