شناسهٔ خبر: 67282617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صدور سند طولانی‌ترین قنات جهان به نام مسن‌ترین مقنی استان یزد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد: نخستین سند الکترونیکی کاداستری قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات جهان به نام مسن‌ترین مقنی استان یزد صادر شد.

صاحب‌خبر -

صدور سند طولانی‌ترین قنات جهان به نام مسن‌ترین مقنی استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مهدی اقبال در این خصوص گفت: قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات در جهان، به نام قنات زارچ در استان یزد واقع شده است.مهدی اقبال افزود: این قنات با سه هزار سال سابقه‌ای درحریم قنات زارچ ساخته شده و تعدادی از میله‌های آن در محل مسجد جامع یزد قرار دارد. وی با بیان اینکه مظهر این قنات در شهر زارچ واقع شده و دارای سه شاخه یا تونل زیر زمینی جدا از هم است که تونل‌های آن، شور، ابراهیم خویدکی و شیرین نام دارد، خاطرنشان کرد: مبداء شته شور آن در سه کیلومتری قسمت شمالی مزرعه ملاباشی بخش ۵ قرار دارد.عضو شورای قضایی یزد اضافه کرد: مبداء رشته دوم به نام ابراهیم خویدکی در فاصله چهار کیلومتری رشته اولی قرار دارد و تا بخش‌های از بخش ۳ شهر یزد ادامه می‌یابد. اقبال ادامه داد: رشته سوم معروف به رشته شیرین است که مبداء آن میدان جلو مزرعه سیدمیرزا بخش ۵ است و تا بخش‌هایی از شهر یزد از جمله امیرچخماق، لرد فهادان و کوشکنو ادامه می‌یابد و هر سه رشته در بخش‌هایی از شهر یزد از جمله سیدگلسرخ، کسنویه، محمودآباد و ... تلاقی پیدا می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: نخستین سند این قنات تاریخی که درسال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در رشته شیرین این مجموعه به نام مسن‌ترین مقنی استان یزد یعنی غلامرضا سرداری زارچی صادر شد.به گفته وی، قنات باغ زارچ در سال ۲۰۱۶ با طول ۹۰ کیلومتر، به عنوان طولانی‌ترین قنات جهان با عنوان «قنات ایرانی» در کنار مجموعه قنات‌های کشور ایران در نشست استانبول در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌است.

نظر شما