شناسهٔ خبر: 67282220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور:

دومین دفتر صندوق توسعه و احیای کشور در قزوین افتتاح شد

قزوین - ایرنا - دومین دفتر نمایندگی توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور روز پنجشنبه با حضور مدیرعامل صندوق توسعه در استان قزوین افتتاح و راه‌اندازی شد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهاب طلایی شکری، مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور روز پنجشنبه در جریان افتتاح دومین دفتر نمایندگی صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی در سرای سعدالسلطنه قزوین، اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که بیشترین هماهنگی، همکاری و تعامل را با این صندوق شاهد هستیم، با این نکته که همکاری و تعامل شهرداری با مجموعه‌های میراث فرهنگی امروز در استان قزوین در نقطه اعلایی قرار دارد که همین مساله به تحقق مسوولیت‌های اجتماعی نیز منجر شده است.

وی اضافه کرد: از زمانی که محمودی کلایه، مدیرعامل نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین وارد جریان مرمت و احیا شدند، موانع متعددی رفع شد تا جایی که امروز شاهدیم سرای سعدالسلطنه قزوین به افتخار این صندوق به توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور تبدیل شده است.

طلایی شکری ادامه داد: سرای سعدالسلطنه از چند جهت مهم است، نخست آنکه کارکردهای اجتماعی شهر قزوین را به طرز عجیبی ارتقا بخشیده و دوم اینکه چهره‌ صنعتی این استان را نیز متحول ساخته و هویت فرهنگی و تاریخی هم به منطقه بخشیده است.

این مسوول با بیان اینکه سرای سعدالسلطنه جزو ۵۴ کاروانسرای کشور است که ثبت جهانی شده ، بیان کرد: ثبت جهانی هیچ منافاتی با کاربری های داخلی این بنا ندارد، برخی به اشتباه معتقدند که آثار تاریخی هنگامی که ثبت جهانی می‌شوند باید از سوی دولت مدیریت شوند، در حالی که اگر استانداردهای یونسکو رعایت شود می‌توان کاربری‌های آن را توسعه داده تا در خدمت مردم قرار گیرد.

طلایی شکری در ادامه به اماکن تاریخی شهر اصفهان پرداخت و خاطرنشان کرد: طبقه دوم میدان نقش جهان اصفهان در سال جاری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا کاربری آن متحول شده و بعد از ۵۰ سال شاهد احیای آن باشیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور خاطرنشان کرد: برای احیا و مرمت گراند هتل قزوین به عنوان یکی از طرح‌های کلان دفتر توسعه یک سرمایه گذار پیدا کرده ایم و عملیات مرمت و احیای این بنا نیز در حال انجام است، برآورد ما برای مرمت این مکان رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد ریال و رقم اعلام شده از سوی سرمایه گذار یک هزار میلیارد ریال است که امیدواریم پس از توافق و شروع به کار بتوانیم فاز نخست آن را تا ۲۲ بهمن تکمیل و به افتتاح برسانیم.

دومین دفتر صندوق توسعه و احیای کشور در قزوین افتتاح شد

دفتر توسعه و احیا در قزوین به پیشبرد طرح‌ها منجر خواهد شد

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: این اداره کل متعهد خواهد بود که تمام امکانات را برای حمایت از این دفتر به کار بگیرد تا پیشبرد طرح‌ها با سرعت بیشتری دنبال شود، ضمن اینکه خوشبختانه مدیر این مرکز نیز اشرافیت و شناخت کاملی از آثار تاریخی و گردشگری قزوین دارد.

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی از جنسی به شمار می روند که نیازمند حمایت و توجه بیشتری هستند و تاکید کرد: امیدواریم جریان بهره‌برداری و بهره‌گیری به سمت درستی گام بردارد، با این نکته که سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین هم در این مسیر بسیار خوب گام برداشته و می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را برای این جامعه حاصل کند.

خزائلی بیان کرد: هدف ما این است که با هماهنگی، تعامل و همکاری که بین مجموعه شهرداری، میراث فرهنگی و دفتر توسعه و احیا ایجاد شده است، بتوانیم به افزایش هرچه بهتر کاربری‌های اماکن تاریخی در شهر قزوین بپردازیم.

فعالیت در سرای سعدالسلطنه براساس نظام برابر صورت پذیرد

حجت الاسلام محمد محمودی کلایه، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: از آنجایی که سرای سعدالسلطنه یکی از بناهای مشهور و مطلوب مردم شناخته می‌شود، باید بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در آن دیده شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر کاربری سراهای بهشتیان و قهرمانی، سرای قیصریه نیز برای بانوان شهر قزوین به کافه کتاب تغییر پیدا خواهد کرد که در این رابطه منتظر مصوبه شورای شهر هستیم تا مراحل واگذاری آن انجام شود.

حجت الاسلام محمودی کلایه، ادامه داد: ما نیازمند نوسازی و بهسازی معنوی و فرهنگی هستیم و باید سرای سعدالسلطنه را متعلق به همه هنرمندان شهر قزوین بدانیم، با این نکته که همه شهروندان بایستی به نسبت برابر در این مجموعه حضور داشته باشند.

این مسوول خاطرنشان کرد: شرط ورود به مزایده‌های کاربری به طور حتم بایستی با صلاحیت سنجی صورت بپذیرد تا طرح های ارایه شده از سوی افراد در نهایت به رشد و توسعه این مجموعه بیانجامد و در همین راستا نیز شاهد رضایت هنرمندان و شهروندان این شهر هم باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین دفتر صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی کشور در استان یزد و دومین دفتر در استان قزوین راه‌اندازی شده است.

گفتنی است، در این مراسم مصطفی زارعی به عنوان مدیر دفتر نمایندگی صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی استان قزوین معرفی شد.

ناگفته نماند که هم اکنون اماکن تاریخی سرای سعدالسلطنه و خانه بهروزی قزوین به بخش خصوصی واگذار شده و در حال بهره برداری نیز هستند، سرای بهشتی با کاربری پذیرایی، سرای قهرمانی با کاربری اقامتی و حمام‌های رضوی و سعدیه نیز در دستور کار واگذاری قرار دارند.

نظر شما