شناسهٔ خبر: 67283733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صدور سند طولانی‌ترین قنات جهان در یزد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: نخستین سند الکترونیکی قنات زارچ به نام مسن‌ترین مقنی استان یزد صادر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مهدی اقبال ظهر امروز در مراسم رونمایی از سند قنات زارچ، از صدور نخستین سند الکترونیکی کاداستری برای طولانی‌ترین قنات جهان به نام مسن‌ترین مقنی استان یزد خبر داد و اظهار داشت: قنات زارچ، با قدمتی سه هزار ساله، به عنوان قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات جهان شناخته شده و در استان یزد قرار دارد.

وی افزود: این قنات با تاریخچه‌ای طولانی، شامل سه شاخه یا تونل زیرزمینی مستقل به نام‌های شور، ابراهیم خویدکی و شیرین است. مظهر این قنات در شهر زارچ واقع شده و برخی از میله‌های آن در محل مسجد جامع یزد قرار دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد ادامه داد: مبدأ رشته شور در سه کیلومتری شمالی مزرعه ملاباشی، بخش 5 یزد قرار گرفته است. رشته دوم، ابراهیم خویدکی، چهار کیلومتر از رشته اول فاصله داشته و تا بخش‌هایی از شهر یزد امتداد می‌یابد.

اقبال خاطرنشان کرد: همچنین، رشته شیرین از میدان جلو مزرعه سیدمیرزا در بخش 5 آغاز شده و به نقاط مختلفی از شهر یزد، از جمله امیرچخماق، لرد فهادان و کوشکنو می‌رسد.

وی افزود: نخستین سند این قنات تاریخی، که در سال 1384 به شماره 14830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در رشته شیرین به نام غلامرضا سرداری زارچی، مسن‌ترین مقنی استان یزد، صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد عنوان کرد: قنات زارچ با طول 90 کیلومتر در سال 2016 به عنوان طولانی‌ترین قنات جهان در کنار مجموعه قنات‌های ایران در نشست یونسکو در استانبول به ثبت جهانی رسید.

انتهای پیام/781/.

نظر شما